14 - 04 - 2020
کمبود تایر در کشور نداریم
خبرخودرو- سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران با مطلوب دانستن وضعیت فعلی بازار تایر اعلام میکند که واردات و دریافت و انتقال ارز مهمترین چالشهای حال حاضر صنعت تایر بوده و علاوه بر آن جذب سرمایه و مساله تکنولوژی مهمترین ملزومات توسعه صنعت تایر کشور است.
مصطفی تنها اظهار داشت: در حال حاضر کمبودی در بازار تایر وجود ندارد. بازار تا حدی در تابستان و اوایل پاییز دچار تلاطم شده بود اما در حال حاضر تقریبا به حالت عادی بازگشته و به نظر نمیرسد که برای شب عید و مسافرتهای نوروزی کمبودی از لحاظ تامین تایر وجود داشته باشد. وی افزود: میتوان گفت که حتی در زمان بحران، در بخش تولید با کمبود تولید مواجه نبودهایم بلکه کمبود واردات وجود داشته که البته کمبود واردات نیز به اندازه التهاب بازار نبود. در این خصوص، دولت بلافاصله اقدام کرد و ارز بسیار زیادی -که شاید به اندازه دو سال واردات کشور بود- برای شش ماهه دوم سال به واردات تایر تخصیص داده شد که این میزان ارز تخصیص داده شده در حدود دو برابر نیاز یک سال کشور بود. در نتیجه نباید مشکلی وجود داشته باشد.
وی افزود: مسالهای که معمولا فراموش شده و مغفول میماند، رفتار مصرفکنندگان است. معمولا تولیدکنندگان با واردکنندگان رقابت دارند، حتی به احتکار توزیعکنندگان اشاره میشود اما کمتر به این موضوع پرداختهایم که گاهی اوقات مصرفکنندگان به درستی عمل نمیکنند؛ مثلا ممکن است مصرفکنندهای شش ماه بعد نیاز به تعویض تایر خودرو پیدا کند اما به دلیل نگرانی از افزایش قیمت تایر در شش ماه آینده، در همین لحظه اقدام به خرید تایر میکند. این برخورد با هر محصولی که انجام شود در بازار دچار مشکل میشود. این رفتار درستی نیست که برخی از هموطنان در پیش میگیرند.
وی درخصوص مهمترین چالش حال حاضر صنعت تایر کشور گفت: در هر دو بخش تولید و واردات، یک مشکل مشترک وجود دارد و آن مساله واردات است. تولیدکنندگان، مواد اولیه و واردکنندگان، تایر وارد میکنند که در هر دو بخش مشکل وجود دارد اما مشکلات تولیدکنندگان به دلیل تنوع مواد اولیه و قطعات و ماشینآلات وارداتی پیچیدهتر و وسیعتر است. در حال حاضر، واردات و دریافت ارز و انتقال ارز دچار دشواریها و مشکلاتی است که چالش اصلی امروز است.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران درخصوص توقع از دولت در راستای حمایت از صنعت تایر گفت: از آنجا که ارتباطات بینالمللی کشور در دست دولت است از دولت توقع میرود این امور را تسهیل کند، مثلا اگر مشکلی در مورد پرداخت پول به کشور چین وجود دارد کسی جز دولت نمیتواند این موضوع را حل کند و انتظار میرود که دولت این مسائل را حل نماید.
تنها درخصوص ملزومات توسعه صنعت تایر کشور گفت: توسعه صنعت تایر نیازمند چند امر میباشد، یک مورد مساله واردات است؛ وقتی نمیتوانیم مواد اولیه را وارد کنیم چگونه میتوانیم اقدام به واردات ماشینآلات نماییم؟ تکنولوژی را چگونه باید فراهم کنیم؟ در حال حاضر هیچ کس در دنیا حاضر نیست با ما کار کند و به ما تکنولوژی دهد.
وی افزود: مساله اصلی در کشور ما جذب سرمایه در بخش صنعت است. سرمایه در کشور زیاد است ولی در بخش صنعت سرمایه فراوانی وجود ندارد. سرمایههای وارد شده به بخش صنعت، زودبازده نبوده و معمولا اجرای یک پروژه حدود چهار سال طول میکشد تا به مرحله راهاندازی رسد. در سالهای ابتدایی نیز نمیتوان انتظار سود داشت و عملا حدود هفت سال طول میکشد تا بازدهی یک سرمایهگذاری به سرمایهگذار رسد. جاذبه در بخش صنعت از این نظر اندک بوده و در نتیجه باید تمهیداتی فراهم شود که سرمایهگذاران در صنعت تشویق شوند. این مطلب مهمی است که به لحاظ فضای کسبوکار باید صورت گیرد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران افزود: مطلب دیگر، تامین ارز برای سرمایهگذاران بوده و مهمتر از اینها در شرایط فعلی، مساله تکنولوژی است. یکی از چیزهایی که دولت باید به کار گیرد استفاده از جاذبه بازار است. ما یک بازار ۸۰ میلیون نفری هستیم که سالانه حدود ۲۲ میلیون حلقه تایر خودرو مصرف میکنیم که این میزان، حجم کمی نیست.
تنها افزود: سوال این است که اگر کسی میخواهد در این بازار فعالیت کند چرا او را ملزم به سرمایهگذاری در ایران نمیکنند؟ نه اینکه فقط ملزم به سرمایهگذاری در صنایع موجود باشد، بلکه میتواند کارخانه جدیدی ایجاد کند. مهم این است که اقدام به تولید در ایران نموده و کارگر ما را به کار گرفته و ایجاد اشتغال کند. زنجیره ارزش افزوده پتروشیمی را تکمیل نموده و کار را در همینجا انجام دهد. این تجربهای است که در حوزه خودرو انجام شد، چرا این امر را در حوزه تایر انجام نمیدهند؟
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران درخصوص ارزآوری صنعت تایر گفت: در حال حاضر ارزآوری به دلیل ممنوعیت صادرات امکانپذیر نیست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد