گوناگونی قیمتها برای یک مسیر هوایی

جهان صنعت– قیمت بلیت هواپیما ممکن است در ساعات، روز، مناسبتهای خاص، نوع پرواز، کلاس پروازی، شرکتهای مختلف، کارمزد متفاوت، خدمات متفاوت و میزان بار در یک مسیر مشخص متفاوت باشد.
قیمت بلیت هواپیما در آژانسهای مختلف بنابر دلایلی ممکن است متفاوت باشد. یکی از این دلایل نوع بلیت هواپیما یعنی سیستمی یا چارتری بودن آن است. پروازهای سیستمی توسط شرکتهای هواپیمایی قیمتگذاری میشوند و معمولا ثابت یا پلکانی هستند. در پروازهای چارتری، آژانسها یا دفاتر خدمات مسافرتی خودشان اقدام به خرید صندلی کرده و قیمتها را تعیین میکنند بنابراین قیمتها ممکن است بسته به زمان و تقاضا تغییر کند.
موضوع دیگر در متفاوت بودن بلیت هواپیما به کارمزد و سود آژانس مسافرتی برمیگردد. برخی آژانسها سود بیشتری روی قیمت نهایی میگذارند و برخی دیگر نیز برای رقابت، سود کمتری در نظر میگیرند.
ممکن است متفاوت بودن نرخ بلیت هواپیما نیز به تخفیفهای ویژه یا قراردادهای اختصاصی نیز ارتباط داشته باشد. ممکن است نرخ پروازها بسته به موجودی سایت و سیاست فروش نیز متفاوت باشد.
این تفاوت میتواند به ساعت، روز جستوجو و زمان خرید بلیت یا حتی مناسبتهای خاص نیز ارتباط داشته باشد. برخی آژانسها خدماتی از جمله بیمه سفر، انتخاب صندلی و امکان کنسل کردن را در قیمت نهایی بلیت حساب میکنند و این موضوع میتواند در متفاوت بودن قیمت بلیتها نیز موثر باشد. میزان بار مجاز هم در شیوه محاسبه قیمت بلیت هواپیما موثر است.
در این راستا مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به اینکه چرا قیمت بلیت هواپیما در یک مسیر مشخص در آژانسهای هواپیمایی مختلف، متفاوت است؟ گفت: شرکتهای هواپیمایی یا چارترکنندهها با رصد بازار و با توجه به عرضه و تقاضا و با رعایت سقف نرخ مسیر پرواز تعیین میکنند که قیمت در چه محدودهای باشد و بر آن اساس قیمت هر مسیر پروازی تعیین میشود.
او افزود: با توجه به شناور بودن نرخها در محدوده زیر سقف نرخ تعیین شده ممکن است با توجه به شرایط موجود نرخی که شرکت هواپیمایی یا چارترکننده تعیین کرده، تغییر کند.
سامانی عنوان کرد: گاهی شرکتها یا چارترکنندهها برای رقابت با یکدیگر و جذب مشتری بیشتر، نرخ را کاهش میدهند که موضوع به نفع مسافر تمام میشود.
او با بیان اینکه عرضه بلیت با قیمتهای متفاوت ارتباطی به ارائه خدمات بیشتر یا کمتر توسط شرکت هواپیمایی به مسافر ندارد، افزود: عرضه با نرخ پایین برای کسب سهم بیشتری از بازار است اما در آینده شرکتها به سمت ارائه نرخ با توجه به کمیت و کیفیت خدمات خواهند رفت.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: عرضه و تقاضا نرخ بلیت را تعیین میکند.
او گفت: کمیسیون آژانسهای هواپیمایی از فروش هر بلیت حداکثر ۵درصد در سفرهای داخلی و ۹درصد در سفرهای خارجی است. این کمیسیون توسط شرکتها هواپیمایی به آژانس مربوطه پرداخت میشود.
منبع: ایسنا