«گزینش معلمان» یا آزمون عقیده؟ چالشهای پنهان در نظام استخدام آموزشی ایران
جهان صنعت، یک کارشناس آموزش و مشاوره مدرسه، با انتقاد از شیوه گزینش معلمان در آموزشوپرورش میگوید: در حالیکه سلامت روانی و مهارت اجتماعی معلمان باید مهمترین معیار انتخاب باشد، تمرکز فعلی گزینشها بر پرسشهای عقیدتی و سیاسی است. موضوعی که به گفته او، بر کیفیت تربیتی مدارس و روابط معلم و دانشآموز اثر مستقیم دارد.
محمد داوری در بخشی از گفتوگوی خود با اشاره به فرآیند گزینش معلمان اظهار داشت: «در گزینش معلمان آنقدر که تلاش دارند از معلم بپرسند نماز جمعه چند رکعت است یا مثلاً مچگیری کنند که روزه میگیرد یا نه، روی سلامت روانی و اجتماعی یک معلم جدی نیستند.»
او افزود: «در گزینش معلمان به ویژگیهای آموزشی، مدیریتی و کلاسداری او میپردازند، اما صلاحیت شخصیتی معلم کمتر مورد توجه قرار میگیرد؛ گزینش معلمان باید بر صلاحیتهای شخصیتی، حرفهای و مدیریتی متمرکز باشد، نه صرفاً مسائل عقیدتی و سیاسی. معلم باید ویژگیهای شخصیتی مناسب، دانش کافی و مهارتهای عاطفی، اجتماعی و مدیریتی برای ارتباط با دانشآموزان داشته باشد.»
خبرآنلاین
