11 - 03 - 2020
کرونا بازار VOD را رونق داد
«جهانصنعت»– با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم خانهنشین شدهاند، دورکاری میکنند و تمایلی به بیرون رفتن از خانه ندارند. بیشتر مراکز تفریحی و فرهنگی نیز تعطیل شدهاند و این امر موجب استقبال مردم از شبکههای VOD شده است.
از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا در کشور منجر به تعطیلی مدارس و دانشگاهها و بسیاری از مراکز آموزشی خصوصی شده و حدسها و گمانهزنیها در مورد این تعطیلیها تا بعد از تعطیلات عید سال ۹۹ نیز ادامه دارد. این حجم از تعطیلی برای برخی والدین و مدارس نگرانی به وجود آورده که دانشآموزان از درس عقب بمانند و بودجهبندی دروس به اختلال بیفتد. سرویسهای مختلفی در سراسر کشور مشغول ارائه امکاناتی برای یادگیری دروس در این ایام تعطیلی با استفاده از ابزار آنلاین هستند و آپارات نیز به سهم خود با کمپین آموزش بدون تعطیلی در این راستا گام برداشته است.
سرویس پخش زنده آپارات، کمپین آموزش بدون تعطیلی را در سراسر کشور و با استفاده از بستر اینترنت برگزار میکند. روابطعمومی با انتشار بیانیهای خبر میدهد که همزمان با گسترش موج کرونا در کشور و تعطیلی دانشگاهها و مدارس کشور، به منظور عقب نماندن اقشار مختلف جامعه از تحصیل، آپارات کمپین آموزش بدون تعطیلی را به مدت ۱۰ روز در این وبسایت برگزار کرد.
با تعطیلی سینماها، بخت و اقبال این سرویسهای استریم ویدئویی بیشتر از پیش شده است. همانطور که این اتفاق در چین نیز رخ داده است. گزارشها حکایت از این دارند که تعطیلی بیش از یک ماهه سینماهای چین ضرری تقریبا یک میلیارد دلاری به این صنعت زده و بخش سنتی پخش فیلم با ضرر مواجه شده و بخش آنلاین پخش فیلم با سود و رشد روبهرو شده است.
به عنوان مثال سهام تولیدکنندگان سنتی در چین مثل Wanda Film، Imax، China Film Co از ۱۷ ژانویه به ترتیب ۲۶، ۲۱ و ۲۱ درصد کاهش داشته. این در حالی است که استریمرهای ویدئویی مثل Tencent، iQiyi و Bilibili به ترتیب ۱، ۲ و ۱۲ درصد رشد سهام را در طول این روزها تجربه کردهاند. در این میان شرکتهای فیلمسازی Qingdao و Hengdian در حال حاضر تعطیل است، کارمندان آن بیکارند و حتی نمیتوانند برای تولید فیلم از چین خارج شوند.
رایگان شدن استفاده از
شبکههای VOD
چند سرویس استریم ویدئویی (VOD) و تلویزیون تعاملی برای مبارزه با کرونا بخشهایی یا کل سرویس خود را برای کاربران به مدت یک هفته و بیشتر رایگان کردهاند. آنها میگویند این اقدام را انجام دادهاند تا به افرادی که تصمیم گرفتهاند برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در خانه بمانند، کمک کنند.
مدیرعامل فیلیمو طی توئیتی گفته که محتوای بخش کودکان فیلیمو برای همگان رایگان خواهد بود و مدیرعامل نماوا نیز خبر از رایگان بودن کل محتواهای این پلتفرم برای کاربران داده است.پلتفرم آیو (که در حال حاضر بیشتر ماهیتی شبیه به تلویزیون اینترنتی دارند تاVOD ) نیز برای همگان رایگان شده است. مدیرعامل تیوا نیز خبر از رایگان شدن این تلویزیون تعاملی تا پایان نوروز داده است.
پیش از این برخی سایتهای دانلود فیلم نظیر ۳۰NAMA که دوباره به میدان برگشته بودند با رویکرد مسوولیت اجتماعی خود به رایگان شدن یکهفتهای محتوای خود برای کاربران پرداخته بودند.
هنگام استفاده رایگان از این پلتفرمها، باید ثبتنام اولیه و بدون هزینه را انجام داده و پس از وارد شدن به پلتفرمها، از محتوای رایگان درون آنها بهره جویید. حجم اینترنت مصرفی شما در اکثر این سرویسها در صورت استفاده نکردن از VPN نیمبها محاسبه خواهد شد.
افزایش ۲ تا ۵ برابری
استفاده از VOD
فعالان صنعت VOD خبر از ۲ تا ۵ برابر شدن میزان استفاده مردم از شبکههای VOD میدهند.
محمد صراف، رییس انجمن VOD در گفتوگو با «جهانصنعت» اظهار کرد: با توجه به وضعیت به وجود آمده و خانهنشین شدن مردم، آنها به دنبال سرگرمی هستند و به همین دلیل رسانههای VOD با افزایش مصرف ترافیک مواجه شدهاند.
او افزود: به همین منظور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ترافیک رایگان به کاربران ارائه داد، چراکه مصرف ترافیک به شدت افزایش یافته است.
صراف میزان استفاده از شبکههای VOD پس از شیوع کرونا در کشور را دو تا پنج برابر سابق اعلام کرد.
او در رابطه با همکاری و فعالیت رسانههای VOD در زمینه محتوای آموزشی برای دانشآموزان و دیگر اقشار جامعه بیان کرد: یکی از مباحثی که در کشور مورد توجه قرار نگرفته و باید به آن پرداخته شود، تولید محتوای آموزشی مناسب در فضای مجازی است.
صراف افزود: اکنون مسوولان کشورمان به اهمیت این امر پی بردهاند و متوجه شدهاند که جای تولید محتوای آموزشی در کشور خالی است. از همین روی مسوولان در زمینه تولید محتوای آموزشی اقداماتی را انجام دادهاند.
او در رابطه با محتوای آموزشی که در صداوسیما تولید و منتشر میشود بیان کرد: اگرچه شبکه آموزش محتوای آموزشی برای دانشآموزان منتشر میکند اما مردم از آن ناراضی بوده و محتوای آموزشی این شبکه را بیکیفیت میدانند.صراف با اشاره به اینکه زیرساختهای مناسب برای فعالیت در حوزه VOD و تولید محتوای آموزشی کافی نبوده و با نواقص بسیاری همراه است گفت: اکنون شبکههای VOD با مشکلات و چالشهای بسیاری در زمینه جذب آگهی و تبلیغات و درآمدزایی مواجه هستند.او در پاسخ به این پرسش که چرا شبکههای VOD مشابه یوتیوب مانند آپارات در مقابل تولید محتوای مناسب و پربازدید به تولیدکننده محتوا پولی نمیپردازند بیان کرد: اکنون به دلیل شرایط اقتصادی که آپارات و دیگر شبکههای VOD با آن مواجه هستند امکان پرداخت هزینه به تولیدکنندگان محتوا را ندارند.صراف تاکید کرد: میزان تبلیغات و آگهی که شبکههای VOD داخل کشور جذب میکنند به اندازهای نیست که بتوانند بخشی از آن را به تولیدکنندگان محتوا پرداخت کنند اما یوتیوب در سراسر جهان فعالیت دارد و میتواند به راحتی بخشی از تبلیغات گستردهای که در دنیا جذب میکند را به تولیدکنندگان محتوا بپردازد.البته یوتیوب در سراسر دنیا به جز ایران فعالیت دارد چراکه در ایران فیلتر شده و شنیدهها حاکی از آن است که مدیران شبکههای VOD با رفع فیلتر آن مخالفت جدی داشتهاند چراکه در این صورت کسبوکارشان کساد میشد.
سخن آخر
شبکههای VOD اگرچه در کشورمان نوظهور و جدید هستند اما به نظر میرسد کرونا موجب شده بازار این صنعت با استقبال مردم مواجه شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد