8 - 05 - 2022
۱۰۰ انفجار در جایگاههای CNG
رییس سابق انجمن سیانجی کشور گفت: اجرا نشدن هوشمندسازی جایگاههای سیانجی، منجر شده که بیش از ۱۰۰ انفجار در این جایگاهها رخ دهد.
محسن جوهری رییس سابق هیاتمدیره انجمن صنفی کشوری سیانجی با اعلام این خبر اظهار کرد: عدم هماهنگی بین دستگاههای اجرایی موجب شده که علاوه بر تامین نشدن ایمنی خودروهای دوگانهسوز و جایگاههای سیانجی، بروز خسارتهای جانی و مالی همچنان به قوت خود باقی بماند. بسیاری از موارد انفجار در جایگاه و خودروهای دوگانهسوز به طور رسمی به انجمن سیانجی اطلاعرسانی نمیشود؛ اما بر اساس مواردی که به ما اطلاع داده میشود، بیش از ۱۰۰ انفجار در جایگاههای سیانجی سراسر کشور رخ داده است.
وی افزود: بسیاری از این انفجارها، مربوط به خودروهای وانتنیسان تولیدی شرکت زامیاد است که باید برای آنها فراخوان صورت میگرفت و مخازن خود را تعویض میکردند، زیرا شرکت زامیاد برای آنها پوشش روی مخزن را نصب نکرده و برخی از انفجارها نیز مربوط به دستکاریهایی است که قاچاقچیان مواد مخدر روی مخازن خودروها برای حمل مواد انجام دادهاند، ولی عمده این انفجارها مربوط به پوسیدگی مخازن است.
رییس سابق هیاتمدیره انجمن صنفی کشوری سیانجی با بیان اینکه آخرین انفجار در یک جایگاه سوخت که به طور رسمی به انجمن سیانجی کشور اطلاعرسانی شده، گفت: آخرین انفجار مربوط به روز پنجشنبه، هشتم اردیبهشت امسال است که در یکی از جایگاههای رامهرمز خوزستان رخ داد و منجر به فوت یک دختر نوجوان شد.
جوهری با تاکید بر اینکه وزارت نفت باید تا یکم آبان سال ۱۳۹۸ هوشمندسازی جایگاههای سیانجی به منظور شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی و گواهی سلامت را اجرایی میکرد که مهلت آن تا یک سال بعد هم تمدید شد؛ گفت: اما تاکنون این کار را انجام نداده در حالی که جایگاههای سیانجی گلوگاه مناسبی برای شناسایی خودروهای فاقد ایمنی لازم برای سوختگیری به شمار میروند.
وی افزود: از شروع طرح تاکنون، تنها حدود بیست هزار خودرو نسبت به دریافت گواهی سلامت از سامانه گازسوز اقدام کردهاند در حالی که وزارت نفت موظف بوده بستر لازم برای اتصال سامانه هوشمند جایگاههای سوخت به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) و سامانه اطلاعات خودروهای گازسوز وزارت صنعت، معدن و تجارت را فراهم کند تا فقط خودروهای دوگانهسوزی که در کارت شناسایی آنها عبارت «دوگانهسوز» یا «دوگانهسوز تبدیلی» درج شده و دارای گواهی معاینه فنی معتبر هستند، امکان سوختگیری در این جایگاهها را داشته باشند.
رییس سابق هیاتمدیره انجمن صنفی کشوری سیانجی یادآور شد: منتقل نشدن دادهها میان این دو سامانه نیز منجر به این شده تا آن دسته از خودروهایی که گواهی سلامت وزارت صمت را دریافت کرده و با پلیس راهور هم نوع سوخت آنها را به «دوگانهسوز تبدیلی» تغییر داده، در هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی، مجددا برای آزمایش مخزن به آزمایشگاههای همکار سازمان ملی استاندارد ارجاع داده شوند!
او درگفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرد: عدم اتصال سامانههای وزارت صمت و کشور، هزینه مجددی به مالکان خودروها تحمیل میکند و از آن مهمتر، میتواند علتی برای افزایش خطر انفجار مخازن سیانجی خودروها شود چراکه انجام آزمایش در بازههای زمانی کمتر از شش سال، ممکن است به مخازن آسیب برساند. این عدم هماهنگی بین سامانههای دو وزارتخانه، موجب نارضایتی مالکان این خودروها شده است و رسانههای معاند نیز از آن بهرهبرداری سیاسی میکنند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد