9 - 09 - 2021
گامهای کنترل شده در قصهگویی
هفتادوهشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم ونیز، قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان و یکی از سه ضلع مهمترین آنها (در کنار کن و برلین)، دهم شهریور در جزیره لیدوی ونیز از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده و تا ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) ادامه خواهد داشت.
جشنواره ونیز که سال گذشته پس از شروع کرونا، تنها جشنواره بزرگی بود که به شکل کامل برپا شد، امسال هم با وجود محدودیتهای کرونایی با همه بخشهای خود برگزار میشود. در حالی که فیلمهای جشنواره کن امسال در مجموع راضیکننده نبود، همه چشمها به ونیز دوخته شده است؛ ونیزی که طی چند سال اخیر میزبان شماری از برترین فیلمهای سال بوده و در واقع در انتخاب فیلمهای بهتر، به نظر میرسد از کن پیشی گرفته است. ۲۱ فیلم در بخش اصلی جشنواره ونیز برای تصاحب شیرهای طلایی و نقرهای به رقابت میپردازند. ریاست هیات داوران این دوره را بونگ جون هو، کارگردان برجسته اهل کرهجنوبی برعهده دارد که با فیلم انگل موفق به دریافت جایزه اسکار شد. هفتادوهشتمین دورهی جشنوارهی ونیز فیلمهای مهم و جالب توجهای همانند «مادران موازی» به کارگردانی پدرو آلمودوار و «قدرت سگ» از جین کمپیون در بخش مسابقهی اصلی برای دریافت شیر طلایی با یکدیگر رقابت خواهند کرد و در کنار آنها فیلمهای مورد انتظاری همانند «تلماسه» و «دیشب در سوهو» هم در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز ۲۰۲۱ به نمایش در خواهند آمد تا جشنواره امسال به یکی از بهترین رویدادهای سینمایی چند سال اخیر تبدیل شود. هیات داوران این دوره از چهار زن و سه مرد تشکیل شده است که همه از نامآوران سینمای امروز جهان به شمار میروند. کلوئی ژائو، کارگردان چینی- آمریکایی یکی دیگر از اعضای این هیات است که سال گذشته با فیلم «سرزمین آوارهها» شیر طلایی همین جشنواره را برد و امسال اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلم را از آن خود کرد.
بخش رقابتی هفتاد و هشتمین جشنواره ونیز با نمایش فیلم مادران موازی ساخته پدرو آلمادوار افتتاح شد. در پایان رقابتها هیات داوران علاوه بر انتخاب برندگان شیر طلایی در بخشهای بهترین فیلم، کارگردانی و بازیگری برنده جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بهترین بازیگر نوظهور را هم معرفی میکنند.
سینمای ایران برای نخستینبار پس از ۹ سال نمایندهای در بخش رقابتی این جشنواره مهم بینالمللی ندارد. سینماگران ایرانی در ۹ سال گذشته همواره در بخش اصلی رقابتی جشنواره ونیز حضور داشتهاند و سال پیش مجید مجیدی با فیلم «خورشید» در این بخش شرکت داشت.
امسال هیچ فیلمی از سینماگران ایرانی در بخش اصلی رقابتها شرکت ندارد، اما ایرانیان دیگری در بخشهای دیگر حضور دارند. در فستیوال ونیز سال ۲۰۲۱ بخش تازهای زیر عنوان «افقهای اکسترا» گنجانده شده که با نمایش فیلم «سرزمین رویا»، ساخته شیرین نشاط افتتاح شد.
نشاط که شیر نقرهای بهترین کارگردان ونیز را برای فیلم «زنان بدون مردان» در کارنامه دارد، با فیلم تازهای به نام سرزمین رویاها بازگشته است؛ کنایه از آمریکا و بازتاب نگاه یک ایرانی مهاجر به سرزمین رویاها که با فضاهای خاص مورد علاقه او ترکیب شده و همینطور با عشق و علاقه به عکاسی.
فیلم «زالاوا» اثر ارسلان امیری نیز در بخش مستقل هفته منتقدان به نمایش درمی آید و شهرام مکری، سینماگر ایرانی یکی از داوران بخش افقهای هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز است. هفته منتقدان بینالمللی ونیز که امسال برای سی و ششمین بار در کنار بخش اصلی ونیز برپا میشود، امسال در بخش مسابقه میزبان فیلمی است از ایران: زالاوا ساخته ارسلان امیری. این فیلم که اولین ساخته سازندهاش است داستان روستایی به نام زالاوا را در دهه پنجاه روایت میکند که مردم ده معتقدند روستا جنزده شده و رییس پاسگاه یک جنگیر را به خاطر کلاهبرداری دستگیر میکند، اما همه چیز آنطور که او گمان میکند پیش نمیرود.
از طرفی آنا لیلی امیرپور، فیلمساز ایرانی-آمریکایی، با فیلم تازهای به بخش مسابقه ونیز بازگشته است: مونالیزا و ماه خونین. فیلم داستان دختری را که از تیمارستان فرار کرده و قدرتهای نامعمول و خطرناکی دارد، دنبال میکند. امیرپور در دو فیلم قبلی هم داستانهای غریبی را توأم با خشونت فضا روایت کرده است؛ یکی درباره ایران و دیگری درباره آمریکا. امیرپور که با فیلم قبلی به نام «دار و دسته بد» در سال ۲۰۱۶ در بخش مسابقه ونیز شرکت کرده بود، امسال با ۲۰ فیلمساز دیگر در این بخش برای دریافت شیر طلایی رقابت خواهد کرد.
نگاهی به فیلم «مسابقه رسمی»
فیلم «مسابقه رسمی» (Official Competition) به کارگردانی گاستن دوپرات و ماریانو کوهن روز سهشنبه در جشنواره ونیز روی پرده رفت و با استقبال خوبی از سوی سینمادوستان و منتقدان مواجه شد. مسابقه رسمی یک فیلم کمدی اسپانیایی به کارگردانی گاستن دوپرات و ماریانو کوهن با فیلمنامهای از دوپرات، کوهن و آندرس دوپرات است که آنتونیو باندراس و پنهلوپه کروز نقشهای اصلی آن را بازی کردهاند. این دو بازیگر محبوب سال ۲۰۱۹ هم در فیلم «درد و شکوه» با یکدیگر همبازی شده بودند.
داستان فیلم مسابقه رسمی بر اساس کهن الگوی نابغه دیوانه که در راستای کمال قدم برمیدارد شکل گرفته و اتفاقات آن از جایی آغاز میشود که یک تاجر ثروتمند، فیلمساز سرشناسی به نام لولا کوئواس (با بازی پنهلوپه کروز) را استخدام میکند تا در ساخت یک فیلم فوقالعاده به او کمک کند. آنتونیو باندراس و اسکار مارتینز به عنوان دو بازیگر کاربلد، اما بسیار متفاوت در زندگی شخصی و حرفهای به این پروژه اضافه میشوند. تا به این ساعت در پایگاه راتنتومیتوز بر اساس ۸ بررسی امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ برای این فیلم به ثبت رسیده است و منتقدان حاضر در جشنواره هم امتیاز ۴٫۱ از ۵ را به مسابقه رسمی دادهاند.
گزیده نظرات منتقدان
سوفی مانکس کافمن از پلیلیست در خصوص این فیلم نوشته: گامهای کنترل شده در قصهگویی، قابهای زیبا و تسلط فیلمساز بر اثر باعث شده با فیلمی کاملا سرگرمکننده و نه کاملا خندهدار مواجه باشیم و بازی کمیک شخصیتهایمحوری (آنتونیو باندراس، پنهلوپه کروز و اسکار مارتینز) هم جالب توجه است. یک شوخطبعی دوستداشتنی در سبک زیباییشناختی اثر تنیده شده که کارگردانی خوب و فیلمبرداری استادانه فیلم در شکلگیری آن بسیار تاثیرگذار بوده است. در فیلمنامه هر شخصیت به کمال میرسد و جزئیات بالای داستان و شخصیتپردازی، بیننده را سر شوق میآورد.
کمدی جذاب
نیکلاس باربر از ایندی وایر مینویسد: تماشای اجرای کمدی و کمیک پنهلوپه کروز و آنتونیو باندراس بسیار جذاب است و فیلمساز با صحنههای خندهدار و پوچگرایانه پایانی، کار را به اوج میرساند. با وجود اینکه عملکرد بازیگران خوب است و آنها استفاده درستی از میمیک صورت خود دارند، اما گاهی فیلمنامه اثر لنگ میزند. ما با قصهای به پیچیدگی و ظرافت «شهروند برجسته» (یک فیلم درام-کمدی اسپانیایی) مواجه نیستیم و برخی از صحنههای فیلم اضافی یا غلو شده بهنظر میرسند.
ظرافتهای روانشناختی
جاناتان رامنی از اسکرین مینویسد: فیلمنامه که توسط دو کارگردان فیلم و همکار همیشگیشان آندراس دوپرات نوشته شده است، از ظرافتهای روانشناختی خاصی بهره میبرد و به طور پیوسته شخصیتهای خود را ارتقا میدهد، اگرچه در فیلم شوخیهای تکراری و بیمعنی هم وجود دارد که سبب میشوند مسابقه رسمی کمی طولانی شود، اما این فیلم هرگز بینندهاش را خسته نمیکند. بازی بازیگران هم در این فیلم تئاتری و پرحرف قابل تحسین است. کروز و باندراس از نقشهای همیشگی خود فاصله میگیرند و عملکرد خوبی دارند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد