22 - 12 - 2019
۶۰۰ هزار مشتری بیهویت در بانک رفاه
جهانصنعتنیوز- چند روزی است که بخش قابل ملاحظهای از دارندگان کارتهای بانک رفاه، امکان دستیابی به حساب بانکی خود را از دست داده و از طریق هیچ یک از پلتفرمهای مرتبط قادر به انجام امور بانکی خود نیستند. این در حالی است که نه در سایت بانک رفاه و نه در سایر رسانههای گروهی، هیچ اطلاعرسانیای در این باره صورت نگرفته و حتی این بانک برای تعیین تکلیف مشتریانش به آنها پیامک هم ارسال نکرده است.
انسداد کارتهای بانکی بدون هشدار قبلی
یکی از مشتریان این بانک که تا چند روز پیش به طور معمول از کارت خود استفاده میکرده در این باره میگوید: از روز ۱۳ مردادماه کارت بانکیام مسدود شده است و نه میشود کارت کشید و نه از طریق سایت یا اپلیکیشن و حتی عابربانک امکان ورود به حساب و انجام تراکنش وجود ندارد.
متصدی یکی از شعب بانک رفاه در مهرشهر کرج نیز در پاسخ به یکی دیگر از مشتریان که مشکل مشابهی داشته است میگوید: این مساله به مشکل سراسری ایجاد شده در شبکه کارتهای بانکی مربوط میشود که در حال پیگیری رفع مشکل هستیم.
«حساب شما غیرفعال است». این جملهای است که دارندگان بخشی از کارتهای بانک رفاه هنگام مراجعه به دستگاههای عابربانک با آن مواجه هستند، اما راهکاری مشخص از مجاری رسمی ارائه نشده است.
مشکل، نقص اطلاعات هویتی است
در یکی دو روز گذشته هنگام تماس با شعب این بانک به مشتریان گفته میشود اطلاعات هویتی شما ناقص است و باید به همراه کارت ملی به یکی از شعب بانک رفاه مراجعه کنید.یکی از کارکنان دبیرخانه بانک رفاه در تماس خبرنگار جهانصنعتنیوز با اشاره به اینکه مشکل مربوط به سامانه شهاب بانک مرکزی است، اشارهای به نقص در اطلاعات هویتی مشترکین نمیکند.
تقاضای گزارش خبرنگار ما برای صحبت با مدیر روابطعمومی این بانک برای دریافت توضیحاتی با پاسخ منفی روبهرو شد: «متاسفانه ایشان نمیتوانند صحبت کنند.»
اصغری، رییس اداره مبارزه با پولشویی اما روایت اول را درباره مشکل پیش آمده برای مشتریان بانک رفاه مطرح میکند: به گفته او مساله به نقص در اطلاعات هویتی مشتریان بازمیگردد.
به گفته او این مساله مربوط به دیروز و امروز نیست و بانکها سالهاست با بخش عمدهای از حسابها چنین معضلی دارند به این معنا که اطلاعات هویتی صاحبان حساب ناقص است و ما حتی در مواردی به مشتری مورد نظر دسترسی نداریم که از وی بخواهیم نسبت به تکمیل اطلاعاتش اقدام کند.وی هر گونه احتمال هک، اختلال زیرساختی و شبکهای را در شبکه زیرساخت بانک رفاه منتفی میداند.
۶۰۰ هزار مشتری بدون مشخصات ثبت شده
وی با اشاره به اینکه مشکل پیش آمده صرفا محدود به بانک رفاه نیست، تصریح کرد: از ۲۴ میلیون مشتری بانک رفاه فقط برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر چنین مشکلاتی پیش آمده است که بخش عمدهای از این حسابها، چندان فعال نیستند .اگرچه به گفته برخی از مشتریان، آنها تا قبل از بروز این مشکل به صورت پیوسته و دائمی از حساب و کارت خود استفاده میکردهاند.به گفته مشتریان بانک رفاه، اگر صرفا نقص اطلاعات مشتریان دلیل اصلی بروز این مشکل باشد، باز هم نقص در عملکرد بانکهاست که هنگام افتتاح حساب دقت لازم را نداشتهاند و برای افزایش آمار مشتریان خود به صورت فلهای حساب باز میکردهاند.همین عملکرد بانکها باعث شده ایرانیان با داشتن پنج کارت بانکی برای هر نفر ساکن یکی از اولین کشورهایی باشند که بیشترین سرانه کارت بانکی را داراست.معاون یکی از شعب بانک رفاه در حوالی میدان آرژانتین هم در تماس خبرنگار ما نقص در اطلاعات سیستمی مشتریان را دلیل مشکل ایجاد شده عنوان میکند و میگوید: این مشتریان میتوانند با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانکی خود به هر یک از شعب بانک رفاه مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.به نظر میرسد در سادهترین حالت، شبکه بانکی کشور با انبوه دیتای ایجاد شده بر بسترهای دیجیتال، اکنون با پروسه دشوار غربالگری اطلاعات ناکارآمد و مزاحم روبهرو است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد