10 - 09 - 2023
کارنامه نمادهای صنایع غذایی در بورس
«جهانصنعت»- صنایع غذایی یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی است که بهطور مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است. افزایش جمعیت در کنار گسترش شهرنشینی و افزایش سطح درآمد سرانه در جهان شواهدی بر اهمیت قابلتوجه این صنعت در دنیای امروز است. صنعت غذایی در بورس تهران قابل تفکیک به چند حوزه مختلف، از جمله صنعت دامپروری، روغن خوراکی و مواد غذایی است. سطح زندگی مردم یک کشور بستگی به توانایی آن کشور در تولید کالا و خدمات دارد و از آنجا که سهم قابلتوجهی از کالا و خدمات مربوط به صنعت غذایی است، بنابراین دولتها همواره تامین امنیت غذایی جامعه را به عنوان یک هدف استراتژیک در نظر میگیرند. از این رو شناخت عوامل موثر بر قیمت مواد غذایی از منظر سیاستگذاریها حائز اهمیت خواهد بود.
بخش عمده صنعت غذایی کشور در بورس مرتبط با محصولات کشاورزی با ارزش بازار ۵۷ هزار میلیارد تومانی است که شامل سهامهایی مانند غبشهر، غمارگ، بهپاک، غنوش و… میشود. پس از آن صنعت شیرینیجات قرار دارد که با ارزش بازار ۲۲ هزار میلیارد تومانی ۱۸ درصد از ارزش بازار صنایع غذایی کشور را تشکیل میدهد. در جایگاههای بعدی نیز سایر محصولات غذایی، محصولات لبنی و نوشیدنی قرار دارند.
فعالیتهای زیرمجموعه صنایع غذایی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد که بخشی از این عوامل درون صنعت و بخشی بیرون صنعت بوده که میزان تاثیرگذاری هر کدام از عوامل بر حسب زمان و شرایط اقتصادی متفاوت است. در شرایط حاضر تحریم یکی از تهدیدهای تولید ملی است. در مطالعات مختلف نشان داده شده است که تحریم بر قیمتها، هزینههای تولید، ارزش پول ملی، سرمایهگذاری، مصرف، تجارت، رفاه، بهرهوری، غذای سالم، حفاظت و صیانت از منابع طبیعی، قدرت خرید واقعی و فقر تاثیرگذار است. در این میان فعالیتهای صنایع غذایی همانند سایر فعالیتها از تحریم متاثر شده است. مشکلاتی که بعد از تحریم یکجانبه آمریکا در اردیبهشتماه سال ۱۳۹۷ بعد از خروج از برجام اتفاق افتاد، گریبان بسیاری از فعالیتهای اقتصادی کشور و از جمله صنایع غذایی را گرفت. مهمترین آن تامین مواد اولیه، قطعات و لوازم بستهبندی از طریق واردات است. تحریم بانکی و مشکل انتقال پول برای خرید مواد اولیه، قطعات و لوازم بستهبندی باعث شده که با کاهش واردات با افزایش قیمت روبهرو شده که هزینه تمامشده تولید غذا را افزایش داده است.
وضعیت صنعت نوشیدنی
بررسی آمار و ارقام مربوط به فروش ۱۰ ساله صنعت نوشیدنیها تا حدی روند پرنوسانی را نشان داد. در ابتدای بازه مورد بررسی، فروش آشامیدنیها افزایش قابلتوجهی داشت. در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، میزان فروش صنعت به اندازه ۴۴ درصد افزایش یافت، اما پس از این جهش نسبی، رشد صنعت مذکور از منظر درآمدی اوضاع چندان خوبی نداشت و به طور متوالی در سالهای ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ میزان رشد فروش شرکتهای فعال بورسی، به عددی بالاتر از ۹ درصد نرسید. این در حالی است که میزان رشد فروش نوشیدنیها بهیکباره نسبت به سالهای قبل، در سال ۱۳۹۷ رقم بالاتری را ثبت کرد. از همینرو، فروش صنعت در سال ۱۳۹۷ به میزان ۳۰ درصد رشد داشت. با این تفاسیر همچنان نمیتوان مدعی شد که اوضاع بر وفق مراد است، چراکه با توجه به تورم موجود در بازارهای مختلف، رشد درآمد و فروش بهشدت تحتتاثیر افزایش تدریجی شاخص قیمتها قرار دارد. از سوی دیگر، رشد درآمد روند متوازنی نداشته است؛ بهطوری که در سال ۱۳۹۸ رشد فروش به رقم ۹۵ درصد و در سال ۱۳۹۹ به ۵۸ درصد رسید و این میزان از فروش، نسبت به سال گذشته خود، بسیار کمتر بود. همچنین نرخ رشد فروش در سال ۱۴۰۰ رقم ۶۸ درصد را نشان داد و در سال ۱۴۰۱ به ۳۱ درصد رسید. بنابراین همواره نوسان نسبی بر روند فروش صنعت آشامیدنیها حاکم بوده است.
نگاهی به برخی نمادهای خوراکی
«غنوش» از بنگاههای اقتصادی مهم فعال در صنعت نوشیدنی است. نماد «غدیس» با توجه به تنوع زیاد محصولات فروش مناسبی داشته و هرساله محصولاتی نظیر کنسانتره مرکبات، آبمیوه، اسانس میوهها و همچنین اسانس روغن و پالپ را به بازار عرضه کرده است. بخش اعظم رشد فروش صنعت نوشیدنی به همین مساله مربوط میشود؛ بهخصوص آنکه در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب به میزان ۴/۸۰ درصد و ۸/۱۰۸ درصد رشد فروش داشته است. شاید بهترین بخش از عملکرد آشامیدنیها، مربوط به حاشیه سود باشد. در این راستا، میانگین حاشیه سود ناخالص برای نمادهای «غبهنوش» و «غدیس»، در دوره ۱۰سال منتهی به ۱۴۰۱ به میزان ۳۱ درصد است. میانگین حاشیه سود عملیاتی نیز در این بازه ۱۴ درصد بود، اما حاشیه سود خالص چنگی به دل نمیزد و در بازه زمانی مذکور بهطور میانگین تنها ۵ درصد نشان داده شده است. در بازه زمانی مذکور، میانگین حاشیه سود ناخالص نماد «غنوش» نیز ۲۹ درصد گزارش شد. بهرغم آنکه میانگین حاشیه سود عملیاتی ۱۰ درصد بود، برخلاف نمادهای «غبهنوش» و «غدیس» که میانگین حاشیه سود خالص آنها پایین بود، این شاخص برای نماد «غنوش» به میزان ۵۹ درصد محاسبه شده است. این رقم حاکی از آن است که رویهمرفته «غنوش» از لحاظ سوددهی نیز عملکرد بهتری داشته است. بر این اساس، در مجموع میتوان گفت صنعت آشامیدنیها از منظر سوددهی نسبت به سایر معیارهای ارزیابی اوضاع مطلوبتری از خود نشان داده است. این مورد شاید مهمترین نکته مثبت برای صنعت مذکور برای جلب توجه سرمایهگذاران باشد.
غکوروش: صنعت غذایی کورش از شرکتهای زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است که در سال ۱۳۸۰ با نام کشت و صنعت گلبرگ بهاران با هدف توسعه کسبوکار و ورود به حوزه صنایع غذایی آغاز به کار کرد. از بدو تاسیس شرکت، تولید محصولات متنوعی چون انواع روغنهای خوراکی، دانه زیتون، روغن زیتون، رب گوجهفرنگی، تنماهی، کنسروجات، انواع مربا، ترشی و… با برندهای اویلا، فامیلا و کیمبال در برنامه کار قرار گرفت. در شروع کار، تولید محصولات با رویکرد بهرهگیری از ظرفیت خالی کارخانجات کشور، به صورت برونسپاری آغاز شد.
سیمرغ: صنعت طیور در سال گذشته با مشکلات متعددی روبهرو بود که به طور مستقیم در بخشهای مختلف این صنعت از جمله مرغ مادر گوشتی، مرغ مادر تخمگذار، تخمگذار تجاری و مرغ گوشتی تاثیرگذار بود به طوری که با نوسانات نرخ ارز، شاهد افزایش بسیار زیاد قیمت نهادهها و اقلام مصرفی همچون خوراک طیور، دارو، واکسن و مکملها بودیم. از معضلات دیگری که شرکتهای تولیدکننده در این صنعت را درگیر خود کرد، افت شدید قیمت جوجه یکروزه گوشتی در بخش عمدهای از سال بود که در مواردی این شرکتها مجبور به فروش جوجه یکروزه گوشتی پایینتر از قیمت تمام شده آن بودند. از طرفی در پی افزایش بیرویه قیمت تخممرغ خوراکی، نهادهای نظارتی اقدام به تعیین نرخ مصوب و پایینتر از نرخ معمول بازار کردند که تاثیر قابلتوجهی بر سودآوری این شرکتها داشت.
سپید: شرکت سپید ماکیان، از تازهواردان بورس اوراق بهادار تهران، در صنعت مرغ گوشتی فعال است و از ابتدای ورودش به بورس با استقبال قابلتوجهی از سوی سهامداران روبهرو شد و سود خوبی نیز نصیب آنها کرد. محصولات این شرکت به ترتیب بیشترین سهم از درآمد عبارتند از: مرغ آماده طبخ، قطعهبندیشده، مرغ منجمد، دان، قطعهبندیشده منجمد، مرغ زنده و جوجه یکروزه. فعالیت شرکت سپید به این صورت است که با مرغداران خرد در قالب قرارداد مشارکت وارد همکاری شده و از این طریق امکان افزایش ظرفیت تولید بدون سرمایهگذاری اولیه را فراهم میکند.
غدیس: شرکت پاکدیس ازجمله شرکتهای فعال صنعت غذایی در بازار سرمایه است که نسبت قیمت به سود پایینی دارد. این شرکت در تولید محصولات متنوعی از جمله آبمیوه گازدار و بدون گاز، نوشابه، سرکه، رب، الکل، کنسانتره آبمیوه و سبزیجات و… فعالیت میکند که آبمیوه، نوشابه و ماءالشعیر محصولات اصلی آن به شمار میروند.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد