21 - 03 - 2020
۵ درصد کردن تعرفه واردات لاستیک، جفایی نابخشودنی به تولیدکننده داخلی
ایلنا – کمبود تایر سنگین، شکلگیری بازار سیاه، بیثباتی قیمتها و جولان دلالان از جمله معضلات شکل گرفته در بازار خودرو در چند ماه اخیر بوده است. کامیونداران و رانندگان ماشینهای سنگین اولین قشری هستند که ضرر زیادی را از این کمبود متحمل میشوند. تمامی این موارد باعث شده در بحران اقتصادی و با کوچک شدن سفرههای مردم، برخی کامیونداران اقدام به خرید لاستیکهای دولتی و فروش آن در بازارهای آزاد کنند که این امر تبعاتی همچون استفاده از لاستیکهای پوسیده و به دنبال آن افزایش آمار تصادف را به همراه داشته است. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، نیز نوسانات نرخ و سیاستهای ارزی را یکی از عمده دلایل مشکلات صنعت تایر دانست و گفت: به لحاظ ارزشی ۴۵ درصد مواد اولیه برای ساخت تایر، از خارج تامین میشود. نوسانات نرخ و سیاستهای ارزی مشکلاتی را در تدارک مواد اولیه وارداتی برای تولیدکنندگان تایر ایجاد کرده و در مقاطعی باعث کاهش و حتی توقف مقطعی تولید شده است.
مصطفی تنها، با انتقاد از عدم نظارت بر فروش مواد اولیه داخلی به کارخانههای تایر گفت: صنایعی که مواد اولیه به کارخانههای تولیدی تایر میفروشند تحت نظارت سازمان حمایت نیستند و این امر باعث عدم نرخ ثابت در مواد اولیه میشود و حتی اخیرا باعث شناورشدن قیمت برخی از آنها شده است.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصاد کشور با عدم توجه به صنعت داخلی و اهمیت دادن به واردات حل نمیشود، ادامه داد: آیا واردکنندگان تضمین میکنند که همیشه واردات پابرجا باشد و با اعمال تحریمها باز هم بتوانند تایر را وارد کنند؟
تنها، با اشاره به حمایتهایی که اخیرا از کاهش تعرفه گمرکی و واردکنندگان تایر میشود، تصریح کرد: واردکنندگان تصور میکنند که با باز کردن دروازههای کشور و اختصاص ارز دولتی به واردات به جای مایحتاج تولیدکنندگان، مشکلات بازار تایر حل میشود.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران، اتکا به واردات برای تنظیم بازار را تنها هنگامی موجه دانست تا به صورت مسکنی کوتاهمدت مورد استفاده قرار گیرد تا فرصت حل مشکلات صنعت تایر ملی و غلبه بر نابسامانیهای اخیر متاثر از نوسانات سیاستها و نرخ ارز فراهم شود و عنوان کرد: قرار نیست ایران هم مانند عربستان نفت صادر و کالا وارد کند. برای حل مشکلات بازار باید بر حمایت مسوولانه از صنعت و ظرفیتهای ملی افزود و متقابلا و متناسب با حمایتهایی که اعمال میشود از تولیدکنندگان داخلی مسوولیت خواست.
وی با بیان اینکه اگر واردات به عنوان یک مسکن بیش از حد تزریق شود بیمار مسموم خواهد شد، تصریح کرد: ۵ درصد کردن تعرفه واردات لاستیک یک کار اشتباه و پشت کردن به تولیدکننده داخلی است. به طور مثال بارها تولیدکنندگان عنوان کردهاند که در صورت تامین به موقع مواد اولیه با امکانات موجود هم قادر به تولید تمام نیاز کشور به لاستیکهای خودروهای اصلی کشور شامل انواع پژوهای ساخت داخل و خانواده پراید و سمند یعنی رینگهای ۱۳ تا ۱۵ اینچ هستند و احتیاج به واردات این گروه از تایرها نیست؛ ولی اقدامی برای متوقف کردن واردات این گروه از تایرها و صرف ارزی که برای این واردات غیرضروری میشود در اولویتهای دیگر کشور و به خصوص توسعه صنعت تایر ملی به عمل نیامده است.
تنها، با انتقاد از عدم توجه دولت به صنعت تایر کشور اظهار کرد: در برههای از زمان، واردات تایر باری و اتوبوسی از سوی دولت به عنوان اولویتهای ارزی اعلام شد، این در حالی بود که هیچ اولویتی برای تولید این نوع تایر در داخل در نظر گرفته نشده بود، با پیگیریهای بسیار توانستیم دولت را مجاب به اولویتبندی مجدد کنیم. هرچند اگر اکنون به سامانه مربوطه مراجعه کنید ملاحظه خواهید کرد که واردات کائوچوی طبیعی که یکی از اصلیترین مواد اولیه تولید تایر است؛ مجددا از اولویت گروه یک خارج و به فهرست اولویت دو منتقل شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد