8 - 11 - 2022
۵ کشته و ۲۱ مصدوم در تصادف سرویس کارگران عسلویه
گروه حمل و نقل- ۱۸ شهریورماه سال گذشته بود که حادثه دلخراش تصادف دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران-قم و مرگ ۴۴ نفر آن هم به بدترین شکل ممکن رقم خورد؛ ۵۰ روز پس از حادثه در نهایت اعلام شد که مقصر این حادثه ناتوانی راننده و نقص فنی بوده است.
البته در این میان انگشت اتهام به سوی شرکت عقاب افشان نشانه رفت اما در نهایت به جایی نرسید.
این پایان ماجرا نبود زیرا از آن زمان به بعد بارها این حوادث تکرار شد بدون اینکه آب از آب تکان بخورد. همانطور که آمار سازمان پزشکی قانونی نشان می دهد این پایان ماجرا نیست زیرا روزانه ۴۸ نفر در کشور به علت تصادفات جان خود را از دست داده و ۸۶۶ نفر نیز مجروح میشوند در همین آذرماه سالجاری روزانه ۴۲ نفر جان خود را در حوادث رانندگی از دست دادهاند به عبارت دیگر در آذرماه امسال ۱۲۷۳ نفر شامل ۹۵۹ مرد و ۲۸۴ زن جان خود را در حوادث رانندگی از دست دادند و در کل در حوادث رانندگی
۹ ماهه امسال نیز ۱۳ هزار و ۴۷۱ نفر جان سپردند.
از این آمار که بگذریم روز پنجشنبه حوادث ناگوار دیگری رقم خورد زیرا بر اثر یک سانحه رانندگی در بندر سیراف (طاهری) واقع در منطقه ویژه عسلویه، پنج نفر از کارگران شاغل در فاز ۱۲ عسلویه کشته شدند. این حادثه در حالی اتفاق افتاده که پیش از این بارها نسبت به خطر بکارگیری اتوبوسهای فرسوده برای حمل و نقل کارگران این منطقه هشدار داده بود.
این حادثه حوالی ساعت شش برای کارگرانی اتفاق افتاده است که طبق برنامه کاری روزانه از فاصله حدودا چهار کیلومتری محل اقامتشان عازم محل کار بودند.
بنا بر این گزارش، کارگران حادثه دیده از نیروهای متخصص و ماهری بودهاند که به واسطه شرکت پیمانکاری «درریز» در پروژههایی که کارفرمای اصلی آن شرکت «پتروپارس» است، مشغول فعالیت بودند.
براساس اطلاعات بهدست آمده این حادثه زمانی رخ داد که راننده سرویس کارگران به دلیل نقص فنی سیستم ترمز نتوانست سرعت رو به افزایش خودرو را در سراشیبی جاده بندر سیراف مهار کند و در نتیجه از قسمت جلو اتوبوس با قسمت عقب یک دستگاه کمپرسی تصادف کرد.
از قرار معلوم شدت تصادف سرویس حامل کارگران فاز ۱۲ به حدی بود که به غیر از راننده تمامی سرنشینان ردیف جلویی سرویس کارگران (حدود پنج نفر) جان خود را از دست دادهاند و دستکم حدود پنج نفر دیگر از سرنشینان این اتوبوس بر اثر آسیب ناشی از این تصادف به بیمارستان امام خمینی کنگان منتقل شدهاند.
به گفته منابع خبری ایلنا، اتوبوسی که در جریان روز حادثه از آن برای جابهجایی کارگران استفاده شده است مدل فرسوده «بنز ۳۰۷» بوده است که در لحظه تصادف دستکم ۳۰ نفر کارگر بهصورت ایستاده و نشسته در آن حضور داشتند.
این در حالی است که کارگران عسلویه پیش از این نیز نسبت به حادثهخیز بودن تردد اتوبوسهای فرسودهای که به عنوان سرویس جابهجایی کارگران در جادههای منطقه ویژه عسلویه تردد میکنند هشدار داده بودند.
در این خصوص فرماندار کنگان استان بوشهر گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه اتوبوس با کامیون حامل سنگ لاشه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۲ در این شهرستان که باعث سقوط سنگ روی اتوبوس شد، چهار نفر کشته و ۲۱ نفر مصدوم شدند.عباس جمشیدی افزود: این کامیون حامل سنگ لاشه در کنار جاده توقف کرده بود که صبح پنجشنبه اتوبوس حامل کارگران شرکتهای پیمانکاری منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس۲ با آن برخورد کرد و باعث سقوط سنگهای لاشه روی اتوبوس شد.
وی اضافه کرد: علت برخورد اتوبوس با کامیون از سوی کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است.
وی یادآورشد: این اتوبوس حامل کارگران شرکت پیمانکاری «درریز» بود که از کمپ مسکونی به سمت محل کار در حرکت بودند.
جمشیدی گفت: سال گذشته نیز اتوبوس حامل ۳۱ کارگر این شرکت به علت فرسودگی در محدوده نزدیک شرکت دچار سانحه شد.
فرماندار کنگان با انتقاد از شرکتهای مستقر در منطقه افزود: با وجود مکاتبات متعدد با مسوولان این شرکتها در زمینه اصلاح وضعیت ناوگان حملونقل کارگران و اجتناب از استفاده و بهکارگیری اتوبوسهای فرسوده ولی این شرکتها تاکنون در این زمینه اقدامی نکردهاند.
وی بیان کرد: نتیجه سهلانگاری شرکتهای مستقر در منطقه بازی کردن با جان کارگران بیگناه است.
جمشیدی گفت: پلیس راه و راهنمایی و رانندگی باید اتوبوسهای فرسوده را متوقف و اجازه تردد در جادهها را به آنها ندهند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد