22 - 02 - 2022
«گوگل» و تغییر تنظیمات حریم خصوصی
رویترز- «گوگل» مشغول توسعه برخی اقدامات برای حفظ حریم خصوصی است که اشتراکگذاری دادهها در موبایلهای اندرویدی را محدود میکند. این روند روی جمعآوری داده برای تبلیغات هدفمند تاثیر میگذارد. البته این شرکت ادعا میکند تغییرات مذکور مانند اصلاحاتی که «اپل» سال گذشته انجام داد، اختلالبرانگیز نیست. سال گذشته «اپل» تغییراتی در نرمافزار iOS آیفونها انجام داد تا قبل از آنکه تبلیغکنندگان دادههای کاربران را جمعآوری کنند، از آنها اجازه دریافت کنند.
قابلیت دریافت اجازه از کاربر و در نهایت تصمیمگیری کاربران برای مسدودسازی ردیابی فعالیتهای تبلیغکنندگان، تاثیر عمیقی بر شرکتهایی داشت که کسبوکارشان را مبتنی بر تبلیغات هدفمند ساخته بودند.
«گوگل» بازه زمانی دقیقی برای اجرای تغییرات اعلام نکرد، اما گفته تا حداقل دو سال دیگر از فناوری فعلی پشتیبانی میکند. در ماه جاری، «متا» اعلام کرد تغییرات حریم خصوصی «اپل» در سال جاری ۱۰ میلیارد دلار به درآمد تبلیغات شرکت خسارت میزند. این خبر روی ارزش سهام «متا» تاثیر گذاشت و نگرانیهایی درباره شرکتهای دیگری به وجود آورد که به تبلیغات دیجیتال متکی هستند.
«آنتونی چاوز» نایبرییس بخش اندروید «گوگل» در مصاحبهای قبل از اعلام این خبر گفته بود: هنوز برای اندازهگیری تاثیر تغییرات «گوگل» زود است. این تغییرات برای محدودیت اشتراکگذاری اطلاعات در اپهای مختلف و طرف ثالث انجام میشوند.
البته «چاوز» تاکید کرد هدف شرکت یافتن یک گزینه برای حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران و از سوی دیگر اجازه دادن به توسعهدهندگان اپ برای درآمدزایی از طریق تبلیغات است. تغییرات «اپل» و «گوگل» در این زمینه اهمیت زیادی دارد، زیرا تبلیغات دیجیتال براساس جمعآوری دادههای کاربران انجام میشود.
اما با توجه به آنکه کاربران نسبت به جمعآوری وسیع دادهها مشکوک و به شرکتهای بزرگ فناوری بیاعتماد شدهاند، این مدل کسب و کار با چالشهایی روبهرو شده است. از سوی دیگر باید توجه داشت تفاوت روشهای «گوگل» و «اپل» در این حوزه نشاندهنده روش عمده درآمدزایی شرکتها است.
بیشتر درآمد «اپل» از فروش دستگاه حاصل میشود، اما «گوگل» در کل با فروش تبلیغات درآمدزایی میکند و به همین دلیل نسبت به در نظر گرفتن نیاز تبلیغکنندگان انعطاف بیشتری نشان میدهد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد