مدیرعامل راه‌آهن بیان کرد:

۱۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری؛ لازمه توسعه حمل‌ونقل ریلی

گروه مسکن
کدخبر: 588876
مدیرعامل راه‌آهن ایران با اعلام نیاز به ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه حمل‌ونقل ریلی، از افزایش سهم ریلی در ترانزیت بار و تلاش برای ایجاد بورس سبز برای سوخت حمل‌ونقل خبر داد.
۱۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری؛ لازمه توسعه حمل‌ونقل ریلی

جهان‌صنعت– مدیرعامل راه‌آهن ضمن اعلام اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی نیازمند ۱۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، گفت که سال گذشته جمع بار ترانزیتی زمینی شامل جاده‌ای و ریلی به ۲۰‌میلیون‌تن رسید که ۴/‌۲‌میلیون‌تن سهم راه‌آهن و نزدیک ۱۷‌میلیون‌تن سهم جاده‌ای بود.

جبارعلی ذاکری گفت: یکی از راهبردها ورویکردهای راه‌آهن افزایش سهم ریلی و توسعه ترانزیت ریلی کشور است. سعی کردیم عبارت ترانزیت پایه را در این یک‌سال‌و‌اندی که از دولت‌چهاردهم می‌گذرد در متون، نوشتار و گفتمان‌ها جاری کنیم و نگاه ویژه‌ای به ترانزیت از بعد ریلی داشته باشیم.

او افزود: عملکرد وزارت راه‌وشهرسازی در حوزه ترانزیت سال قبل بسیار مثبت بوده و جمع بار ترانزیتی زمینی شامل جاده‌ای و ریلی به ۲۰‌میلیون‌تن رسید که ۴/‌۲میلیون‌تن سهم راه‌آهن و نزدیک ۱۷‌میلیون‌تن سهم جاده‌ای بود و امیدوارم با اقداماتی که دیده شده این روند توسعه پیدا کند.

مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: در برنامه توسعه هفتم چند تکلیف سنگینی برای وزارت راه نوشته شده که البته یکی از این تکالیف سنگین در برنامه‌های‌توسعه‌سوم، چهارم، پنجم و ششم هم عینا آمده و آن هم سهم ۳۰‌درصدی بار است و عملا باتوجه به افزایش حمل‌ونقل در کشور تقریبا رسیدن به این مهم نیازمند یک برنامه مدون و همینطور سرمایه‌گذاری‌های سنگینی است که ان‌شاءالله با حمایت و پشتیبانی مجلس و برنامه‌ریزی‌هایی که در راه‌آهن و با حمایت جدی وزارت راه‌وشهرسازی شروع شده محقق بشود.

ذاکری گفت: امیدوارم بتوانیم ابتدا در دولت و در گام بعدی با کمک مجلس آن را نهادینه کنیم و به یک‌نقطه برسیم که تامین مالی پایداری برای فعالیت‌های حمل‌ونقل ریلی در کشور صورت گیرد. مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به تدوین بسته اصلاحات سیاستی در راه‌آهن گفت: در بسته اول حدود ۳۰سیاست تعریف شده که محور آن اصلاحات بازار و مدیریت تقاضاست. یکی از موضوعات اصلی نرخ سوخت و قیمت‌گذاری آن است و ما دنبال ایجاد بورس سبز برای سوخت حمل‌ونقل با مکانیسم عرضه‌وتقاضا و حداقل مداخله دستوری هستیم. معافیت سوختی مبتنی بر عملکرد ریلی و پرداخت صرفه‌جویی سوخت و تخفیف کرایه از جمله مشوق‌ها خواهد بود.

ذاکری در ادامه به آغاز مذاکرات ایران با روسیه و جمهوری‌آذربایجان اشاره کرد و گفت: هفته آینده همکاران ما در مسکو حاضر خواهند شد و به انجام مذاکراتی خواهند پرداخت تا پس از راه‌اندازی محور ریلی رشت-آستارا بتوانیم حمل‌ونقل ترکیبی را برای حمل بار به بنادر جنوبی ایران در این مسیر شاهد باشیم.

او اضافه کرد: برای توسعه حمل‌ونقل ریلی نیازمند ۱۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط دولت و بخش خصوصی هستیم که پیش‌بینی می‌شود ۳۷‌درصد آن توسط بخش خصوصی به‌انجام برسد.

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به اینکه تشکیل شورای گفت‌وگو ریلی را در برنامه داریم، اظهار کرد: سعی می‌شود هم در اجرا و حتی در سیاستگذاری‌ها از حضور بخش خصوصی استفاده کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود به ماده۱۲ مصوب شورای اقتصاد اشاره کرد و گفت: باوجود امضای قراردادها مبادله آنها به دلیل تغییرات ساختاری دولت به تعویق افتاده است. امیدواریم با پیگیری وزارت نفت این قراردادها سریع‌تر مبادله شود.

ذاکری اضافه کرد: براساس سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده از ابتدای سال در بخش مسافری قرارداد یکی از شرکت‌ها منعقد شده و امیدواریم طی سه‌ماه‌آینده نخستین واگن مسافری تولید شده از محل آن قرارداد وارد چرخه شود.

او از اقدامات یکی دیگر از قرارگاه‌های تولیدی خبر داد که ماموریت ساخت ۶۰۰دستگاه واگن مخزن‌دار را بر عهده دارد و افزود: تاکنون حدود ۳۰تا۴۰دستگاه وارد شبکه ریلی کشور شده و بخش عمده‌ای از ترانزیت مواد نفتی از بندر امیرآباد و بندر امام خمینی به مقصد افغانستان توسط این واگن‌ها انجام می‌شود.

ذاکری عنوان کرد: نزدیک به ۴۰تا۵۰واگن دیگر نیز در مراحل تکمیل قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود تا یک‌ماه آینده به شبکه ریلی کشور افزوده شوند.

وب گردی