5 - 04 - 2020
۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور
گروه جامعه- روز گذشته هشتمین جلسه شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخصهای آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمترتوسعهیافته در وزارت رفاه برگزار شد. در این نشست که وزیر آموزشوپرورش نیز حضور داشت در رابطه با مشکلات و معضلات آموزشوپرورش در مناطق محروم بحث و گفتوگو شد. همچنین مسوولان مرتبط با این حوزه آمارهای جدیدی در این رابطه ارائه دادند.
نبود حداقل امکانات تحصیلی در مناطق محروم
در این نشست معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش با اشاره به مشکلات مدارس در مناطق محروم در شورای هماهنگی بهبود شاخصهای آموزشی مناطق محروم پیشنهاد داد مشکلات اولویتدار در استانهای محروم در حوزه بهداشتی مورد توجه قرار گیرد که از جمله آنها میتوان به عدم دسترسی به آب آشامیدنی در برخی مدارس بهویژه در سیستانوبلوچستان و هرمزگان، نبود سیستم استاندارد گرمایشی و برقرسانی استاندارد و جدانبودن سرویس بهداشتی از آبخوری که باعث بیماری میشود، اشاره کرد.
مهرزاد حمیدی به شاخصهای بهداشتی و اقدامات انجام شده در چهار استان هدف آذربایجانغربی، سیستانوبلوچستان، کرمان و هرمزگان شاخصهای بهداشتی از جمله سفیران سلامت، سلامت نوجوانی و شاخصهای سرانه ورزشی اشاره کرد و گفت: میانگین سرانه فضای ورزشی روباز و سرپوشیده ما به ازای هر دانشآموز ۳۳/۰ متر مربع است. در این چهار استان، فقط هرمزگان با سرانه ۳۱/۰ مترمربع به میانگین کشوری نزدیک است و سه استان دیگر از این شاخص دور هستند و نیمی از این فضای ورزشی را به خود اختصاص میدهند. البته به لحاظ وسایل ورزشی پیشرفتهاند و هرمزگان و آذربایجان غربی در مسابقات ورزشی اول شدند و به نمایندگی از کشور تیم فوتبال و والیبال آنها به خارج از کشور اعزام شد.
در ادامه معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزشوپرورش با اشاره به تعمیم و تقویت این شاخصها عنوان کرد: ۳۶ میلیارد ریال به آذربایجان غربی، ۴۰ میلیارد ریال به سیستان و ۳۰ میلیارد ریال به استانهای کرمان و هرمزگان برای بهبود شاخصهایشان تخصیص یافته است. با وجود محدودیتهای مالی سعی کردیم متوسط حمایتی استانهای هدف را بیشتر کنیم. قرار شد برای جداشدن آبخوریها از سرویسهای بهداشتی کمکی ارائه شود که تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان از مبلغ تعهدی پرداخت شده و وضعیت حدود ۱۰۰ مدرسه بهبود یافته است ولی تا تعهد دو میلیاردی مقداری باقی است، البته شنبهشب گذشته هم ۲۵۰ میلیارد تومان واریز شده است.
او با بیان اینکه خودمان میزبانی ویژه مسابقات را به این چهار استان گسیل و سعی کردیم اینها را با وجود آنکه از مرکز کشور دور هستند در میزبانیهای ویژه ببینیم اشاره کرد: باید مشکلات اولویتدار در این استانها در حوزه بهداشتی مورد توجه قرار گیرد که از جمله آنها میتوان به عدم دسترسی به آب آشامیدنی در برخی مدارس بهویژه در سیستانوبلوچستان و هرمزگان، عدم سیستم استاندارد گرمایشی و برقرسانی استاندارد و جدانبودن سرویس بهداشتی از آبخوری که باعث بیماری میشود اشاره کرد. پیشنهادم این است که بحث جداشدن سرویسها از آبخوریها و مخصوصا آنها که آب آشامیدنی ندارند و آب تانکری باید به آنها برسد، مورد حمایت قرار گیرد.
توجه بیشتر به آموزشوپرورش در لایحه بودجه ۹۸
سعید طاهری، رییس امور آموزشوپرورش عمومی و فنی و حرفهای سازمان برنامه و بودجه کشور نیز با بیان اینکه توجه بیشتری به آموزشوپرورش در لایحه بودجه ۹۸ کردهایم خاطرنشان کرد: رشد بودجه هزینهای آموزشوپرورش ۱۲درصد است و اگر اعتبار رتبهبندی را لحاظ کنیم ۲/۳۴ درصد رشد را برای سال آتی شاهد خواهیم بود. ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای رتبهبندی گذاشتهایم که معلمان یکبار از طریق افزایش بودجه سنواتی یعنی ۲۰ درصد و یکبار از محل رتبهبندی مشمول افزایش حقوق شوند. البته رتبهبندی برای ما ۴۰۰۰ میلیارد تومان بار مالی دارد که ۲۰۰۰ میلیارد در سال ۹۸ اجرا خواهد داشت و مابقی برای سالهای بعد و این رشد ویژهای در حقوق معلمان است. بودجه تغذیه مدارس شبانهروزی از ۱۰۴ به ۲۹۰ میلیارد تومان رسیده و ۱۹۰ میلیارد تومان برای سبد حمایتی کمک شده است. بودجه ایاب و ذهاب از ۱۱۳ به ۲۰۶ میلیارد تومان رسیده و بودجه آسیبهای اجتماعی را ویژه دیدهایم و سرانه مدارس به ۳۴۹ میلیارد تومان رسیده است.
او با بیان اینکه برای کودکان بازمانده از تحصیل چهار استان هدف آذربایجان غربی، سیستانوبلوچستان، کرمان و هرمزگان، برنامههایی داشتیم و چهار استان لرستان، خراسان شمالی، خوزستان و ایلام را به آن اضافه کردیم ادامه داد: در این مسیر موازیکاری یکی از ایرادات است. البته تلاش کردیم بدون هماهنگی با دستگاههای مرتبط کاری نکنیم. طرحها را در سیستانوبلوچستان پایلوت کردیم، ۲۸ نقطه را در حاشیه زاهدان انتخاب کردیم، خرید خدمات آموزشی در محلات خاصی که امکان احداث مدرسه نیست انجام دادیم و ۳۷۸۰ نفر را در یک ماه قبل ساماندهی کردیم.
بر اساس گفتههای طاهری پایلوت دوم در چابهار است که امید آن میرود با شرایط خوبی انجام شود و در سایر استانها اگر مکانیابی دقیق انجام شود در برنامه قرار خواهد گرفت. به گفته او در بحث عمرانی هم توجه ویژه صورت گرفته و کل اعتبارات ۱۱۰ درصد تخصیص داده شده و بودجه مناطق محروم سه برابر شده است. در استانهای محرومی هم که آسیبهای اجتماعی وجود داشت، تصمیم گرفته شد زمین چمن مصنوعی برای هزار مدرسه تعبیه شود. ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه را برای مدارس موجود در لایحه آوردیم و مقرر شد در مدارس نیمهتمام هم چمن مصنوعی تعبیه شود.
نبود آب و سرویس بهداشتی، معضل اصلی مدارس
در بخش دیگری از این نشست وزیر آموزشوپرورش به مشکلات آب آشامیدنی مدارس اشاره کرد و گفت: این امر نیاز به امکانسنجی و بررسی دارد. باید مدارس دچار مشکل، شناسایی شوند تا ببینیم چطور میتوانیم آن را رفع کنیم. سرویسهای بهداشتی معضل جدی برای مدارس ماست و مدارسی داریم که اصلا سرویس بهداشتی ندارند که باعث بروز بیماریهای جسمانی میشود.
او در ادامه به جمع بندی و بیان مصوبات این شورا پرداخت و اظهار کرد: به جز فقر، عوامل دیگری نیز مانند نداشتن امکانات و ملزومات اولیه در مدرسه نرفتن کودکان دخیل است که باید مقدمات حضور کودکان فراهم شود. از معاون رفاه وزارت رفاه میخواهم اجتماعی از موسسات خیریه صورت بگیرد و فراخوانی داده شود با این مضمون که مقدمات اولیه برای رفتن کودکان به مدرسه فراهم شود. اگر جلسهای را با حضور این موسسات داشته باشیم و این کار را منسجم جلو ببریم تاثیر بیشتری خواهد داشت. تقسیم کار ملی در کارگروهی از شورا در قالب تفاهمنامهای آماده شده بود. اقدامات انجام میشوند اما چون پراکنده است اثر آن دیده نمیشود. با توضیحاتی که رییس کمیته امداد دادند لازم است در این تفاهمنامه بازنگری شود و همه دستگاهها آن را امضا کنند. از معاون آموزش ابتدایی وزارتخانه میخواهم موارد اصلاحی و پیشنهادی را اعمال کند و تا ۱۰ روز آینده نسخه نهایی را برای دستگاهها جهت امضا ارسال کند.
نکته دیگری که بطحایی به آن اشاره کرد این بود که برای چهار استان هدف، یک سند توسعهای امضا شده که مانند نخ تسبیح باید فعالیتهای مختلف آن به صورت متمرکز در کنار همدیگر قرار بگیرد. نسخه سیستانوبلوچستان آماده شده و برای سه استان دیگر آذربایجان غربی، کرمان و هرمزگان ظرف سه ماه آینده آماده خواهد شد و باید برنامههایی در راستای تحقق این سندها انجام شود و بعد از چند سال بتوانیم بگوییم این چهار استان از آب و گل درآمدهاند. باید دستگاههای ذیربط بر اساس تقسیم کار مقید شوند و بر این سند تاکید کنند.
موضوع دیگری که بطحایی به آن اشاره کرد در حوزه نیروی انسانی در مناطق محروم بود. او به این مساله پرداخت که نمیتوانیم نیروی انسانی مناطق محروم را به این شکل سامان دهیم و باید ظرف دو ماه آینده مدل خاص برای تامین نیرو در این چهار استان را به ما پیشنهاد دهید که یکی از دستورکارهای جلسه بعدی ما خواهد بود.
در ادامه این نشست آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش از شناسایی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در سال گذشته و بازگشت ۳۰ هزار و ۸۰ کودک به مدرسه خبر داده بود.
رضوان حکیمزاده روند رشد نرخ پوشش تحصیلی در چهار استان هدف هرمزگان، آذربایجان غربی، سیستانوبلوچستان و کرمان را تشریح کرد و گفت: در چهار استان هدف نرخ پوشش تحصیلی از ۹۲ تا ۹۷ به این شرح است که در آذربایجانغربی نرخ پوشش از ۵۸/۹۸ به ۱/۹۸، در سیستانوبلوچستان از ۴۹/۹۰ به ۴۳/۹۲، در استان کرمان از ۶۳/۹۶ به ۶۵/۹۷ و در هرمزگان از ۵۳/۹۷ به ۱۷/۹۸ درصد رسیده است. نرخ پوشش پیشدبستانی نیز در آذربایجان غربی از ۷/۵۱ به ۶۵ درصد، در کرمان از ۷/۸۷ به ۸/۹۱ درصد و در سیستانوبلوچستان به ۸۲ درصد رسیده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه در پوشش پیشدبستانی نرخ پوشش را از میانگین کشوری در این چهار استان بالاتر بردهایم گفت: با وجود آنکه امکانات خاصی برای رفع موانع جذب نداشتیم خوشبختانه در سال ۹۲ و پس از ابلاغ کمیته انسداد مبادی بیسوادی به استانداران رشد خوبی داشتیم.
حکیمزاده با بیان اینکه سال قبل ۱۴۲ هزار کودک بازمانده را شناسایی و اطلاعات را به دو دستگاه از جمله وزارت رفاه ارسال کردیم اظهار کرد: همه اطلاعات را به تفکیک استانها به ادارات آموزشوپرورش هم فرستادیم و مورد به مورد بررسی میشود و مدیران ما حتی شده از جیب خودشان موانع اقتصادی را رفع کردند و ۳۰ هزار و ۸۰ نفر را به مدرسه برگرداندیم. در کمیتههای رفت و برگشت تقسیم کار آماده شده و امید است با تشریک مساعی نرخ پوشش را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
باید با والدینی که اجازه نمیدهند بچههایشان درس بخوانند مذاکره کنیم
این آمار در حالی ارائه شد که وزیر آموزشوپرورش هم از این آمار پرده برداشت و به ۱۴۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل اشاره کرد. بررسیها نشان میدهد از این تعداد حدود ۱۰ هزار دانشآموز در دوره ابتدایی به اسم و با کد ملی و آدرس آنها شناسایی شدهاند که تقریبا میتوان گفت بدون هیچ دلیلی به مدرسه نمیآیند و باید به سراغشان رفت و با والدینشان مذاکره کرد و آنها را برای آمدن به مدرسه ترغیب و تشویق کرد.
بطحایی با ابراز امیدواری از فعالیتهای انجام شده در حوزه تحصیل کودکان ادامه داد: جدیتی در دستگاههای مختلف برای رفع محرومیت آموزشی در چهار استان هدف که در صف اول محرومیت هستند وجود دارد و امید است در آیندهای نزدیک شاهد آن باشیم که استانهای سیستانوبلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمان فاصلهشان با میانگینهای کشوری کاهش یافته باشد و گام جدی را بتوانیم در برابری و عدالت آموزشی برداریم.
او در پایان درباره تعداد دانشآموزان واجبالتعلیم بازمانده از تحصیل گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده حدود ۱۴۰ هزار دانشآموز در دوره ابتدایی بازمانده از تحصیل داریم، اما علت بازماندگی آنها در بسیاری موارد با آماری که امروز ارائه شد مواردی چون معلولیت، ناتوانی، فقر و مشکلات فرهنگی است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد