22 - 04 - 2021
کاربرد هوش مصنوعی از تجارت تا مقابله با کرونا
* البرز آصفی
پیشتر، مکاتب مدیریتی بسیاری بر این اصل پافشاری داشتند که برای بررسی عملکرد یک سازمان یا شرکت باید از دادهها و اطلاعات گذشته استفاده کرد. طبعا این کار تصویر خوبی از آنچه به وقوع پیوسته به ما میدهد؛ مخصوصا با کمک تکنولوژیهایی چون هوشمندی تجاری(BI) ، که این دادهها و اطلاعات پیشین، کاملا نمودارسازی و قابل دسترس میشود. ولی این موضوع امروزه دستخوش تغییر شده زیرا لزوم توجه به آینده و پیشبینی آن با توجه به رقابت شدید صنایع و این بحث که پیروز کسی است که آینده را امروز چون آینهای مقابل خویش میبیند، پافشاری بر شناخت هر چه بیشتر هوش مصنوعی را روشنتر میکند.
چه از سیطره عجیب هوش مصنوعی بر زندگی خود آگاه باشیم یا نباشیم هر کدام از ما روزانه با آن در ارتباطیم. پیشنهادهای لغوی مبتنی بر پیشبینی مرورگرها هنگام جست و جوهای اینترنتی و پیشنهاد مشاهده ویدئوهای مرتبط و مورد علاقه هنگام استفاده از شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتیوب، معمولترین مثالهای استفاده از این تکنولوژی هستند.
با هر چه رقابتیتر شدن صنایع گوناگون و لزوم پیش اطلاعی از اینکه آینده هر صنعت و شاخه از علم به کجا خواهد رفت، به این نتیجه میرسیم که توانایی انسانی برای پیشبینی این حجم گسترده و پیچیده از اتفاقات محدود است. اینجاست که هوش مصنوعی نجاتدهنده بشر میشود.
هوش مصنوعی دارای مرزبندی مشخصی نیست، یعنی دقیقا نمیتوان گفت برای پیشبینی آینده، تنها از آن استفاده میکنیم، بلکه با مفاهیم دیگری مثل دادهکاوی، یادگیری ماشینی و مفاهیم جدیدتری مثل یادگیری عمیق ادغام شده است.
هوش مصنوعی به دو دسته ضعیف و قوی تقسیم میشود. هوش مصنوعیای قوی است که از نظر تفکر برابر یا فراتر از انسان باشد. از جمله ویژگیهای هوش مصنوعی قوی میتوانیم به تفکر منطقی، تصمیمگیری در شرایط غیر معمول، توانایی برقراری ارتباط با زبانی که به طور معمول انسانها با هم صحبت میکنند و در نهایت استفاده از تمام این قابلیتها برای رسیدن به یک هدف مشخص اشاره کنیم. اما هوش مصنوعی ضعیف معمولا برای یک اپلیکیشن مشخص با دامنه و کارایی محدود طراحی میشوند؛ مثل سیستمهای جهتیابی و مسیریابی، اپلیکیشنهای تشخیص صد و اصلاح و پیشنهاد لغوی در مرورگرهای جستوجو.
از جمله متداولترین کاربردهای هوش مصنوعی، میتوانیم دستیارهای شخصی را مورد بررسی قرار دهیم. وظایف متفاوتی چون مکاتبات، جواب دادن به ایمیلها، مدیریت کارهای روزانه، برنامهریزی قرارهای ملاقات و سازماندهی جلسات برای آنها تعریف شده است. همچنین برای اینکه دستیارهای شخصی معروف و شاخص را بشناسیم میتوان به چند مورد از آنها اشاره کرد:
GoogleAssistant,Nina,Viv,Jibo,Googlenow,HeyAthena,Cortana ,Siri
موضوع را با ذکر چند مثال عملیاتی بیشتر شرح میدهیم. صاحبان کسب و کار برای تصمیمگیری بهتر در جریان حرفهای خود همیشه باید از وضع مواردی چون قیمتهای خردهفروشی و عمدهفروشی، وضعیت بورس اوراق بهادار و اخیرا بازار ارزهای مجازی، وضعیت آب و هوا، اخبار ترافیک در یک منطقه خاص و مواردی از این دست آگاه باشند. همچنین باید مدام در پی بهروزرسانی صفحات اجتماعی خود باشند تا بتوانند به حجم زیاد درخواستهای مشتریانشان پاسخ دهند. دستیارهای شخصی هوشمند (مبتنی بر هوش مصنوعی) برای پاسخ به همین نیازها برنامهریزی میشوند.
از طرف دیگر مشتریان و خریداران نیز همین نیازها را احساس میکنند. آنها باید از وضع مواردی چون موجود بودن کالا، این که هماکنون کالایی که سفارش دادهاند در کدام مرحله از تولید، ساخت یا تحویل قرار دارد- و اینکه اگر بعدا کالا موجود بشود به آنها اطلاع داده شود- آگاه باشند.
به طور کلی وظایف دستیارهای شخصی طیف گستردهای را دربر میگیرد. «یادآورها» دستهای از دستیارهای شخصی هستند که از راههای گوناگون مثل پیامک یا ایمیل به شما یادآوری میکنند که چه روز و ساعتی جلسه یا قرار ملاقات دارید.
«گفتوگو همانند انسان» ویژگی جالبی است که دستیارهایهای شخصی را در برقراری ارتباط با انسانها توانمند میکنند. از عیبیابی سیستم و جهتیابی گرفته تا گفتوگوهای صمیمانه. بهطور مثال در اپلیکیشن رپلیکا شما میتوانید یک انسان با جنسیت دلخواه خود خلق کنید، در مورد موارد گوناگون حرف بزنید و درد و دل کنید. او هم دائم درباره شما میپرسد و یاد میگیرد حتی مواقعی هم که آفلاین هستید باز در مورد شما فکر میکند و در بخشی از این اپلیکیشن شما میتوانید فکرهای او را که مکتوب شده بخوانید.
«پیشنهاددهندگی» یکی دیگر از ویژگیهای دستیارهای شخصی است. برای مثال فروشگاههای مورد نظر شما برای خرید از نظر جنسی که میخواهید بخرید، بودجه شما، موقعیت مکانی و زمانی و بسیار موراد جزییتر را هم در نظر میگیرند.
تا این قسمت از مقاله، تاثیر هوش مصنوعی بر تجارت را بررسی کردیم. روند زندگی بشر از سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر پاندمی کرونا قرار گرفت. تجارت، روابط انسانها و سفر از مواردی بود که دستخوش تغییر شد و در این بین چیزی که بیشترین آسیب را دید سلامت نسل بشر و بحث زنده ماندن او بود. آیندهای که پیشرو است؛ کسب و کارها، ازسرگیری رفت و آمدها و در یک کلام شرط ادامه حیات ما به میزان زیادی به این بستگی دارد که چه زمانی بر این مشکل پیروز میشویم. در یک جنگ مخصوصا وقتی قدرتمندتر است و روزبهروز بر پیچیدگی و قدرتش افزوده میشود شاید تنها راه پیشبینی حرکت یا تغییر بعدی آن باشد. در اینجا نیز ما خود را متکی به هوش مصنوعی مییابیم.
پاندمی کرونا بار دیگر به ما یادآوری کرد که تاثیر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و لزوم پیشبینی احتمالا کلید طلایی ادامه زندگی بشر است. از زمانی که اولین نشانههای پاندمی مشاهده شد دانشمندان و متخصصان درصدد برآورد تعداد مبتلایان و پراکندگی آنها برآمدند، روزانه آمار مبتلایان و کشتهشدهها از اخبار اعلام میشود. این آمار نتیجه جمعآوری اطلاعات بیماری است.
کار هوش مصنوعی تحلیل و بررسی دادهها و اطلاعات و سپس پیشبینی بر همین مبنا است. بررسی ژنوم کووید۱۹ با تحلیل الگوریتمهای پروتئینسازی، تشخیص سریعتر و تحلیل تست اسکن ریه بیماران از این دسته است. در خصوص کارایی هوش مصنوعی در مطالعات و بررسی جمعی نیز میتوان به هواپیماهای بدون سرنشین اشاره کرد که دمای محیطهای شلوغ و پررفت و آمد را بر اساس الگوریتمهایی تحلیل و خطرهای احتمالی را گزارش میکنند.
هوش مصنوعی در این وضعیت نابسامان نیز به کسب و کارها کمک میکند. برای مثال فروش سایت آمازون در بهار ۲۰۲۰ به میزان ۴۰ درصد بیشتر نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ بود و این مرهون پیشبینی تکنولوژی هوش مصنوعی مبنی بر افزایش تقاضای خرید کالای آنلاین بود. این موضوع واضح است که رفتار خریداران و مشتریان مثل گذشته نیست. لزوم ماندن در خانه و پرهیز از رفت و آمدهای درون و خارج از شهر خود را چه در کسب و کارهای اینترنتی از نوع خردهفروشی و عمدهفروشی، آژانسهای گردشگری و ارائهدهنده خدمات تورهای مسافرتی، بانکها ،ادارههای دولتی و شهرداریها و چه کسب و کارهای حضوری نشان داده است.
روزانه شاهد شنیدن افزایش تنوع ویروس کرونا در کشورهای گوناگون هستیم. پیشبینی رفتار آینده ویروس کرونا بر مبنای روند تغییرات گذشتهاش و تحلیلهای مبتنی بر یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی که منجر به ساخت واکسنهای موثرتر میشود، میتواند ما را در پیروزی بر این مشکل جهانی یاری کند. تعداد بیش از ۲۸۰۰۰ مقاله پزشکی و علمی منتشر شده مرتبط با کووید۱۹ تا آوریل۲۰۲۱ گواه عزم جزم برای مقابله با این سرسختترین پدیده هزاره سوم است. اهمیت هوشمصنوعی در برخورد نه تنها با کرونا و سایر ویروسها بلکه در سایر حوزههای پزشکی در حال گسترش است.
منابع:
www.crn.com
www.forbes.com
www.nibusinessinfo.co.uk
* فعال حوزه دیجیتال
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد