5 - 04 - 2022
گردن کلفتها میمانند
پروانه کُبره- طی سه سال گذشته فروشندگان لوازم خانگی با گران کردن کالاها دلی از عزا درآوردند. این درحالی است که به نظر میرسد پس از اتفاقات لوزان بازار این کالاها وارد چرخه جدیدی شود. در این میان نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از گسترده شدن واردات لوازم خانگی به اوج خود رسیده است و از اتحادیه لوازم خانگی خبرهای خوبی برای برخی تولیدکنندگان به گوش نمیرسد.
با افزایش نرخ ارز قیمت لوازم خانگی تا سه برابر افزایش یافت که موجی از نگرانی از گران شدن مجدد و کاهش قدرت خرید مردم را در پی داشت اما هماکنون این دلواپسی به جمع تولیدکنندگان رخنه کرده است. درهمین رابطه رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: توافقاتی که میان طرفین سیاسی انجام شد بازار لوازم خانگی را تحت تاثیر زیادی قرار خواهد داد. اگرچه تاثیر توافقات تا نیمه دوم سال ملموس نخواهد شد اما از هماکنون میبینیم که بسیاری از تولیدکنندگانی که در داخل کالای کم کیفیت تولید میکنند از این پس قید تولید را میزنند چراکه با گسترده شدن واردات، برندهای مطرح دنیا برای سرمایهگذاری در بازار ایران اعلام آمادگی میکنند و در این میان دیگر جایی برای کالای بدون کیفیت نخواهد بود.طی سه سال گذشته فروشندگان لوازم خانگی با گران کردن کالاها دلی از عزا درآوردند این درحالی است که به نظر میرسد پس از اتفاقات لوزان بازار این کالاها وارد چرخه جدیدی شود. در این میان نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی از گسترده شدن واردات لوازم خانگی به اوج خود رسیده است در این میان از اتحادیه لوازم خانگی خبرهای خوبی برای برخی تولیدکنندگان به گوش نمیرسد.
با افزایش نرخ ارز قیمت لوازم خانگی تا سه برابر افزایش یافت که موجی از نگرانی از گران شدن مجدد و کاهش قدرت خرید مردم را در پی داشت اما هماکنون این دلواپسی به جمع تولیدکنندگان رخنه کرده است درهمین رابطه رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: توافقاتی که میان طرفین سیاسی انجام شد بازار لوازم خانگی را تحت تاثیر زیادی قرار خواهد داد. اگرچه تاثیر توافقات تا نیمه دوم سال ملموس نخواهد شد اما از هماکنون میبینیم که بسیاری از تولیدکنندگانی که در داخل کالای کم کیفیت تولید میکنند از این پس قید تولید را میزنند چراکه با گسترده شدن واردات، برندهای مطرح دنیا برای سرمایهگذاری در بازار ایران اعلام آمادگی میکنند و در این میان دیگر جایی برای کالای بدون کیفیت نخواهد بود.
محمد طحانپور افزود: از این به بعد بازار رقابتیتر میشود و در این چرخه گردن کلفتان تولید داخل باقی خواهند ماند. همانطور که میبینیم در کشورهای اروپایی و آمریکا تعدد برند برای تولید یک محصول وجود ندارد اما در ایران شرکتهای داخلی زیادی اقدام به تولید محصولاتی میکنند که بازار به وجود آن نیازی ندارد.
رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: با لغو تحریمها تولیدکنندگان معتبر داخلی میتوانند با تولیدکنندگان خارجی مشارکت کرده و محصولاتی برای صادرات به بازار منطقه تولید کنند و حتی میتوانم به جرات بگویم میتوانیم جای ترکیه را در تامین نیاز لوازم خانگی به دیگر کشورها بگیریم.
وی درباره احتمال تغییر قیمت لوازم خانگی توضیح داد: با توجه به اینکه به نظر نمیرسد قیمت دلار زیر سه هزار تومان شود، به نظر نمیرسد کاهش قیمت در پیش داشته باشیم اما مطمئنا افزایش قیمت نیز در این بازار نخواهیم داشت البته همه این مسایل مشروط به توافقات قطعی مسوولان است.
وی افزود: مردم توقع دارند که قیمت لوازم خانگی ارزان شود اما ارزانی شرایطی دارد که در حال حاضر شامل حال بازار لوازم خانگی نمیشود تا وقتی قیمت تمامشده، قیمت مواد اولیه و حتی نرخ ارز بالاست نمیتوان قیمتها را پایین آورد.
طحانپور ادامه داد: در این دو، سه سال هر گاه قیمتها بالا میرفت یا کالایی کمیاب میشد کاسه، کوزهها را بر سر تحریمها میشکستند و مقصر ماجرا تحریم میشد اما دیگر خبری از تحریم نیست و فروشندهها نمیتوانند به این بهانه گرانفروشی کنند.
به گفته رییس اتحادیه لوازم خانگی میتوان از ظرفیت تولید مشترک با هدف بازارهای صادراتی منطقه استفاده کرد که هم اشتغالزایی و هم ارزآوری برای کشور در پی دارد.
طحانپور درباره بازار فعلی لوازم خانگی گفت: اکنون آرامش در بازار حاکم شده و تنشی که هر سال با آغاز سال در بازار ایجاد میشد و حرف از افزایش قیمت به میان میآمد، وجود ندارد البته به خاطر ضعف قدرت خرید مردم با وجود اینکه از افزایش تولید برخوردار بودهایم، اما نسبت به سالهای گذشته کاهش فروش نیز داشتیم، ولی در کل نسبت به سال گذشته رونق به بازار بازگشته است.
رییس اتحادیه لوازم خانگی همچنین گفت: تا دو سال قبل مردم از ترس افزایش مجدد کالاها جهیزیه را چند سال زودتر میخریدند اما این نگرانی دیگر وجود ندارد و تا حدودی خانوادها برای خرید هول نمیزنند.
وی درباره کاهش خرید خانگی نیز گفت: به دلیل گرانی لوازم خانگی مردم رغبتی برای تعویض وسایل خود ندارند؛ همین امر باعث شده تا بیشترین خریدها مربوط به جهیزیه باشد.
این فعال بازار به بازار شب عید اشاره کرد و گفت: بازار لوازمخانگی، بازاری نیست که شب عید روی آن تاثیرگذار باشد. در واقع فروش یکسری از کالاها مثل یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و اجاق گاز محدود به شب عید نمیشود.
دبیرکل انجمن لوازمخانگی ایران با بیان اینکه لوازمخانگی یک کالای مصرفی یا تزئینی نیست، تصریح کرد: نمیتوان گفت شب عید روی این بازار صددرصد تاثیر ندارد، اما تاثیر آن جزیی است.
طحانپور متذکر شد: نکته مهم این است که افزایش قیمتی در بازار نداشتیم و حتی در ۱۰ ماهه نخست امسال در مقایسه با سال ۱۳۹۲ از افزایش تولید در ارتباط با برخی لوازمخانگی انرژیبر مثل یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، کولر آبی و انواع تلویزیون روبهرو بودیم.
وی افزود: البته به خاطر ضعف قدرت خرید مردم با وجود اینکه از افزایش تولید برخوردار بودهایم، اما نسبت به سالهای گذشته کاهش فروش نیز داشتیم، ولی در کل نسبت به سال گذشته بازار بهتری داشتیم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد