2 - 02 - 2023
کاهش شدید واحدهای تولید لبنیات در دو دهه اخیر
به گفته سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی، در ۲۰ سال گذشته تعداد واحدهای لبنی از حدود ۱۸۰۰ کارخانه و کارگاه امروز به کمتر از حدود ۳۰۰ کارخانه لبنی رسیده است. بخشی از این موضوع ناشی از همان روند کلی کسبوکار است و علل دیگر را باید در اجرای هدفمندی یارانهها در سال ۸۹ و کاهش تقاضا برای تولید و نیز کاهش حاشیه سود صنعت در اثر قیمتگذاری دستوری طی یک دهه اخیر جستوجو کرد.
محمدرضا بنیطبا در خصوص تعطیلی برخی واحدهای تولیدی لبنی گفت: در ۲۰ سال گذشته تعداد واحدهای لبنی از حدود ۱۸۰۰ کارخانه و کارگاه امروز به کمتر از حدود ۳۰۰ کارخانه لبنی رسیده است. بخشی از این موضوع ناشی از همان روند کلی کسبوکار است و علل دیگر را باید در اجرای طرح هدفمندی یارانهها در سال ۸۹ و کاهش تقاضا برای تولید و نیز کاهش حاشیه سود صنعت در اثر قیمتگذاری دستوری طی یک دهه اخیر جستوجو کرد.
وی با بیان اینکه گاهی روند تعطیلی واحدهای تولیدات لبنی کند و گاهی با شتاب انجام میشد، افزود: به نظر میرسد تا زمانی که برای افزایش سرانه مصرف و همینطور پرهیز سیاستمداران از قیمتگذاری دستوری فکری نشود، میتوان شاهد ادامه این روند بود. در حال حاضر میانگین حدود ۶۰ درصد از ظرفیت کارخانهها زیر بار تولید است و حدود ۴۰ درصد از ظرفیت خطوط خالی است. بنیطبا با اشاره به تامین بودن بازار داخلی، تصریح کرد: در صورت تقویت قدرت خرید مصرفکنندگان و آگاهیرسانی در خصوص مصرف محصولات لبنی باز هم مشکلی در تامین نخواهیم داشت اما بهطور کلی رویکردها در صنعت نشان میدهد که کشور ما متاثر از بسیاری از عوامل ازجمله تحریمها، بیش از آنکه بر محصولات نهایی در صادرات متمرکز باشد در صادرات محصولات اولیه مثل شیرخشک، خامه و کره فله تمرکز دارد. این بدان معناست که در بازارهای صادراتی، سبد محصولات نهایی را به رقبا واگذار کردهایم و در حال تامین مواد اولیه آنها هستیم.
به گفته سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی برای تقویت سرانه مصرف راهی جز فرهنگسازی از یک سو و از سوی دیگر اتخاذ سیاستهای حمایتی مانند سبد کالا یا شیر مدارس نداریم. وی وضعیت بازار محصولات لبنی را باثبات دانست و افزود: تغییر قیمتی اعمال نشده اما افزایش هزینههای تولید مشهود است. مسوولان در خصوص لزوم ثبات قیمتها تا پایان ماه مبارک رمضان به تولیدکنندگان دستوراتی دادهاند اما باید به این موضوع توجه کنند که هزینههای تولید در کشوری که ۵۰ درصد تورم را تجربه میکند ماهانه حدود ۴ درصد هزینه بیشتر برای تولید ایجاد میکند. در کنار این موضوع سایر مولفهها تولید از جمله حقوق و دستمزد نیز افزایش پیدا کرده است. در این شرایط چطور مسوولان میتوانند انتظار داشته باشند که تولیدکنندگان محصولات خود را تا پایان ماه مبارک بدون تغییر قیمت عرضه کنند درحالی که دولت علاوه بر افزایش هزینه تولید و نرخ دستمزد، سایر خدمات خود را نیز گران کرده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد