26 - 04 - 2022
کشف مافیای دولتی قیر
«جهان صنعت»- در حالی که وزیر راهوشهرسازی اعلام کرده که برخی شرکتهای قیرساز حوالههای دریافتی وکیوم باتوم مرغوب داخلی را با وکیوم باتوم نامرغوب خارجی جابهجا میکنند؛ محسن ورزشکار کارشناس و فعال صنعت قیر میگوید شرکتهای مورد اشاره وزیر راهوشهرسازی همان شرکتهایی هستند که از سوی مرکز تحقیقات وزارت راهوشهرسازی برای پروژههای دولت تایید صلاحیت شدهاند.
رستم قاسمی در نامهای به داریوش امانی، علیرضا فخاری، خیرالله خادمی، علیرضا جعفری و محمد آئینی معاون وزیر راهوشهرسازی و روسا یا مدیران عامل سامان راهداری و حملونقل جادهای، سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت بازآفرینی شهری ایران نسبت به برخی تخلفات تعدادی از شرکتهای قیرساز هشدار داد.
در این نامه آمده است :گزارشهای نهادهای نظارتی حاکی است در برخی موارد شرکتهای قیرساز اقدام به جابهجایی وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) نامرغوب خارجی با وکیوم باتوم محصول پالایشگاههای داخلی میکنند.به گفته وزیر راهوشهرسازی، این اقدام سبب کاهش کیفیت زیرساختها و راهها میشود.
قاسمی دستور داده است تا کلیه دستگاههای تابعه و ادارات کل راهوشهرسازی استانها نسبت به آزمایش مرغوبیت قیر دریافتی اقدام کنند؛ نتایج آزمایشها نیز در سامانه توزیع قیر باید بارگذاری شود.
در همین حال محسن کشاورز کارشناس صنعت قیر در گفتوگو با «جهانصنعت» میگوید: دولت در قانون قیر تهاتری مقرر کرده که وکیوم باتوم را از طریق پالایشگاهها به شرکتهای قیرساز تحویل بدهد که آنها این وکیوم باتوم را تبدیل به قیرکرده و به پروژهها بفرستند.
او با بیان اینکه این شرکتهای مورد اشاره وزیر راهوشهرسازی همان شرکتهایی هستند که مرکز تحقیقات شهرسازی کیفیت کار آنها را ارزیابی کرده و از بین چندین شرکت آنها را انتخاب کرده، تصریح کرد: این شرکتها از فیلترهای زیادی رد شدهاند و تحت بازرسیهای مستمر دورهای قرار دارند؛ قاعدتا آنچه آقای قاسمی اشاره کرده، مربوط به همین شرکت است، چون وزارت راه جز این شرکتها وکیوم باتوم خود را به جای دیگری نمیدهد که تبدیل به قیر کند.
این کارشناس قیر گفت: به نظر میرسد که باید مرکز تحقیقات شهرسازی مجددا این شرکتها را ارزیابی کند و ببیند که آیا چنین اتفاقی افتاده است یا نه؟وی تاکید کرد: یعنی آدرس غلطی نباید داده شود که این فساد مشمول همه شرکتهای قیرساز میشود. چون تعداد شرکتهای طرف قرارداد وزارت راهوشهرسازی مشخص است وتنها مرجع رسیدگی همین مرکز تحقیقات راهوشهرسازی است.
مسعود موذن کارشناس قیر هم در این رابطه به «جهانصنعت» میگوید: هرچقدر بگیر و ببند و کنترل در این زمینه بیشتر باشد، نتیجهای نمیدهد. به نظر من باید شرایط رقابتی در این حوزه ایجاد کرد.
او با بیان اینکه در حال حاضر دولت به بیش از ۱۰۰ شرکت مجوز تولید قیر داده است، گفت: در فضای رقابتی، کسانی که واسطه باشند، حذف میشوند.
موذن با اشاره به اینکه سهم قیر در آسفالت ۶/۴ درصد تاثیر دارد، یادآور شد: کار آسفالتساز این است که آسفالت باکیفیت تولید کند و این ربطی به قیر ندارد. تولیدکننده قیر هم وظیفه خود را دارد.
اما وقتی آسفالت خراب شد، تقصیر آسفالتساز است نه تولیدکننده قیر. شاید یک درصد خطا در تولید قیر باشد، اما ۹۹ درصد تقصیر آسفالتساز است که آسفالت خراب میشود.
او گفت: به نظرم گاهی سیاستی پشت داستان است که این مغالطه صورت میگیرد، زیرا وزارت راه این همه شرکت کنترل کیفی دارد، چرا بررسی نمیکند؟
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد