23 - 04 - 2024
گیمرها در محاصره فیلترینگ!
ابوالفضل صادق: تمام پلتفرمهای مرتبط با بازی فیلتر شدهاند
گروه فناوری- با توجه به فیلتر شدن اکثر پلتفرمهای مرتبط با بازیهای رایانهای در ایران، گیمرها با چالشهای بزرگی روبهرو هستند که تاثیر قابل توجهی بر تجربه بازی آنها دارد. یکی از اصلیترین مشکلات گیمرهای ایرانی، محدودیت دسترسی به بازیهای محبوب و بهروز است. با فیلتر شدن پلتفرمهایی مانند گوگلپلی و استیم، بسیاری از بازیها که به طور قانونی در این پلتفرمها عرضه میشدند، برای کاربران ایرانی غیرقابل دسترس شدهاند. این موضوع گیمرها را مجبور به استفاده از روشهای جایگزین و غیرقانونی برای دانلود بازیها کرده که خطرات امنیتی و مشکلات خاص خود را به همراه دارد. فیلترینگ باعث افزایش هزینهها برای گیمرهای ایرانی شده است. با مسدود شدن دسترسی به پلتفرمهای قانونی، گیمرها مجبور به خرید بازیها از طریق واسطهها و بازار سیاه هستند که قیمتها را به طور قابل توجهی افزایش میدهد.
افت کیفیت تجربه بازی
استفاده از روشهای جایگزین برای دانلود بازی و دور زدن فیلترینگ میتواند منجر به افت کیفیت تجربه بازی شود. سرعت دانلود پایین، قطعیهای مکرر و مشکلات مربوط به پینگ از جمله مشکلاتی است که گیمرهای ایرانی هنگام بازی با آنها روبهرو هستند. دسترسی به بهروزرسانیهای جدید بازیها برای گیمرهای ایرانی با چالش همراه است. با فیلتر شدن پلتفرمهای رسمی دریافت بهروزرسانی به طور خودکار امکانپذیر نیست و گیمرها باید به دنبال روشهای دستی برای آپدیت بازیها باشند. این موضوع میتواند منجر به از دست رفتن محتوای جدید و مشکلات امنیتی در بازیها شود. فیلترینگ پلتفرمهای بازی نهتنها به گیمرها، بلکه به صنعت بازیسازی داخلی نیز ضربه زده است. با محدود شدن دسترسی به بازارهای جهانی، ناشران و توسعهدهندگان بازیهای ایرانی با مشکلات متعددی در زمینه فروش و توزیع بازیهای خود روبهرو شدهاند. این موضوع میتواند به رکود و افول صنعت بازیسازی در ایران منجر شود.
تمام پلتفرمهای مرتبط با بازی
فیلتر شدهاند
فیلتر شدن مجدد دیسکورد باعث شد یکی دیگر از پلتفرمهای مرتبط با گیم و گیمر از دسترس بازیکنان ایرانی علاقهمند به دنیای ویدئوگیم خارج شود. هرچند این اولین بار نیست که دیسکور فیلتر شده اما با اعمال این ممنوعیت ابوالفضل صادق رییس کمیسیون بازیهای رایانهای سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران میگوید همه پلتفرمهایی که به بازی مربوط میشوند در ایران فیلتر شدهاند. از این نظر گیمرهای ایرانی، که تعدادشان ۳۴میلیون نفر برآورد شده است، با محدودیتهای بسیاری برای بازی کردن مواجه هستند. ابوالفضل صادق در ادامه گفته که این محدودیت بدون درک و شناخت کامل اعمال شده و برای گیمرها دردسرساز است: «بعد از فیلترینگ گوگلپلی و توییچ، حالا نوبت دیسکورد است که باید فیلتر شود. ما در ایران بیش از ۳۴میلیون گیمر داریم و بدون شک دیسکورد محبوبترین رسانه ارتباطی بین گیمرها و بازیسازان محسوب میشود. فکر میکنم این اقدامات با درک و شناخت ناقصی انجام میشود و میتواند باعث ایجاد مشکلات اساسی برای بازیکنان شود.
بروز احساس ناراحتی و نگرانی در بین کاربران، افزایش انزوا و عدم اطمینان از امنیت ارتباطات از پیامدهای اعمال این فیلترینگ است که رییس کمیسیون بازیهای رایانهای سازمان نصر به آن اشاره میکند: «پلتفرم دیسکورد، به عنوان یک فضای مجازی، محلی است که جوانان ایرانی با دوستان خود درباره موضوعات مختلف، به ویژه بازیها و امور مرتبط، گفتوگو میکنند. این پلتفرم، انجمنها و گروههای مختلف، فضایی برای تبادل نظر و ارتباط دائمی بین کاربران ایجاد میکنند، بنابراین فیلترینگ این پلتفرم میتواند باعث ایجاد احساس ناراحتی و نگرانی در بین کاربران و موجب افزایش انزوا و عدم اطمینان از امنیت ارتباطات آنها شود.»
باید آزادیهای جوانان را محترم شمرد
او اعتقاد دارد که به جای این نوع برخوردها و مواجهات سلبی با پلتفرمها دولت باید آزادیهای جوانان را محترم بشمارد و سیاستهای متفاوتی برای فیلترینگ در نظر بگیرد، چراکه اعمال ممنوعیت به کسبوکارها آسیب میزند: «لازم است دولت سیاستهای شفاف و منصفانهای را برای اعمال فیلترینگ تعیین کند که به ویژه حقوق و آزادیهای جوانان را محترم بدارد. با توجه به تحریمهای اقتصادی و محدودیتهای فنی، توانایی نظارت و کنترل بر اینگونه فعالیتها بسیار محدود است. در این مواقع اولین راهکاری که به فکر مسوولان میرسد فیلترینگ است که در بسیاری از موارد باعث ضرر و زیان جدی به کسبوکارها میشود، بنابراین انتخاب راهکارهایی که بتواند این محدودیتها را کاهش دهد و همچنین از حقوق و آزادیهای افراد حفاظت کند، ضروری است.»
همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیگیر برداشته شدن فیلترینگ گوگلپلی است اما کارگروه فیلترینگ دو مرتبه تقاضای رفع این محدودیت را رد کرده است. ابوالفضل صادق میگوید که دلیل قانعکنندهای برای فیلتر بودن این پلتفرم اعلام نشده و دیسکورد هم سرنوشتی مشابه گوگلپلی خواهد داشت: «همچنان که درخصوص فیلترینگ گوگلپلی دلایل قانعکنندهای از مراجع ذیربط دریافت نکردهایم، در مورد دیسکورد هم مسیر همان است. درخصوص محدودیت گوگلپلی اگرچه وزیر محترم ارتباطات قبلا اعلام کرد که خواستار رفع فیلترینگ گوگلپلی است، ولی اقدامات یک سال اخیر این وزارتخانه نشان میدهد که وزارت ارتباطات انگیزهای برای باز کردن این گره کور ندارد.»
او در ادامه اضافه کرده که زارعپور در جلساتی که با معاونان و مدیران وزارت ارتباطات برگزار شده از جواب دادن به سوالات در خصوص رفع مشکلات گوگلپلی سر باز زده است. به گفته رییس کمیسیون بازیهای رایانهای سازمان نصر تهران گیمرهای ایرانی هم درگیر تحریمهای خارجی هستند و هم در ایران همه پلتفرمهای مرتبط با بازی برایشان فیلتر و محدود شده است. صادق در پایان به روابط عمومی سازمان نصر توضیح میدهد که بازیکنان و بازیسازان یکی از گروههایی هستند که در سالیان اخیر بیشتر آسیبها را از این محدودیتها دیدهاند زیرا هر پلتفرمی که به نوعی ربطی به کسبوکار بازی و بازیسازی دارد، در کشور محدود شده است.
این در حالی است که به زعم او وضعیت کنونی اقتصاد کشور باعث بروز مشکلات زیادی در جوانان شده و بازی کردن یک راه برای فراموشی این مشکلات محسوب میشود و یکی از مهمترین علایق مشترک بین جوانان ایرانی است.
در پایان باید گفت فیلترینگ گسترده پلتفرمهای مرتبط با بازیهای رایانهای، نهتنها سودی برای جامعه به همراه ندارد بلکه ضررهای متعددی را به گیمرها، صنعت بازیسازی و سلامت روحی و روانی افراد وارد میکند. امید است که بهزودی شاهد رفع این محدودیتها و رونق دوباره صنعت بازیهای رایانهای در ایران باشیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد