نشست خبری همایون اسعدیان مدیرعامل خانه سینما برگزار شد:

کارت زرد «پیرپسر»، کارت افتخار سینما

گروه فرهنگ و هنر
کدخبر: 555245
همایون اسعدیان در نشست خبری خود به تشریح برنامه‌های خانه سینما و چالش‌های موجود در صنعت سینما پرداخت و از حمایت‌های مدیران جدید سازمان سینمایی و وضعیت فیلم «پیرپسر» سخن گفت.
کارت زرد «پیرپسر»، کارت افتخار سینما

جهان صنعت– همایون اسعدیان که ۱۹مردادماه به مدیرعاملی خانه سینما منصوب شد، در آستانه روز ملی سینما در نشستی خبری که صبح شنبه ۱۵شهریورماه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برپا شد، به تشریح برنامه‌های آینده این نهاد صنفی پرداخت. او در ابتدای این نشست به همکاری مثبت مدیران جدید سازمان سینمایی با خانه سینما اشاره کرد و گفت که این دوستان در موارد متعددی حمایت‌های خوبی داشتند و اطلاع دارم که برای فیلم «پیرپسر» که تلاش می‌شد اکرانش متوقف شود چه کارهایی انجام دادند.

از نظر من اگر وزارت ارشاد برای «پیرپسر» کارت زرد گرفته، کارت افتخار است و قابل احترام و اگر برای مجوز کنسرت همایون شجریان کارت قرمز هم می‌گرفت، باز هم افتخار بود. او درباره درگاه آکادمی اسکار گفت: مخالفتی در این زمینه نبوده که این پروسه از بنیاد سینمایی فارابی به صنوف واگذار شود که البته زمانی را نیاز دارد.

برای امسال هم ۹‌نفر اسم داده شد که از طرف فارابی فقط با شش‌نفر تماس گرفته شد و اگرچه آن سه‌نفر ممکن بود در لیست خانه سینما باشند، تصمیم گرفتیم به‌دلیل خلف وعده صورت‌گرفته مشخص شود که خانه سینما نقش خاصی ندارد. البته دوستان دیگر ما می‌خواستند استعفا دهند ولی درخواست کردیم که به کار ادامه دهند.

اسعدیان به نامه‌نگاری‌ها از خارج از کشور برای حذف ایران از آکادمی گفت: برای حفظ سهمیه باید سعی کنیم کمیته آکادمی تشکیل و حتما یک فیلم به اسکار معرفی شود و قرار نیست به‌خاطر این اختلاف، کل‌ ماجرا منتفی شود، با این حال تلاش می‌کنیم تا سال آینده این درگاه به خانه سینما منتقل شود.

مدیرعامل خانه سینما در بخشی دیگر از این نشست به مساله بیمه و حقوق ۷میلیون تومانی خود اشاره کرد و با این مزاح که «به‌خاطر گذران خرج زندگی به‌عنوان مدیرعامل خانه منصوب شده» بیان کرد: ما باید دچار هویت شغلی شویم تا هم وضعیت بیمه و هم مالیات ما مشخص شود. فعلا منتظر هستیم که براساس پیگیری‌ها کد شغلی را دریافت کنیم. اسعدیان درباره جشن خانه سینما هم توضیح داد: قرار بود جشن برگزار شود و مصطفی کیایی دبیر جشن انتخاب شده بود ولی جنگ ۱۲روزه برنامه‌ها را به هم ریخت.

در شرایط فعلی هم واژه جشن به‌نوعی توهین و بی‌احترامی به مردم است ولی به هر حال روز سینما وجود دارد و آن را برای تقدیر از سینما گرامی میداریم. بنابراین روز ۲۱شهریور مراسمی در موزه سینما خواهیم داشت بدون انتخاب برگزیده و اهدای جایزه و فقط برای احترام و گرامیداشت روز سینماست. او در این زمینه ادامه ‌داد: من افتخار می‌کنم که بعد از آخرین روز جنگ، وزیر فرهنگ برای تقدیر از سینما به خانه سینما آمد تا برخلاف تهمت‌ها به سینما از فعالیت سینماگران قدردانی شود. اسعدیان افزود: برای بررسی فیلم‌ها (داوری جشن خانه سینما) برای سال آینده، در حال طراحی مکانیسمی هستیم تا فیلم‌های روز و نیز فیلم‌های باقیمانده از گذشته ارزیابی و داوری شوند.

خانه سینما بنگاه کاریابی نیست

مدیرعامل خانه سینما درباره برخی اظهارنظرها نسبت‌به بودجه خانه سینما گفت که سال قبل ۱۴‌میلیارد بودجه به خانه سینما داده شد در‌حالی‌که خرج بسیاری از هزینه‌های آن به بیش از ۱۰‌میلیارد تومان می‌رسد.

نمی‌دانم این هزینه میلیاردی که گفته می‌شود چیست؟ البته باعث افتخار است که خانه سینما در بازرسی‌های مالی هیچگاه دچار مشکل نشده است اما تاکید می‌کنم که خانه سینما بنگاه کاریابی و بنگاه خیریه نیست. بیمه بیکاری هم آماده‌سازی‌هایی نیاز دارد که مثلا اول باید صندوق بیمه بیکاری آن تشکیل شود.  اسعدیان درباره برخی برنامه‌های قدیمی خانه سینما یادآور شد که پیشتر قرارداد تیپ تهیه شده بود ولی لازمه اجرایی‌شدن آن توافق تهیه‌کنندگان است. او در پاسخ به اینکه اظهاراتش درباره خروج خانه سینما از کمیته اسکار به این معناست که پشیمانی از صدور اطلاعیه به وجود آمده است، گفت: خانه سینما در تاریخ خود به‌جز دوران آقای شمقدری که می‌خواستند خانه سینما را ببندند، هیچ‌گاه با سازمان سینمایی تقابلی نداشته و نسبت‌به اطلاعیه صادرشده برای کناره‌گیری از کمیته اسکار اصلا پشیمان نیستیم‌. درواقع این اطلاعیه به معنای تقابل نبود.

او در پاسخ به سوالی درباره نوع رویکردش از جایگاه صنف که یک‌بار وزیر ارشاد قبلی را دارای تفکر طالبانی می‌داند و یک‌بار هم به وزیر ارشاد فعلی افتخار می‌کند، گفت: از آنچه در اینستاگرام نوشتم و اظهارنظر قبلی‌ام پشیمان نیستم، الان هم نسبت‌به نوع عملکرد می‌گویم قابل افتخار است چون هیچ‌ فیلمی در هیچ جای دنیا باعث تزلزل حکومتی نشده و زلزله ایجاد نکرده است. هر فرد حکومتی هم که نگاه را بسته‌تر نکند قابل احترام است.

او درباره هنرمندان و فیلم‌های دارای مشکل هم بیان کرد: از سه سال قبل کمیته‌ای تشکیل شد و ‌دوستان پیگیری‌هایی انجام دادند. این روند الان هم ادامه دارد منتها بنا به شرایط بیشتر در سکوت کارها انجام می‌شوند.

مدیرعامل خانه سینما درباره وضعیت فیلم‌های زیرزمینی اظهار کرد: دوستان در وزارت ارشاد تمایل دارند که پروانه ساخت را حذف کنند و ما در این زمینه از هر تصمیم تهیه‌کنندگان که صاحبان حقوقی آثار هستند حمایت می‌کنیم. ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که در کنترل پلتفرم‌ها هم عقب می‌افتیم و به‌زودی شاهد سریال‌های اینستاگرامی خواهیم بود.

ما باید براساس قواعد جدید قانون بنویسیم و شرایط را تغییر دهیم در‌حالی‌که در این سال‌ها تمام قوانین و آیین‌نامه‌ها برای کنترل هنر بوده نه تسهیلگری. اسعدیان با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای مجوزهای فیلم «پیرپسر» گفت: ‌برای «پیرپسر» به‌خاطر نگرانی‌ها، بلیت با قیمت بیشتر عرضه نشد و گرنه فروش بیش از ۲۰۰‌میلیارد می‌داشتیم و قطعا پرفروش‌ترین فیلم سال می‌شد.

با دولت و مجلس مشکلی نداریم

مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوالی دیگر درباره انتظار خانه سینما از رییس‌جمهور با اشاره به نامه این تشکل صنفی در زمان انتخابات به نامزدهای ریاست‌جمهوری یادآور شد که آقای پزشکیان در بدو حضور با ترور اسماعیل هنیه مواجه شده و بعد هم در این یک‌سال با انبوهی از مشکلات دیگر و بعد هم جنگ روبه‌رو شدند.

من فکر می‌کنم این مسائل را باید در نظر گرفت و در این مدت برخوردی که آقای صالحی و دوستان دیگر داشتند قابل‌احترام بوده است. در این زمینه علیرضا حسینی عضو هیات‌‌رییسه خانه سینما توضیح داد: ما با دولت و مجلس مشکلی نداریم ولی این انتقاد را داریم که چرا با هر سنگی سریع پای فرهنگ و هنر را وسط می‌کشند؟ این رویه خوبی نیست که وزیر فرهنگ را خیلی سریع به مجلس می‌برند چرا که تعامل باید وجود داشته باشد و بابت این موضوع دلخوری‌هایی هست. ضمن اینکه هرگاه خواستیم آن هشت مورد نامه را مطرح کنیم، آقای پزشکیان را در گردابی از مشکلات دیدیم که ترجیح دادیم سکوت کنیم.

خانه سینما، سند ملی سینما را قبول ندارد

حسینی در بخشی دیگر از این نشست درباره سند ملی سینما گفت که خانه سینما آن سند را قبول ندارد، به‌‌خصوص آنکه از روی سند سینمای چین نوشته شده بود. این سند نوشتن‌ها بیشتر مانع انجام کار بوده و اگر قرار است سندی تدوین شود، باید توسط خود سینماگران باشد.

وب گردی