12 - 03 - 2022
گردشگری رویداد، متولی ندارد
«جهانصنعت»- براساس گزارش مرکز پژوهشها گردشگری رویداد آنگونه که باید برنامهریزی و مدیریت نشده است تا بهعنوان گونهای جذاب و قابل توسعه استفاده شود.
در گزارش مرکز پژوهشها آمده است: دادههای موجود در مورد رویدادهای گردشگری در ایران، بیشتر بهصورت کمی و به تفکیک محدودههای جغرافیایی است. توزیع نامتناسبی در میان استانهای کشور از لحاظ سطح برگزاری (محلی، منطقهای، استانی، ملی، بینالمللی) وجود دارد. برای مثال، استان اصفهان بهعنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگران داخلی و خارجی که با ۱۶۵ رویداد دارای بیشترین تعداد رویداد در مقایسه با دیگر استانهاست، تنها دارای یک رویداد ملی بوده و هیچ رویداد بینالمللی ندارد.
از سوی دیگر براساس آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی بسیاری از این رویدادها با یکدیگر همپوشانی موضوعی دارند، بهگونهای که برگزاری جشنواره نوروز که تقریبا در تمام استانهای کشور برگزار میشود میتواند کارکردی فرهنگی، آیینی، هنری و حتی خوراکی داشته باشد. رویدادهای بسیار زیادی در سطح کشور برنامهریزی شده است که ریشه در سنن و آداب محلی، استانی، ملی و حتی بینالمللی دارند، اما نبود دادههای آماری و محتوایی از تبدیل شدن این رویدادها به محصولات گردشگری تایید میکند که توجه چندانی به پتانسیل گردشگری قابل استفاده از رویدادها نشده است و این امر را میتوان بهخاطر اهداف خاص سازماندهندگان رویدادها و یا بهعلت نبود طرح و برنامه مشخص و مدون و سیاستهای جامع در این زمینه دانست. از سوی دیگر، همسو نبودن رسانهها با چنین رویدادهایی میتواند یکی دیگر از علل ناآگاهی جامعه و گردشگران داخلی و خارجی به این مساله باشد. رویدادهای ادبی و طبیعی کمترین تعداد را در میان رویدادهای گردشگری کشور دارند؛ درحالی که کشور ایران دارای میراثی غنی و مثالزدنی در حوزه ادبیات بوده و بهخاطر برخورداری از اقلیم چهارفصل، دارای مناظر طبیعی متنوع و گردشگرپذیر فراوانی است. نکته دیگر تفاوت فاحش تعداد رویدادها در میان استانهای مختلف است. استانهایی که گاه بهواسطه دارا بودن تاریخ چندین هزار ساله، سنتهای بومی و آثار ملموس تاریخی و فرهنگی میتوانستند در سطوح مختلف رویدادهای متعددی داشته باشند. در این میان عوامل دیگری نظیر ثبت ملی و یا ثبت آثار ملموس و ناملموس در لیست آثار جهانی یونسکو نیز میتواند بر شهرت یک رویداد اثرگذار باشد و متضمن بیشتر دیدهشدن و بیشتر شناختهشدن آن شود. اما این برندسازی و هویتبخشی بدون هدایت و مدیریت سایر ابعاد رسانهای، ارتباطی، زیرساختی و اجرایی، موفقیت ماندگاری بهدست نخواهد آورد. در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است: براساس ماده (۳) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳/۱۰/۱۳۸۲ مجلس شورای اسلامی، شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری به ریاست رییسجمهور، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهعنوان دبیر شورایعالی و با عضویت وزیران کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و روسای سازمانهای صداوسیمای جمهوری اسلامی، برنامه و بودجه و حفاظت محیطزیست و چهار نفر کارشناس خبره تشکیل میشود. براساس تبصره «۲» همین ماده، کلیه وزارتخانهها، سازمانها، نهادها، شرکتها و موسسات دولتی، شهرداریها و کلیه دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است در حدود وظایف قانونی خود، موظف به اجرای مصوبات این شورایعالی هستند. ماده (۴) این قانون، وظایف و اختیارات شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری را تعیین کرده است. آییننامه چگونگی تشکیل و اداره شورایعالی میراث فرهنگی و گردشگری بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به استناد اصل یک صد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در جلسه مورخ ۱۱/۰۵/۱۳۸۳ هیات وزیران به تصویب رسیده و مصوبات آن در گستره اختیارات و مصوبات شوراهای عالی در سطح کشوری و حاکمیتی بوده و الزامات ویژهای بر آن مترتب و از جایگاه قانونی خاصی برخوردار است. ازاینرو، تعریف وظایف و اهدافی که بتواند موجب شکوفایی و گسترش گردشگری رویداد در کشور شود، میتواند تحت لوای این شورا تعیین شده و به سایر بخشهای مربوطه ارجاع داده شود. بنابر ماده (۲) این آییننامه، جلسات شورا با حضور دوسوم اعضا رسمیت یافته و تصمیمات با رای اکثریت حاضران اتخاذ خواهد شد. همچنین حسب تبصره یک این ماده، مصوبات شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری، برای کلیه دستگاههای اجرایی مذکور در تبصره «۲» ماده (۳) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مصوب ۱۳۸۲، در حدود وظایف قانونی آنها لازمالاجراست.
این اهداف و وظایف در راستای اهداف و وظایف اصلی این شورا، میتواند فرصتی را در راستای پیدا کردن چارهای مناسب برای برطرفسازی مسائل حوزه گردشگری رویداد فراهم کند. همچنین این شورا میتواند شرایط و جریانات فرهنگی کشور را بررسی و تحلیل کند، نظام ارزشی جامعه را بهمنظور تعیین نقاط قوت و ضعف فرهنگی بسنجد و متولی برگزاری رویدادها گردد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد