قائم مقام راه‌آهن:

۴‌هزار واگن مسافری کم داریم

گروه مسکن
کدخبر: 573803
قائم مقام راه‌آهن اعلام کرد که تعداد واگن‌های مسافری در شبکه ریلی از حدود ۲۲۰۰ واگن در سال ۱۳۸۹ به حدود ۱۲۰۰ واگن کاهش یافته و نیاز به ۵۰۰۰ دستگاه واگن جدید احساس می‌شود.
۴‌هزار واگن مسافری کم داریم

جهان صنعت– قائم مقام راه‌آهن گفت که در سال ۱۳۸۹ ناوگان موجود حدود ۲۲۰۰ واگن بوده که امروز به حدود ۱۰۰۰واگن رسیده در حالی که واگن مورد نیاز ما ۵‌هزار دستگاه است.

میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن درباره کمبود واگن‌های مسافری در شبکه ریلی اظهار داشت: با یک عقب‌ماندگی تاریخی و ناترازی عمیق در بخش توسعه ناوگان مسافری مواجه هستیم و در حالی که در سال۱۳۸۹ حدود ۲۲۰۰واگن در ناوگان مسافری وجود داشت امروز تعداد این واگن‌ها به حدود ۱۲۰۰دستگاه واگن رسیده است.

او ادامه داد: علت عقب‌ماندگی تاریخی ناوگان مسافری ریلی این است که بخش خصوصی به دلیل اقتصاد ضعیف و قیمت‌گذاری تکلیفی نتوانسته خود را در این بخش احیا کند و به سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق نشده‌ است. البته در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ترغیب سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گرفت و تسهیلاتی برای این حوزه پیش‌بینی شد اما این اقدامات خیلی موثر نبود و در حد بازسازی واگن‌های سطح یک و دو قدیمی اقدام کرده و نتوانستند این عقب‌ماندگی را جبران کنند.

قائم مقام راه‌آهن افزود: در یک سال گذشته هم در بخش تسهیلات و هم در بخش قیمت‌گذاری و همچنین در بخش اقتصاد این بخش از طریق فعالسازی ماده۱۲ قانون رفع موانع تولید اقداماتی انجام شد و با شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری مذاکراتی را داشتیم تا به سرمایه‌گذاری دوباره در این بخش تحریک شوند. اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در بخش بازسازی واگن‌های سطح یک‌ودو و تبدیل آنها به قطار پنج‌ستاره بود تا قطارهای باکیفیت وارد شبکه شوند و در حال حاضر هم این سرمایه‌گذاری تبدیل به خرید ناوگان نو در قالب قطارهای پنج‌ستاره شده است.

موسوی با اشاره به سرمایه‌گذاری مورد نیاز در توسعه ناوگان ریلی گفت: در حال حاضر قیمت هر واگن مسافری با ظرفیت ۴۰ مسافر حدود ۶۰‌میلیارد تومان و هزینه هر قطار با ۱۰ واگن و لکوموتیو حدود ۱۰۰۰‌میلیارد تومان است بنابراین توسعه این ناوگان سرمایه‌گذاری بسیار بالایی را می‌طلبد.

او ادامه داد: از سوی دیگر قیمت تمام‌شده در بخش مسافری خیلی بالاست. خدمات با قیمت‌هایی که عرضه می‌شود بسیار پایین‌تر از قیمت تمام‌شده است و برای جبران این تفاوت راه‌آهن به شرکت‌های مسافری یارانه و تسهیلات ارائه داده و در حق دسترسی و هزینه لکوموتیو مزایایی را به شرکت‌ها می‌‌دهد تا چرخه اقتصاد در این شرکت‌ها بچرخد.

قائم مقام راه‌آهن گفت: در یک سال گذشته تلاش‌های خوبی برای نوسازی و توسعه ناوگان ریلی صورت گرفته و دو تفاهمنامه موثر در بخش مسافری منعقد شده که منجر به تولید ناوگان داخلی پنج‌ستاره می‌شود و اخیرا نیز ناوگان باکیفیت وارد شبکه ریلی شده است.

موسوی با اشاره به میزان ناوگان مورد نیاز در شبکه ریلی مسافری اظهار داشت: در سال۱۳۸۹ ناوگان موجود حدود ۲۲۰۰ واگن بوده اما امروز به حدود ۱۰۰۰واگن رسیده در حالی که واگن مورد نیاز ما ۵‌هزار دستگاه است. البته همانطور که گفته شد برای توسعه ناوگان اقدامات خوبی انجام شده از جمله اینکه مصوبه خوبی از هیات دولت گرفتیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا واگن‌های شش‌تخته از ناوگان حذف می‌شوند، تاکید کرد: در حال حاضر از واگن‌های شش‌تخته استفاده می‌کنیم اما دیگر قرار نیست در حوزه قطارهای شش‌تخته سرمایه‌گذاری انجام شود.

منبع: ایلنا

وب گردی