15 - 03 - 2017
۳ وعده نوروزی وزارت راه
مهسا حسین- آخرین سال فعالیت دولت یازدهم به پایان خود نزدیک میشود و با این حال همچنان مهمترین دستاوردهای دولت مانند سال گذشته امضای توافقنامه برجام و کاهش تورم است. با این وجود مسایلی نظیر رونق مسکن و به دنبال آن رشد اقتصادی، مشکل منابع، اشتغال و… وجود دارد که دولت کماکان با آن دست و پنجهنرم میکند و چنانچه قرار باشد سال آینده نیز دولت روحانی ادامه پیدا کند، باید جزو اولویتهای اقتصادی قرار گیرند.
وزیر راهوشهرسازی نیز برای سال ۹۵ وعدههایی داده بود که از جمله مهمترین آنها میتوان به پایان یافتن قسمت اول آزادراه تهران- شمال، ورود سه فروند هواپیمای ایرباس جدید به کشور و گرفتن مالیات از خانههای خالی اشاره کرد. از این میان برخی از وعدهها عملی و برخی دیگر به سال و سالهای دیگر موکول شدند.
بزرگراه تهران- شمال
افرادی که هم زمان با کلید خوردن ساخت آزادراه تهران- شمال متولد شدند، امروز بالغ بر ۴۲ سال سن دارند و احتمالا بیش از نیمی از زندگی خود را طی کرده اند. با این حال این آزاد راه چهارگانه با ۱۲۱ کیلومتر طول، هنوز به نیمه راه خود نرسیده است و با وجود اینکه طی دولتهای مختلف دائما اخباری از پیشرفت آن به گوش میرسد اما به نظر نمیرسد ظرف چند سال آینده به پایان خود نزدیک شود.
با این وجود تاکنون بیش از ۷۶ درصد بخش اول این آزاد راه که ۳۲ کیلومتر طول دارد ساخته شده است تا جایی که پاییز امسال وزیر راهوشهرسازی در بازدید خود از این پروژه گفته بود تا عید ۹۶ بخش اول این آزادراه در دسترس مسافران قرار خواهد گرفت. این در حالی است که ظرف یکی دو ماه گذشته اخبار جدیدی از میزان پیشرفت این آزاد راه به گوش نرسیده است و با وجود اینکه تنها چند روز تا پایان سال باقی مانده است، کماکان اخباری مبنی بر بهرهبرداری از این آزاد راه نیست.
گفته شده است چنانچه ساخت آزاد راه تهران- شمال مطابق برنامههای دولت پیش برود تا پایان سال ۹۹ تمام قطعات آن آماده بهرهبرداری خواهند بود. با این وجود به نظر نمیرسد برنامههای دولت مبنی بر بهرهبرداری از بخش اول آن چندان مطابق با برنامههایی که داشتند، پیش رفته باشد.
۳ فروند ایرباس جدید
ورود هواپیماهای جدید به کشور را میتوان از جمله مهمترین نتایج برجام دانست که تاکنون مشاهده کردهایم. از آبان سال ۵۸ که تحریمهای اولیه علیه ایران اجرا شد، ایران همواره در لیست تحریم هوایی قرار داشت و به همین علت هواپیماهایی که میتوانستیم خریداری کنیم دست دوم بودند. همچنین قطعات نگهداری و تعمیر این هواپیماها نیز به آسانی در دسترس نبودند که این مساله موجب میشد صنعت هوایی کشور امکان پیشرفت چندانی نداشته باشد و به خصوص مسافران و کارکنان هواپیما را نسبت به سایر کشورها در معرض خطرات بیشتری قرار میداد.
با تمام این تفاسیر، سال ۹۵ سالی بود که دو فروند هواپیمای تازه از ایرباس به فاصله چند روز وارد کشور شدند. اگرچه وزیر گفته بود هواپیمای سوم نیز تا عید به کشور میآید اما به نظر میرسد ورود این هواپیما با چند روز تاخیر همراه باشد که البته مساله غیرقابل جبرانی نیست.
با توجه به میزان پروازهایی که در طول روز در کشور انجام میشود و همچنین با در نظر گرفتن میزان مسافران و میانگین کیفیت هواپیماهای فعلی به جرات میتوان گفت که ورود سه فروند هواپیمای نو نمیتواند تمام مشکلات این صنعت را حل کند اما قطعا آغاز خوبی است تا بتوان در آینده امنیت مسافران را با اطمینان بیشتری تامین کرد.
مالیات خانههای خالی
طرح دریافت مالیات از خانههایی که بیش از یک سال است خالی هستند، از جمله وعدههایی است که قرار بود از عید سال ۹۵ به اجرا در آید و با این حال اجرایی شدن آن به سال ۹۶ موکول شد.
چنانچه این طرح بیش از این به تعویق نیفتد و به درستی اجرا شود میتواند به حل مشکلات مسکن کمک کند چرا که از یک سو بسیاری از مالکان خانههای خالی، خانه خود را به امید گران شدن در آینده خالی نگه داشته اند و از سوی دیگر این طرح میتواند به درآمدزایی دولت کمک کند تا اگر به درستی از این درآمدها استفاده شود در آینده بتوانند برای رونق حوزه مسکن برنامهریزی داشته باشند.
بر اساس این طرح، جهت جلوگیری از احتکار مسکن، دولت از خانههایی که بیش از یک سال است خالی ماندهاند مالیات دریافت میکند تا از این طریق هم به کم شدن تعداد این خانهها کمک کند و هم تورم ناشی از گرانی اجاره و خرید و فروش مسکن را مهار کند.
این طرح نزدیک ۱۰ سال قبل درمجلس مطرح شد ولی اجرای آن قرار است از ابتدای سال ۹۶ آغاز شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد