20 - 04 - 2021
یک ریال از پولهای مانده در خارج را از بانک مرکزی نگرفتیم
معاون اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: واقعا در حالی که سال ۹۹ در سختترین شرایط بودجهای بودیم نه تنها استقراض از بانک مرکزی نکردیم، بلکه بسیار به سیاستهای پولی کمک کردیم.
به گزارش فارس، سید حمید پورمحمدی درباره قطعی بودن مصارف و هزینههای دولت و قطعی نبودن درآمدهای دولت در سایه بالا رفتن رقم نفت در بودجه ۱۴۰۰ گفت: ممکن است این نقادی صورت بگیرد که دولت مصارف را بالا میبیند، مجبور است برخی درآمدهایی که از دید شما واهی است را پیشبینی کند. یک اصل وجود دارد که هزینهها قطعی بوده اما درآمدها تخمینی است. درآمدها طوری نیست که بگوییم ۱۰۰ درصد آن وصول میشود. حقیقتا در سالهای اخیر، کشور با حداقل هزینه ممکن اداره شد؛ یعنی به لایه سخت خورد که هزینه کمتر از این، چنان هزینه امنیتی و اجتماعی ایجاد میکرد که دیگر قابل تحمل برای جامعه نبود. به چهار تا پنج سال قبل برگردید، به قیمت ثابت، دولت با هزینه حدود ۱۴ درصد کمتر از چهار تا پنج سال پیش اداره میشود. دیگر نمیتوان کمتر از آن را انجام داد.
وی اظهار کرد: وقتی بحران را پشت سر گذاشتیم به سمتی میرویم که کاهش یابد. سال جاری اصل و فرع و تعهدات بینالمللی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است اما کل اوراقی که میخواهیم منتشر کنیم ۱۲۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود. یعنی استفاده منفی کردیم. در واقع کمتر از آن چیزی که متعهد هستیم اوراق منتشر کنیم. این هنر بودجه است و جاهایی که با شرایط سخت و تحریم روبهرو میشود ابزار جدید به کار میگیرد و پس از پشت سر گذاشتن، فیتیله آن را پایین میکشد و به شرایط عادی میرود.
پورمحمدی در خصوص هزینههایی که در اجرای طرح تحول سلامت به دولت تحمیل شد تصریح کرد: اگر سه وظیفه مهم بخواهیم برای دولت تعریف کنیم سلامت، امنیت و آموزش (سوادآموزی) است. فراموش نکنید در بحث کرونا اگر پایههای سلامت محکم نبود نمیتوانستیم مدیریت کنیم. نمیشود با کشورهای اروپایی مقایسه کرد. خدا را شکر فوتیها قبل از عید کمتر از ۶۵ نفر بود و هیچ بیماری زیر چادر و در بیابان درمان نمیشد و خدمات به وفور انجام میشود. هزینه درمان برای یک فرد در ایران را با اروپا مقایسه کنید؟ واقعا دولت کمک کرده است.
پورمحمدی افزود: تمام خلاصه نقادیها این است که سهم مردم از پرداخت بالاتر برود. دولت در شرایطی نیست که فشار به منابع سلامت وارد کند. ممکن است بگویید عدالت نیست، میتوان هزینه را کم کرد. در این شرایط جای نقادی سنگین نیست. در مورد صندوقهای بازنشستگی و احتمالا حقوق بحث داشتید که هزینهها را بالا برده است؟ از لحاظ حقوقی و مقرراتی به موضوع نگاه کنید و از لحاظ واقعیتهای جامعه. بالاخره مجلس مصوب کرد که متناسبسازی باید انجام شود. در سازمان برنامه تا حدی میتوانیم آن را به تعویق بیندازیم. یعنی یک الزام قانونی است و ما هم به دلیل شرایط سخت تحریم چون منابع کافی در اختیار نداشتیم برایمان مقدور نبود، اما مطالبه جدی شده و قانونگذار مصوب کرده و باید انجام شود.
وی ادامه داد: فراموش نکنید سال به این سختی را از منظر بودجهای تجربه نکرده بودیم و قیمت ارز رشد زیادی داشت، کالاها سرسامآور تغییر کرد و تمام شاخصها را میبینید، مسکن نیز همینطور. واقعا اینکه در این شرایط بازنشسته را رها کنیم با حداقل حقوق یک میلیون تا ۵/۱ میلیون تومان، با هر هزینهای که برای دولت داشت عدالت که هیچ، خارج از انسانیت بود که این کار را نمیکردیم. دولت ناگزیر بود این کار را انجام دهد. چه زمانی انجام داد؟ دولت حقوق کارمندان را انتهای سال ۹۸ و بازنشستگان را اواسط سال ۹۹ افزایش داد.
پورمحمدی تصریح کرد: واقعا در حالی که سال ۹۹ در سختترین شرایط بودجهای بودیم نهتنها استقراض از بانک مرکزی نکردیم، بسیار به سیاستهای پولی کمک کردیم. مطلب اول اینکه هر سال که نفت صادر کردیم، پولش دستمان نمیرسید. از ستاد تدابیر ویژه مجوز میگرفتیم تا معادل ریالی آن از بانک مرکزی دریافت شود. یک ریال از پولهای مانده در خارج را از بانک مرکزی نگرفتیم. نه تنها صادرات نفتی که پولش به دست بانک مرکزی نرسید را نگرفتیم بلکه ارزهایی که دست بانک مرکزی رسید چون ارز را نفروخت به دولت هم نداد.
وی ادامه داد: بودجه به نحوی مدیریت شد که آسیبی به سیاستهای پولی وارد نشود و اگر در دور تورمی میافتادیم دوباره ضرر میکردیم. وقتی از بانک مرکزی پول پرقدرت میگرفتم تورم سر به آسمان میکشید و باید دوباره بسته معیشتی میدادم و حقوق کارمندان و بازنشستگان را بالا میبردم و این دور ما را به سمت ابرتورم میبرد. سومین مورد، مباحثی است که طبق قانون جزو وظیفه بانک مرکزی است. به صراحت نوشته شده که مابهالتفاوت ارز صندوق به صورت نیمایی به بودجه کشور پرداخت شود اما از تیرماه تا آخر سال ۹۹ دریافت نکردیم. به خاطر اینکه آقای همتی میگوید تحفظی دارم. پنج تا شش مورد طلب جدی دولت از بانک مرکزی باقی مانده است به خاطر همین ملاحظات نگرفتیم. رقمها خیلی قابل بیان نیست. ۸/۲ میلیارد یورو در صندوق توسعه ملی بود که باید معادل ریالی آن به ما داده میشد اما روی هم رفته ۳۸ درصد آن را دریافت کردیم در حالی که به شدت سال سختی بود. بیشتر از این چه کمکی میتوان به سیاستهای پولی کرد؟
پورمحمدی گفت: در حال حاضر کالاهای اساسی که میآید هم از محل پول نفت است که میآید و سهم صندوق هم ریخته میشود و پول هم در اختیار بانک مرکزی است که ریال آن را نگرفتیم. درست است در حوزه فناوری و حوزه آبخیزداری فشار آمد. شاید اوج کمکی که کرده باشند یک میلیارد یورو برای کرونا بود که مقام معظم رهبری هم مجوز دادند اما بخش مهمی از آن هنوز وصول نشده است. طرح اشتغال که قبلا به تصویب رسیده بود که از منابع صندوق توسعه ملی بود هنوز از بانک مرکزی نگرفتیم. در صورتی که عامل تورم هزینههای دولت نبود، بلکه افزایش قیمت ارز به دلیل کمبود منابع ارزی و بینظمی موسسات غیرمجاز و اضافهبرداشت بانکهای خصوصی بود. دولت نهایت تحفظ را به کار بست که نه تنها آسیبی وارد نکند بلکه به بانک مرکزی کمک کند. اگر بازنشستهها برای دریافت مطالبات به خیابانها میآمدند نه سیاستهای آقای همتی و بانک مرکزی قابل دوام بود و نه سازمان برنامه و بودجه. نمیشود مباحث امنیتی و اجتماعی را به راحتی ندیده گرفت.
به گفته وی، قبول دارم که نباید بودجه وزارت بهداشت را اینقدر بالا میبردیم. فراموش نکنید اداره وزارت بهداشت از طریق درآمدهای اختصاصی بود اما کل درآمدها به صفر رسید و هیچ مریضی به خاطر کرونا بیمارستان نمیرفت، درآمدی نداشتند. پرستاران ۱۵ ماه کارانه نگرفته بودند و فکر میکنید میتوانند به خاطر کرونا از فرزند من و شما محافظت کنند؟ اینها خطمقدم هستند و از سوی رهبری به ما هشدار میدادند که کادر درمان را مورد حمایت قرار دهید. به همین خاطر بودجه دولت در این بخش افزایش یافت. طرح عمرانی نیز بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد. سال ۹۹ با توجه به شرایط کرونا، تحریم، تورم و نرخ ارز و رکود روی حداقلهای ممکن بستیم. اگر دستمان باز بود ممکن بود بیشتر پرداخت کنیم.
معاون سازمان برنامه و بودجه افزود: همه از طریق سازوکارهای ابداعی انجام شد و نه پول پرقدرت بانک مرکزی. شاید از دید شما نقادی باشد ولی از گردنه سخت عبور کردیم. انصافا درون سازمان برنامه و بودجه تیم کارشناسی منسجم، شبانهروزی، خیرخواه و با ارتباط خوب با خزانه و وزارت نفت و بعضا نظام بانکی وجود دارد. با کمترین آثار، بودجه را جلو بردیم. دو پتک کرونا و تحریم به هر کشوری وارد میشد باید اقتصادش ازهمگسیخته میشد. با این وجود در حال خارج شدن از شرایط رکودی هستیم. تورم در سال ۱۴۰۰ سیر نزولی خواهد داشت.
پورمحمدی خاطرنشان کرد: تسعیر حق دولت است. نمیخواهم ناراحتکننده صحبت کنم. در نتیجه سیاستهای پولی یک تورمی به کشور حادث شد که هزینههای آن به گردن دولت افتاد. بند ب ماده ۱۹ قانون پولی بانکی را مصوب کردند. کس دیگری متولی معیشت مردم نیست. حالا که به خاطر ارز تورم به کشور تحمیل شده باید مابهالتفاوت تسعیر به دولت برای معیشت داده شود. ما این پول را هم نگرفتیم. چون شما قانونی دارید که جزو ذخایر بانک مرکزی شود. در آن سال که ربطی به الان ندارد گفتند صرف بدهیهای دولت شود. سیاستهای پولی وقتی باعث میشود معیشت مردم و هزینه دولت گران شود باید هزینه آن را پرداخت کند که از محل تغییر نرخ ارز میدهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد