18 - 10 - 2020
کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی فروش پوشاک
مهر- به دلیل شیوع کرونا و گرانی کالاها، فروش پوشاک بین ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که صادرات پوشاک نیز تقریبا به صفر رسیده است. یک فعال صنعت پوشاک در مورد وضعیت بازار پوشاک اظهار کرد: به دلیل بالا رفتن قیمتها و کاهش قدرت خرید مردم و البته نگرانی از شیوع کرونا، شاهد کاهش تقاضا بودیم اما آنطور که برخی از افراد اعلام میکنند که تقاضا به صفر رسیده درست نیست.
مهدی رهبری افزود: در حوزه کت و شلوار و لباسهای رسمی که بیشتر برای عزا و عروسی استفاده میشود به دلیل شیوع کرونا شاهد کاهش ۶۰ درصدی تقاضا هستیم. اما این عدد در حوزه لباسهای راحتی ۴۰ درصد است. وی ادامه داد: بنابراین به دلیل شیوع کرونا و گرانی پوشاک نسبت به دوران عادی، کاهش فروش بین ۴۰ تا ۶۰ درصد بوده است. البته این عدد در بین دهکهای مختلف و مناطق مختلف کشور متفاوت است.رهبری تاکید کرد: به هر حال پوشاک کالای مصرفی و مورد نیاز مردم است و هرگز تقاضای این بازار به صفر نمیرسد. وی با اشاره به صادرات پوشاک تصریح کرد: میتوانم بگویم که صادرات این کالا به صفر رسیده و تنها به کشورهایی همچون افغانستان، عراق و سوریه آن هم به صورت مبادلات مرزی صادرات داریم که البته نمیتوان روی این نوع مبادلات نام صادرات را گذاشت چرا که بسیار جزئی بوده و با پول محلی انجام میشود.
وی افزود: از جمله دلایل قطع صادرات پوشاک این است که مواد اولیه در بازار بسیار سخت به دست میرسد و از طرف دیگر روابط بانکی ما نیز قطع است بنابراین حتی اگر پوشاک را بتوان صادر کرد اما نمیتوان پولش را گرفت. صادرات به معنی فروش کالا به عموم کشورها از طریق مبادلات بانکی است که در حال حاضر این خلأ در صنعت پوشاک وجود دارد.
این فعال صنایع پوشاک گفت: طی چهل سال گذشته وزارت صمت عزمی برای خودکفا کردن تولید پوشاک نداشته است. وزارتخانه حتی برای تولید سوزن، نخ و ملزوماتی همچون زیپ و دکمه هیچ اقدامی نکرده است. در واقع ابتداییترین نیاز صنعت پوشاک هم وارداتی بوده و در کشور تولید نمیشود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد