20 - 11 - 2019
کممصرفهای لوکس
«جهانصنعت»- در حالی در چند روز گذشته بازار خودروهای داخلی تحت تاثیر افزایش قیمت برخی از محصولات پر فروش در هفته گذشته و انتظار تاثیرپذیری از تحولات در رکود به سر میبرد که با گرانی بنزین خودروهای هیبریدی که متقاضیان آن را دهکهای بالای درآمدی تشکیل میدهند برای فرار از تحمیل فشار ناشی از بنرین سه هزار تومانی افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را تجربه کردهاند. در این رابطه فعالان بازار معتقدند اگرچه بازار تولیدات پر مصرف داخلی تحت تاثیر عدم عرضه مناسب و حواشی ناشی از توقف تولید برخی از مدلها با روند صعودی قیمتها همراه بوده است اما رکود انتظاری ناشی از قیمت سوخت بازار معاملات را متوقف کرده است. به گفته این فعالان بازار در شرایط کنونی پس از کاهش حواشی و هیجانات ناشی از گرانی بنزین قطعا بازار خودرو نیز افزایش قیمت را تجربه میکند. ضمن آنکه همواره تجربه ثابت کرده در تنشهای ناشی از رشد قیمتها بازار معاملات خودروهای دستدوم و کممصرف بسیار داغ خواهد شد اما در این میان با وجود تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر عدم تغییر قیمت محصولات و کالا به نظر میرسد هجوم قشرهای خاص برای خرید خودروهای کممصرف باعث شده تا وعدههای رحمانی محقق نشوند.
از توقف تولید تا گرانی بنزین
بررسیها از بازار خودرو نشان میدهد همزمان با قطعیت یافتن خروج برخی از خودروهای پر تیراژ از چرخه تولید قیمت این محصولات در بازار آزاد با تغییر چشمگیری مواجه شد به گونهای که قیمت برخی از مدلهای پراید از مرز ۵۰ میلیون تومان عبور کرد و محصولات جایگزین این خودرو نیز نرخ ۶۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. موضوعی که علاوه بر ایجاد رکود در بازار باعث شد مجددا انگشت اتهام گرانیها به سمت خودروسازان گرفته شود که با کاهش عرضه این محصولات و ارائه طرحهای نهچندان جذاب برای انجام تعهدات گذشته زمینه افزایش قیمتها را فراهم آوردهاند در واقع طرفداران دخالت خودروسازان در بازار معتقدند جاده مخصوصیها قصد دارند زیانی را که در نتیجه سیاستهای دستوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنها تحمیل شده و همچنان برای اجرای تعهدات خود مجبور به تولید خودرو با زیان هستند را از این طریق جبران کنند. البته این اظهارات به مذاق خودروسازان خوش نیامد به گونهای که با صدور بیانیهای ضمن تکذیب دخالت در بازار بدون ارائه هیچ سندی این اظهارات را ناشی از هجمه برخی رسانهها و افراد فرصتطلب عنوان کردند. به هر حال با گذشت یک هفته و در حالی که بازار معاملات خودرو میرفت با کاهش نسبی قیمتها یخ رکود را ذوب کند اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران که در نخستین ساعت روز جمعه ۲۴ آبانماه صادر شد و از سهمیهبندی و گرانی بنزین براساس مصوبه شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه خبر میداد به عمق رکود معاملات بازار خودرو دامن زد. حال با گذشت چند روز از تصویب افزایش قیمت بنزین در حالی قیمت محصولات داخلی بدون تغییر باقی مانده و معاملات به حداقل رسیده است که به گفته فعالان این بازار خودرو هیبریدی وارداتی با اقبال مواجه شده و رشد قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی را داشتهاند البته به نظر میرسد دهکهای درآمدی بالا که بیشترین متقاضیان این مدل از خودروها را تشکیل میدهند برای فرار از فشار ناشی از گرانی بنزین به سمت این خودروهای لوکس روی آوردهاند.در این رابطه آرش رنگی یکی از نمایشگاهداران غرب تهران میگوید: در این هفته، خودروهای تویوتا در مدلهای «کمری» و «پریوس» حدود یکصد میلیون تومان افزایش قیمت داشتند و خودروهای هیوندا در مدل «سوناتا» حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش را تجربه کردند.
وی در ادامه افزود: بازار خودرو پس از سهمیهبندی بنزین راکد شد اما قیمتها از پنج میلیون تا یکصد میلیون تومان رشد کرد به گونهای که خودروهای محدوده قیمتی تا ۱۰۰ میلیون تومان حدود پنج میلیون تومان، خودروهای محدوده ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی، بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و خودروهای خارجی بالای ۳۰۰ میلیون تومان، حدود ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی افزایش داشت.
همچنین احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز در این رابطه میگوید: تجربه افزایش قیمت حاملهای انرژی در سالهای گذشته، نشان داده که این بازار در ابتدا شاید برای چند ماه با رکود مواجه شود اما با گذشت چند ماه به حالت عادی بازمیگردد.وی با عنوان اینکه نقدینگی سرگردان احتمال افزایش تقاضا برای خرید خودروها را افزایش میدهد، گفت: به دلیل فروش نرفتن خودروها در حاشیه بازار، شاهد شکاف قیمتی بین قیمتهای کارخانهای و بازار خواهیم بود که زمینه افزایش تقاضا را فراهم میکند.
دورنمای بازار
تجربه نشان داده افزایش قیمت بنزین در دنیا عاملی برای کاهش تمایل مردم به خرید خودرو و در نتیجه کسادی بازار خودرو است اگرچه تجربه ثابت کرده این روند در بازار خودروی کشور رفتاری معکوس دارد اما برخی از کارشناسان احتمال کاهش تقاضا و ارزانی خودروها را همچون سایر کشورها دور از انتظار ندانسته و معتقدند روند قیمتی بازار خودرو کاهشی خواهد شد. در این راستا بررسیها نشان میدهد هماکنون هر دستگاه پراید با قیمت ۵/۴۸ میلیون تومان معامله شده و هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز با ۸۶ میلیون تومانی خرید و فروش میشود.
همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۱۰۵ میلیون تومان به مشتریان عرضه میشود. قیمت پژو پارس و پژو ۴۰۵ جیالایکس نیز تغییری نداشته و به ترتیب ۱۰۰ و ۵/۷۶ میلیون تومان معامله میشوند. قیمت رانا نیز از ۸۳ میلیون تومان طی روزهای اخیر به ۸۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. در مورد قیمت سمند LX نیز باید به نرخ ۸۱ میلیون تومانی خودرو در بازار اشاره کرد همچنین هر دستگاه تیبا صندوقدار به قیمت ۵۸ میلیون تومان و تیبا هاچبک به قیمت ۶۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه میشود. قیمت ساندرو استپوی نیز در بازار به ۵/۱۹۸ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سراتو نیز با قیمت ۳۰۲ میلیون تومان در بازار معامله میشود.
احتمال صعود قیمتها
در این رابطه سعید یوسفی یکی از فعالان بازار خودرو که پیش از این سابقه عضویت در هیات مدیره انجمن نمایشگاهداران را نیز داشته است در خصوص وضعیت بازار خودرو پس از افزایش نرخ بنزین به «جهانصنعت» میگوید: پس از گرانیهای هفته گذشته که در نتیجه اعلام توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ ایجاد شده بازار پس از چند روز رکود با روند کاهش قیمتها همراه بود اما همزمان با اعلام گرانی بنزین مجدد شاهد رکود در بازار هستیم.
وی در ادامه به افزایش قیمت خودروهای هیبریدی وارداتی اشاره کرد و گفت: اگرچه این خودروها افزایش قیمت داشته است اما باید توجه داشت که حجم محدود معاملات و متقاضی خاص این خودروها به گونهای است که تاثیری بر سایر مدلهای موجود ندارد.
وی گفت: آنچه مسلم است خریداران هماکنون در رکود انتظاری به سر برده و تقاضایی برای خرید وجود ندارد. البته پیشبینی میشود پس از کاهش هیجانات شکاف قیمتی بازار و کارخانه به حداکثر خواهد رسید.
این فعال بازار در خصوص رونق معاملات خودروهای دستدوم گفت: با هر گرانی قدرت خرید مردم کاهش یافته و بازار خودروهای دستدوم از رونق برخوردار میشود. البته در حال حاضر خودروهای دستدوم از تقاضای بالایی برخوردارند که به نظر میرسد این تقاضا در آینده نیز افزایش یابد.
البته رکود حاکم بر بازار خودرو و پیشبینی افزایش قیمتها در حالی مطرح میشود که وزیر صنعت، معدن و تجارت از برخورد قاطع با سودجویان خبر داده بود و بر عدم هرگونه تغییری در بازار محصولات تاکید کرده بود.
رحمانی با بیان اینکه اصلاح صنعت خودرو آغاز شده است گفته بود: به علتهای مختلف از جمله میزان بالای مصرف سوخت و برای حفظ محیطزیست و ایمنی از خودروسازان خواسته شده تولید خودروهای قدیمی را متوقف کنند و خودروی جایگزین باید مصرف پایین و ایمنی بالا داشته باشد. همچنین توسعه ساخت خودروهای برقی در دستور کار قرار گرفته و با شرکتهای معتبر جهان مذاکره صورت گرفته است. این سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که پیش از این و در دولتهای گذشته نیز همزمان با گرانی بنزین چنین وعدههایی داده شده بود اما هیچگاه جنبه اجرایی
به خود نگرفت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد