11 - 06 - 2017
گرانی به بعد از انتخابات هم رسید
گروه بازرگانی- با اینکه انتظار میرفت با شروع سال جدید، وضعیت بازار کالاهای اساسی تا حدی تغییر کند و به سمت سر و سامان یافتن پیش رود اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه به دلیل انتخابات ریاستجمهوری در اواخر اردیبهشتماه، تمام مسوولان درگیر و دار جنجالهای سیاسی و موضعگیریهای خود بودند، بهطوری که حدود یکی دو ماه، بازار خود به خود روند خود را طی میکرد و مسوولان چنان نظارتی بر بازار نداشتند. این در حالی بود که با داغ بودن فضای انتخابات، برخی از مسوولان، آرامش بازار و تعادل قیمتها را به روزهای پس از انتخابات حواله میکردند و بر این عقیده بودند که تا رییسجمهور دولت دوازدهم مشخص نشود، بازار هم روال طبیعی خود را پیدا نمیکند.
اما پس از انتخابات ریاستجمهوری در ۲۹ اردیبهشتماه و همچنین برگزیده شدن حسن روحانی به عنوان رییسجمهور دولت آینده، همچنان روال بازار کالاهای اساسی تغییری نکرده و همچون گذشته بیسروسامان اداره میشود. این در حالی است که با آغاز ماه رمضان در ۶ خرداد هم به گرانیها دامن زده شد در صورتی که انتظار میرفت پس از پایان یافتن جنب و جوشهای سیاسی، دستکم بر زنجیره تامین مواد غذایی از محل تولید تا عرضه، نظارتها بیشتر شود تا هر ماه به بهانههای مختلف همچون مناسبهای خاص، شاهد افزایش فعالیت دلالان و و سوداگران در بازار نباشیم.
با این حال همچنان متولی خاصی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی وجود ندارد و دستگاههای نظارتی هم آنچنان که باید و شاید به وضعیت بازار رسیدگی نمیکنند. شاید به همین خاطر است که بارها دبیر انجمن برنج از وضعیت نابسامان برنج و اختلاف قیمت این محصول از شمال تا محل عرضه در کلانشهرها گلایه کرده و نامناسب بودن میزان جریمهها و نوع فعالیت مسوولان نظارتی را عامل گرانی برنج عنوان کرده است. چراکه در حال حاضر در برخی مناطق تهران، برنج مرغوب تا کیلویی ۱۷ هزار تومان هم به فروش میرسد در حالی که در استانهای شمالی، قیمت برنج به مراتب پایینتر از این مقدار است.
در این میان در رابطه با بازار گوشت نیز برخی از فعالان اقتصادی با انتقاد از نامناسب بودن وضعیت قیمت گوشت در کلانشهرها بر این باور هستند که مسوولان به جای برطرف کردن مشکل توپ را به زمین دیگری میاندازند و مردم جریمه گرانی گوشت را پرداخت میکنند. از این رو با اینکه مسوولان هر روز از اقدامات مختلف برای تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت خبر میدهند اما در ماه رمضان قیمت این محصول افزایش یافته و در برخی مغازهها تا کیلویی ۵۰ هزار تومان هم به فروش میرسد.
بازار مرغ هم آنچنان تعریفی ندارد و هر روز با نوسان قیمت مواجه است. آخرین قیمتها از بازار محصولات پروتئینی بیانگر آن است که با شروع ماه رمضان گوشت مرغ با روند افزایشی قیمت همراه بود. این در حالی است که به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، فروشندگان صنف مرغ به سبب احتساب هزینه سرقفلی اقدام به عرضه مرغ با قیمت بالا میکنند.
محمدعلی کمالیسروستانی در این راستا گفت: در حال حاضر مرغداران هر کیلو مرغ زنده به صورت مدت دار را با نرخ چهار هزار و ۶۵۰ تومان و نقدی چهار هزار و ۵۰۰ تومان عرضه میکنند. این درحالی است که هزینه تمام شده هر کیلو مرغ برای مرغدار پنج هزار و ۲۰۰ تومان است.
چرا کسی پاسخگو نیست
گرانی در بازار کالاهای اساسی به جایی رسیده است که برخی نمایندگان مجلس هم طی روزهای اخیر نسبت به آنها واکنش نشان دادهاند. به عنوان مثال یک نماینده مجلس با انتقاد از گرانی گوشت، مرغ و حبوبات در روزهای اخیر گفت چرا کسی در این باره پاسخگو نیست؟ امیر خجسته در تذکری به وزیر اقتصاد و دستگاههای نظارتی گفت: در حال حاضر قیمت اجناس روزبهروز گران میشود و کسی پاسخگو نیست، اینکه شاهد گرانی گوشت، مرغ و حبوبات در بازار هستیم آیا به معنای عدم توانایی در کنترل بازار است یا دستهای دیگری در کار است؟
گرانی ۴ گروه کالایی
این در حالی است که تازهترین گزارش بانک مرکزی نیز از متوسط قیمت خردهفروشی ۱۱ گروه از مواد خوراکی در تهران، از افزایش قیمت در چهار گروه کالایی، کاهش در چهار گروه و ثبات قیمتها در سه گروه کالایی حکایت دارد.گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خردهفروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۱۲ خردادماه نشانگر آن است که قیمت چهار گروه کالایی تخممرغ، برنج، گوشت و مرغ افزایش یافته است. در این هفته همچنین قیمت چهار گروه لبنیات، میوهها و سبزیهای تازه و قند و شکر روند کاهشی داشته و قیمت در سه گروه حبوب، چای و روغننباتی بدون تغییر بوده است.
تغییرات یک ساله
همچنین بررسی تغییرات سالانه قیمتی ۱۱ گروه کالای خوراکی مورد نظر نیز حاکی از آن است که قیمت لبنیات در هفته دوم خرداد نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۲/۷ درصد، برنج ۱/۲۳ درصد، حبوب ۷/۲۲ درصد، میوههای تازه ۶/۳۲ درصد، سبزیهای تازه ۹/۳۱ درصد، گوشت قرمز ۹/۱۶ درصد، مرغ ۷/۹ درصد، تخممرغ ۶/۲۸ درصد، قند و شکر ۹/۱۵ درصد، چای ۳/۲۰ درصد و روغننباتی ۲/۸ درصد افزایش داشتهاند.
لبنیات و تخممرغ
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای ماست پاستوریزه و پنیر پاستوریزه هر یک معادل ۵/۰ درصد کاهش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. بهای تخممرغ معادل ۷/۳ درصد افزایش یافت و شانهای ۱۰۰ هزار الی ۱۲۰ هزار ریال فروش میرفت.
برنج و حبوب
در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک معادل ۴/۰ درصد افزایش داشت و بهای برنج وارداتی غیرتایلندی و برنج داخله درجه دو بدون تغییر بود. در گروه حبوب قیمت لپه نخود معادل ۱/۰ درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود.
میوهها و سبزیهای تازه
در هفته مورد بررسی در میادین زیر نظر شهرداری سیب زرد و لیموشیرین عرضه کمی داشت. سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوهفروشیها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و ترهبار عرضه میشد. میوهفروشیهای سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه میکردند که در گروه میوههای تازه قیمت سیب قرمز معادل ۷/۰ درصد، سیب زرد ۲/۷ درصد و گیلاس ۱/۲ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۳/۰ درصد تا ۲۷ درصد کاهش داشت. در گروه سبزیهای تازه قیمت سیبزمینی معادل ۷/۰ درصد، پیاز ۲/۴ درصد و سبزیهای برگی ۷/۸ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین ۱/۱ درصد تا ۳/۱۷ درصد کاهش یافت.
گوشت قرمز و مرغ
همچنین در هفته مورد گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل ۹/۱ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله یک درصد و مرغ ۷/۰ درصد افزایش داشت.
قند، شکر، چای و روغننباتی
در این هفته بهای شکر معادل ۳/۱ درصد کاهش یافت و قیمت قند، چای خارجی و انواع روغننباتی بدون تغییر بود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد