یارانه بدون مراجعه حضوری؛ خداحافظی با دفاتر پلیس +۱۰

سایت خوان
کدخبر: 577498
بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها،با راه‌اندازی سامانه سیمین،فرآیند تغییر ساختار خانوار خودکار شده و دفاتر پلیس +10 از این فرآیند حذف شده اند.
یارانه بدون مراجعه حضوری؛ خداحافظی با دفاتر پلیس +۱۰

جهان صنعت، در روزهای اخیر و با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، پیامک‌هایی برای سرپرستان خانوار در استان‌های تهران و البرز برای ثبت شماره حساب‌های بانکی دریافت یارانه در سامانه سیمین ارسال شده است. به نظر می‌رسد که این اقدام در چارچوب آیین نامه اجرایی نحوه تعیین شناسایی خانوارهای ایرانی به اتباع خارجی و برای دهک بندی دقیق درآمدی صورت گرفته است.

سید علیرضا موسوی مدیر مرکز فناوری اطلاعات هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص علت و جزئیات ارسال این پیامک‌ها گفت: بر اساس آیین نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی و ماده ۱۶۹ مکرر قانون های مالیات‌های مستقیم در واقع مقرر شده که یک پایگاه خانوار یکپارچه در کشور در ایجاد شود. متولی این موضوع نیز سازمان ثبت احوال تعیین شده است.

وی افزود: سازمان هدفمند سازی یارانه ها یک پایگاه داده خانوار مجزا و سازمان ثبت احوال نیز یک پایگاه داده خانوار مجزا داشته است. قرار براین است که این پایگاه داده ها یکسان شود. یعنی اگر فردی در یک خانواده‌ای ازدواج کرده اما همچنان در ساختار خانوار ذیل سرپرست قبلی قرار دارد، بر اساس این قانون باید سرپرستان در هر دو پایگاه داده یکسان شود.

موسوی با اشاره به اینکه در مواردی که شخص ذیل خانوار قبلی مشمول دریافت یارانه است، باید شماره‌حساب خود را در سامانه ثبت نماید، گفت: برای این منظور، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود و متقاضیان باید به سامانه «سیمین» ــ سامانه خدمات غیرحضوری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ــ مراجعه و اقدام به ثبت حساب کنند.

ارسال پیامک فقط از سازمان هدفمندی

نکته بسیار مهم آن است که مردم عزیز بدانند تنها پیامک‌هایی که از نشانی YARANEH-IRI ارسال می‌شود، متعلق به سازمان هدفمندسازی یارانه‌هاست و نباید به هیچ پیامک دیگری اعتماد کنند.

وی در خصوص چگونگی طراحی این سامانه و اینکه سرپرستان خانوار چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهند گفت: سامانه سیمین، سامانه‌ای خدماتی وابسته به سازمان هدفمندسازی یارانه‌هاست که کلیه خدمات مرتبط را به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی ارائه می‌دهد. پیش‌تر، هر فردی که قصد ثبت یا تغییر شماره حساب داشت، باید به بانک مراجعه می‌کرد، اما اکنون کلیه فرآیندها در بستر الکترونیکی انجام می‌شود.

هر فرد می‌تواند با مراجعه به این سامانه و ثبت شماره شبای بانکی خود، پس از احراز هویت آنلاین، شماره حساب خود را به‌صورت رسمی ثبت کند. این فرآیند مجزا از بحث پیامک است و صرفاً یکی از خدمات سامانه تلقی می‌شود. هر فردی که بخواهد شماره حساب خود را تغییر دهد نیز باید از طریق همین بستر اقدام کند.

تفکیک خودکار خانوار

مدیر مرکز فناوری اطلاعات هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه آخرین مرحله ارسال پیامک‌ها مربوط به استان‌های تهران و البرز است، گفت: این پیامک ها مرتبط با افرادی است که در پایگاه خانوار ثبت‌احوال به‌عنوان سرپرست شناسایی شده‌اند اما در ساختار خانوار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هنوز به‌عنوان زیرمجموعه سرپرست قبلی یارانه دریافت می‌کنند.

به‌عنوان مثال، اگر فردی ازدواج کرده ولی اقدامی برای جداسازی یارانه نقدی خود نکرده باشد و همچنان در ذیل سرپرست قبلی یارانه دریافت کند، باید در سامانه سیمین شماره حساب خود را ثبت کند. فرآیند جداسازی خانوار به‌صورت خودکار توسط سازمان انجام می‌شود، اما ثبت شماره حساب برعهده شخص است. این ثبت باید توسط خود فرد و با شماره تلفن همراهی انجام شود که به نام اوست.

ثبت تغییر خانوارها

وی در خصوص تاثیر و ارتباط اطلاعات تفکیک خانوارها با دهک‌بندی گفت: البته دهک‌بندی بحثی جداگانه است؛ اطلاعات صرفاً ارسال و تطبیق داده می‌شود، اما نظام دهک‌بندی مستقل عمل می‌کند.

پیش‌تر، تغییرات خانوار (ازدواج، طلاق، فوت، تولد، حضانت، کفالت، قیمومیت یا عدم سازش) به‌صورت ماهیانه و از طریق دفاتر «پلیس +۱۰» به سازمان ابلاغ می‌شد که روزانه بیش از ده هزار تغییر ساختاری ثبت می‌گردید. در حال حاضر اما با راه‌اندازی دو سامانه «ثبت احوال یا NCR» و سامانه سیمین، این فرآیند کاملاً خودکار شده و خدمات صرفاً از همین بسترها ارائه می‌شوند. در نتیجه دفاتر پلیس +۱۰ از این فرآیند حذف شدند.

ارسال تغییرات به وزرات کار

موسوی در خصوص سرعت خوب هوشمندسازی در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: کاری که قرار بود طی هفت تا هشت سال انجام شود، به همت مدیران فعلی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و سازمان ثبت احوال در کمتر از یک سال به سرانجام رسیده است.

وی اظهار کرد: به این ترتیب، هر شهروند می‌تواند از طریق «پنجره ملی اطلاعات» و بدون مراجعه حضوری، کلیه خدمات مربوط به یارانه خود را انجام دهد.

در حال حاضر اطلاعاتی که در گذشته از دفاتر پلیس +۱۰ دریافت می‌شد، به صورت برخط در سامانه خود سازمان وجود دارد و هر ماه برای استفاده از بحث دهک‌بندی برای وزارت کار ارسال، و دهک‌بندی براساس آن می‌شود. مرحله بعدی یارانه‌ها نیز براساس این دهک‌بندی جدید انجام می‌شود.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات هوشمندسازی و امنیت فضای مجازی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به این سوال که اگر یک سرپرست خانوار مشمول یارانه نسبت به ثبت شماره حساب خود اقدام نکند چه تبعاتی خواهد داشت، گفت: چنانچه سرپرست خانوار شماره حساب خود را ثبت نکند، امکان پرداخت یارانه برای او فراهم نیست. شرط نخست پرداخت، در اختیار داشتن شماره حساب معتبر به نام سرپرست خانوار است؛ بدون آن، حتی اگر فرد مشمول دریافت یارانه نقدی نیز باشد، پرداخت صورت نخواهد گرفت.

این طرح فراگیر بوده و در تمام استان‌های کشور اجرا می‌شود. هر شخص سرپرست خانوار می‌تواند با شماره تلفن همراهی که به نام او ثبت شده است، وارد سامانه شود و فرآیند ثبت یا به‌روزرسانی شماره حساب خود را انجام دهد.

تسنیم

وب گردی