30 - 01 - 2018
۵۹ موسسه بودجهبگیر حذف شدند
رییس سازمان برنامهوبودجه در خصوص افزایش بودجه صداوسیما گفت: مجلس در مجموع تشخیص داد که از محل افزایش منابع مصرفی بخشی از آن را به صداوسیما اختصاص دهند.
در حاشیه بررسی بودجه سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش اعتبار برخی دستگاهها از جمله صداوسیما و نظر دولت در مورد آن گفت: نمایندگان مجلس در مجموع تشخیص دادند که از محل افزایش منابع مصرفی بخشی از آن را به صداوسیما اختصاص دهند. محمدباقر نوبخت ادامه داد: بنابر تشخیص کمیسیون تلفیق بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش منابع داشتیم که در بین ردیفها دستگاههای مختلف توزیع شد که برخی از آنها موجب افزایش ردیفهایی شد که در پیشنهاد اولیه دولت نبود. وی در خصوص موضع دولت در این باره گفت: طبیعتا از لایحه خودمان دفاع میکنیم. ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای پاداش بازنشستگان در نظر گرفته بودیم که حذف شد اما خوشبختانه در جای دیگر اعتبار آن تامین شد و الان مشکلی برای پرداخت نداریم. سخنگوی دولت تصریح کرد: با توجه به رویکردی که در مجلس وجود دارد و دولت هم موافق آن است به دنبال آن هستیم که در سال آینده به عنوان تامین حقوق بازنشستگان محترم و همسانسازی و متناسبسازی را انجام دهیم. البته چون الان مستندی وجود ندارد میتوانم آن را با احتیاط ترمیم حقوق نام بگذارم. نوبخت تصریح کرد: اگر محدودیتها نبود و دولت توان آن را داشت برای برخی ردیفها همچون بازنشستگان، فرهنگیان و دانشگاهیان اعتبار بیشتری اضافه میکردیم.
وی در خصوص جدول ۱۷ و حذفیات آن و نظارتپذیرتر شدن نهادهایی که از دولت اعتبار دریافت میکنند، گفت: نوع نگاه دولت به فرهنگ تغییر نکرده و دولت در قبال فرهنگ عمومی و اجتماعی وظایف خود را انجام میدهد. حالا یا خود مستقیما این کار را میکند یا اینکه با کمک بخشهای غیردولتی این وظیفه را انجام میدهد. دولت در این مقوله اگر احساس کند فلان نهاد فرهنگی با همان رویکرد دولت میتواند باری را از دوش دستگاههای اجرایی بردارد مسلما از کمک کردن مضایقه نخواهد کرد.
نوبخت تصریح کرد: برای ما مهم است نهادی که از ما کمک میخواهد و اعتبار فرهنگی میگیرد در چه راهی آن را هزینه میکند و آیا باری از دوش دولت برمیدارد یا خیر. وقتی نمیدانیم قرار است این بودجه با چه سازوکاری هزینه شود نه شرعا و نه قانونا مجاز نیستیم آن را در اختیار فلان نهاد قرار دهیم و در روش بودجهریزی مبتنی بر عملکرد اگر نهادی به هدف مورد نظر ما نرسد از دادن اعتبار به آن خودداری خواهیم کرد. در مرحله اول ۵۹ نهاد فرهنگی را که با نام از دولت اعتبار میگرفتند حذف کردیم و الان هیچ نهادی بودجه خود را محرز شده و مستحق دریافت از دولت نمیداند. وی ادامه داد: این ۵۹ نهاد حذف شده ولی اعتبار آنها هنوز باقی مانده. بیش از ۵۹۰ نهاد فرهنگی داریم که هر کدام از آنها میتوانند طرح و پروپوزال خود را ارائه دهند و اعلام کنند چگونه کار خواهند کرد و اگر موفق شوند را قانع کنند قصد دوم را پرداخت خواهیم کرد. نوبخت ادامه داد: بیش از ۶۳۰۰ میلیارد تومان در سال برای امور فرهنگی هزینه میکنیم که بیش از ۷۰ درصد آنها توسط نهادهای غیردولتی هزینه میشود اما جامعه دولت را مسوول میداند و امروز این جامعه نسبت به فرهنگ اعتراض دارد و دولت باید پاسخگو باشد.
رییس سازمان برنامهوبودجه ادامه داد: جالب اینجاست که همین نهادها در امور فرهنگی جامعه معترض هستند در حالی که آنها وظیفه فرهنگی دارند و اینجا اعلام میکنم این راه نخست ما بود. نهادهایی که در جدول ۱۷ بودند کنار گذاشته شدند اما باید بررسی شود چرا این ۵۹ نهاد در این جدول حضور داشتند و چه سازوکاری بوده که آنها توانستند به این جدول راه پیدا کنند اما بقیه خیر.
وی ادامه داد: اکثریت مردم رای خود را به یک تفکر فرهنگی مشخص دادند که آن تفکر اعتدالی و ضدانحصاری است و باید همه آن را قبول کنند. نوبخت افزود: به تمام نهادهای فرهنگی فرصت مجدد میدهیم که برنامه خود را ارائه دهند و خود را با معیارهای جدید ما تطابق دهند. بودجه فرهنگی را حذف نکردیم. فقط به نهادهای فرهنگی که باری از دوش دولت بردارند بودجه اختصاص خواهیم داد که برخی از آن نهادها از جدول ۱۷ به جدول ۷ کوچ کردند.
سخنگوی دولت در خصوص گزارش تفریغ بودجه توسط دیوان محاسبات و عدم واریز بیش از یک میلیارد دلار به حساب خزانه گفت: طبق ماده ۱۰۳ قانون محاسبات عمومی وزارت اقتصاد باید کلیه اسناد و مدارکی که حسابهای دریافتی و پرداختی دستگاهها را نشان میدهد به دیوان ارائه شود. دیوان محاسبات این اسناد را میگیرد تا پس از انطباق آن، گزارش خود را تهیه کند. سپس کمیسیونهای مجلس به آن رسیدگی میکنند. همچنین رییس دیوان اجازه دارد در خصوص گزارش توضیح دهد نه آن را قرائت کند.
نوبخت ادامه داد: پس از ارائه گزارش از سوی دیوان محاسبات هیات رییسه آن را بین نمایندگان توزیع میکند و هر کمیسیونی یک ماه فرصت دارد ضمن بررسی، مصوبات خود را به کمیسیون برنامهوبودجه ارائه کند و پس از آن، این کمیسیون سه ماه فرصت دارد گزارش کمیسیونها و توضیح دستگاههای اجرایی را اخذ کند. اما روندی که شاهد بودیم این بود که رییس دیوان در همان ابتدا گزارش را قرائت کرد. در حالی که این امر وظیفه ایشان نبوده و این روال غلط با توجه به تاثیر مخربی که دارد اصلاح شود.
سخنگوی دولت تصریح کرد: متاسفانه در این بین نام رییس دولت و دستگاههای اجرایی برده شد و عدهای هم که مترصد بودند تا از هر فرصتی برای تخریب دولت استفاده کنند بر این موج سوار شدند. بحث ما این است که پاسخ دستگاههای دولتی موجود بود اما چرا از ما سوالی نشد. ضمن اینکه کمیسیون برنامه باید چهار ماه بعد گزارش را قرائت میکرد. در این صورت فرصتی هم برای پاسخ دستگاههای اجرایی متصور است.
وی تصریح کرد: اگر دستگاهی خطا کرده باید به جامعه معرفی شود اما بودجه شفاف به معنی اطلاعرسانی بر اساس گمانهزنی نیست و نمیتواند با حیثیت دولت بازی کند و اذهان عمومی را مشوش کند. دستگاههای دولتی پولهایشان را به خزانه واریز نکردند.
نوبخت تصریح کرد: این گزارش ناقص آثار سوئی دارد. ای کاش مدیریت بهتری از دیوان محاسبات صورت میگرفت. معتقدیم این دیوان با آنچه از دهههای گذشته بوده و ملجا مچگیری و پروندهساز برای مدیران بوده فاصله گرفته و خوشبختانه این رویکرد دیگر وجود ندارد اما اگر موضوعی در حال کجروی است بلافاصله باید دیوان آن را اعلام کند. گاهی برخی مدیران شهامت تصمیمگیری را از دست میدهند مثلا ۶۵ هزار پروژه ناتمام استانی داریم که هر چه اصرار میکنیم تعداد کمی از آنها فروش رود مدیران ترجیح میدهند به جای آنکه بازخواست شوند در دوره مسوولیتشان نسبت به این موضوع تعلل کنند تا پروندهای برایشان تشکیل نشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد