25 - 04 - 2020
گام جدید محک در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی
پنجمین همایش بینالمللی مسوولیت اجتماعی شرکتها در راستای مجموعه اقدامات محک که به مناسبت روز جهانی سرطان کودک برنامهریزی شده بود، با محوریت «مدلهای برنامهریزی، مدلهای اجرا و استانداردهای گزارشدهی» در موسسه خیریه محک برگزار شد. در این رویداد تخصصی مهندس احمد پورفلاح عضو هیات امنا محک، دکتر آراسب احمدیان دبیر همایش، دکتر مارتین سدل مایر معاون محصولات و خدمات انجمن جهانی مدیریت پروژه(IPMA)، دکتر کریستف هاملمن نماینده مقیم سازمان بهداشت جهانی در ایران (WHO)، دکتر عباس هشی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، لیز کینگو مدیرعامل آژانس بینالمللیGlobal Compact، ویل پارکس، نماینده صندوق کودکان ملل متحد(UNICEF)، مهندس غلامرضا صفاکیش معاون بخش آموزش و مدیران جوان انجمن جهانى مدیریت پروژه(IPMA)، دکتر نسرین نورشاهی رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، ایوان شوپر، استاد دانشگاه علوم کاربردی برلین(HTW)، صبا کامکار مدیر واحد نوآوری و توسعه محک، دکتر علیرضا شیخ عضو هیات علمی و معاون مالی اداری دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر حضور داشته و به ارائه سخنرانی پرداختند.
محک الگویی برای دیگر سازمانهاست
قدرشناسی یکی از ارزشهای اصلی موسسه خیریه محک در کنار شفافیت و پاسخگویی است، بر همین اساس مهندس احمد پورفلاح، عضو هیات امنای محک ضمن خوشامدگویی به تمامی اعضای خانواده بزرگ محک در خصوص برگزاری پنجمین دوره از همایشهای مسوولیت اجتماعی محک گفت: «فلسفه وجودی محک خدمترسانی به کودکان مبتلا به سرطان و خانوادههایشان است. عشق و علاقه در این مسیر با شفافیت در فعالیت توانست در قلب مردم جای گیرد تا جایی که دانشآموزان و کارمندان در نقاط کمتر بهرهمند شهر تهران و اقشار متوسط به این موسسه پیوستند.»
دبیر چهار دوره پیشین همایش مسوولیت اجتماعی شرکتها افزود: «آنچه کمبودش در طول سالهای فعالیت محک، احساس میشد حضور بخش بنگاهداران کشور بود. اگرچه نهادهای اقتصادی از دیرباز و در سیر تاریخی ایران با وقف آبانبارها و احداث کاروانسراها و یتیمخانهها اقدام به کار خیر میکردند، اما با وجود دغدغههای مختص خود با فاصله به این حرکت بزرگ اجتماعی پیوستند. امروز با افتخار پنجمین همایش بینالمللی مسوولیت اجتماعی شرکتها در محک در حالی برگزار میشود که الگویی برای دیگر سازمانهاست. اتاقهای بازرگانی ایران و شهرستانها به عنوان نماینده بخش خصوصی از فعالیت محک در عرصه مسوولیت اجتماعی شرکتها حمایت و تلاش میکنند تا پل ارتباطی میان این موسسه خیریه و ترویج مفهوم ارزشمند مسوولیت اجتماعی باشند.»
مسوولیت اجتماعی شرکتها باید به زنجیره ارزشهای سازمان بیفزاید
موسسه خیریه محک در مقدمه اولین برنامه استراتژیک خود که در سال ۱۳۸۵ تدوین شده بر اهمیت پرداختن به مفهوم مسوولیت اجتماعی(CSR) توسط سازمانهای مردمنهاد و بنگاههای اقتصادی تاکید کرده و در گام اول با برگزاری دو دوره نخست از همایشهای مسوولیت اجتماعی شرکتها، بیشتر به ترویج این مفهوم و ورود به ادبیات موضوع پرداخته است. همچنین در همایش سوم به بررسی جایگاه این موضوع در فضای بینالمللی به ویژه از زاویه نگاه اصول پایداری نهاد بینالمللی گلوبال کامپکت سازمان ملل متحد پرداخت و در چهارمین دوره از این همایش با رویکردی کاربردی، پروژههای عملی مسوولیت اجتماعی در حوزه ملی و بینالمللی و تبادل تجربیات در این زمینه را بررسی کرد.
در همین راستا دکتر آراسب احمدیان گفت: «یکی از ماموریتهای محک ترویج اندیشه والای کمک به همنوع است و انتظار میرود که این رسالت به توسعه مفهوم جدیدی از نیکوکاری شرکتی بپردازد.»
وی افزود: «مسوولیت اجتماعی شرکتها با سه رویکرد کلی شرکتها و بنگاهها (استراتژی)، دانشگاهها (زنجیره ارزش) و استانداردها (توسعه پایدار) روبهروست. براساس دیدگاه پورتر، اقتصاددان و برنامهریز استراتژیک بنام، ورود به مسوولیت اجتماعی شرکتها باید به زنجیره ارزشهای سازمان بیفزاید.»
احمدیان به بیان سه سطح از مسوولیت اجتماعی شرکتها پرداخت و گفت: «مسوولیت اجتماعی شرکتها در سه سطح مشارکت خیرخواهانه، مدیریت ریسک و خلق ارزش افزوده انجام میشود. در نخستین شرایط مدیر سازمان نسبت به این موضوع علاقهمند است. در مدیریت ریسک، شرکتها به منظور پوشش ریسکهایشان به موضوع مسوولیت اجتماعی توجه میکنند اما در سطح خلق ارزش افزوده، رقابتپذیری سالم بنگاهها در محیط کسبوکار صورت میپذیرد. آثار عملیاتی این سه سطح متفاوت است که از سطوح کم به سطوح پایدار میرسد.»
احمدیان در پایان تاکید کرد: «در محک تلاش کردهایم تا از سطح اول حرکت و به سومین سطح برسیم و محک حلقه ارتباطی به منظور رساندن افراد از سطحیترین نوع مشارکت به حالت ایدهآل آن باشد.»
طراحی چارچوب حرفهای در ایجاد شاخصهای سنجش پروژههای انجام شده منطبق با اهداف توسعه پایدار
موسسه خیریه محک به منظور اطمینان از اثربخشی فعالیت خود و همچنین انتخاب بهترین شیوه کاری در تحقق ماموریت خود در حمایت همهجانبه از کودکان مبتلا به سرطان و خانوادههایشان، میکوشد تا به صورت داوطلبانه خود را در معرض سنجش استانداردهای بینالمللی قرار دهد.
در همین راستا این موسسه خیریه به عنوان اولین سازمان غیردولتی خاورمیانه در سال ۱۳۹۷ موفق به دریافت بالاترین رتبه در آخرین دوره ارزیابیNGO Benchmarking شرکت بازرسی بینالمللیSGS پس از یک دهه تلاش مستمر در مسیر بهبود عملکرد خود در این ارزیابی شد و رتبه نخست را در میان سازمانهای مردمنهاد معتبر در جهان کسب کرد. دریافت نشان طلای انجمن بینالمللی مدیریت پروژه(IPMA) در بخش پروژههای توسعه پایدار برای راهاندازی «مرکز پذیرهنویسی سلولهای بنیادی خونساز محک» که در سال ۲۰۱۸ پس از دریافت نشان طلای این انجمن در پروژههای بشردوستانه در سال ۲۰۱۴ شد، از جمله موفقیتهای این موسسه در تحقق ماموریتش است.
ایجاد و حفظ ارتباطات بینالمللی با گزارشدهیGRI
استانداردهای گزارشگری مالی بینالمللی(IFRS)، به مجموعهای از استانداردهای حسابداری گفته میشود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بینالمللی(IASB) تدوین شدهاند و به صورت یک زبان مشترک حسابداری عمل میکنند. هدف از این استانداردها، تهیه صورتهای مالی شرکتهای سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است.
در این خصوص دکتر عباس هشی، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت ارائه گزارشهای استاندارد مالی و مالیاتی گفت: «گزارشدهیGRI بر اساس یک استاندارد مستقل جهانی است که با هدف آگاهسازی فعالان اقتصادی، دولتها و سایر سازمانها جهت درک و اطلاعرسانی تاثیر فعالیت آنها روی مسائلی چون حقوق بشر و محیطزیست صورت میگیرد. از این رو بهرهمندی سازمانهای خیریهای چون محک از گزارشدهی شفافی چونGRI میتواند در شرایط کنونی جهت ایجاد و حفظ ارتباطات بینالمللی، آیندهنگری و توسعه ارتباطات با ذیربطان و حفظ اعتماد ایشان اتفاق بیفتد.»
وی افزود: «از سوی دیگر از آنجایی که مساله اصلی ارائه گزارش روشن در خصوص نحوه تامین منابع و چگونگی صرف آن در سازمانهاست، گزارشدهی به شیوه این استاندارد علاوه بر تحقق اصول پاسخگویی و شفافیت موجب حفظ اعتماد و مبارزه با فساد خواهد شد.»
استحکام زنجیره دستیابی به اهداف جهانی به وسیله شبکههای ملی
محک به عنوان سازمانی مردمنهاد از سال ۲۰۱۶ به عضویت نهاد بینالمللی گلوبال کامپکت سازمان ملل متحد درآمده است. عضویت در این نهاد زمینهای را برای دسترسی به دانش و اطلاعات تخصصی بهروز، گسترش مفهوم مسوولیت اجتماعی در انطباق با اهداف توسعه پایدار و ارتباطات در میان جامعه متخصصان فراهم میکند.در همین راستا لیز کینگو، نماینده نهاد بینالمللی گلوبال کامپکت سازمان ملل متحد که ارائه سخنرانیاش در این رویداد از طریق ویدئو کنفرانس بود، درباره اهمیت عضویت و گزارشدهی در این نهاد گفت: «نهاد بینالمللی بزرگترین نهاد توسعه پایدار جهان با ۷۰ شبکه محلی و قریب به ۱۰ شرکت در ۱۶۰ کشور است که متعهد شدهاند استراتژیهای خود را منطبق با ۱۰ اصل جهانی حقوق بشر، کار، محیطزیست و مبارزه با فساد قرار دهند.»
عمل به مسوولیت اجتماعی محک با حفظ شفافیت در عملکرد و انتقال دانش و تجربه به ذیربطان
سعیده قدس، بنیانگذار محک در پایان این همایش گفت: «قدردانی از اصول ارزشمند محک است و از این رو صمیمانه از تمامی شرکتکنندگان و افراد علاقهمندی که با حضور خود در آخرین روزهای سال برای عمل به مسوولیت اجتماعی خود و دغدغه کمک به همنوع در این همایش شرکت کردهاند، سپاسگزاریم. نوعدوستی در ذات مردمان ایران است و در طول تاریخ نیز در هر شرایط سختی همیار یکدیگر بودهایم. عمل به مسوولیت اجتماعی نیز ادامه این مسیر و در جهت وفاداری نسبت به ذیربطان، حفظ شفافیت در عملکرد محک و انتقال دانش و تجربهمان است. به امید آنکه در آینده بتوانیم با به کارگیری دانش مدیریت پروژه در تمامی ابعاد فعالیتهای سازمانی شاهد موفقیتهای بیشتری در رفع مسائل اجتماعی کشور باشیم.»
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد