29 - 08 - 2022
چین دستبردار نیست
گروه بازرگانی- اگر ایران قصد نداشته باشد با آمریکا به عنوان اولین اقتصاد بزرگ دنیا رابطه اقتصادی برقرار کند، باید با چین که دومین اقتصاد بزرگ دنیاست، راه تعامل را در پیش گیرد که البته این تعامل و همکاری مشترک باید براساس یک بازی «برد- برد» باشد.
چین در سالهای اخیر بزرگترین شریک تجاری ایران بوده و تنها در ۹ ماهه سال ۹۴ مبادلات تجاری ایران و چین به ارزشی معادل ۶/۱۲ میلیارد دلار رسیده است. از این میزان، سهم صادرات غیرنفتی ایران به چین پنج میلیارد دلار و سهم واردات ایران از چین ۶/۷ میلیارد دلار است.
با توجه به رفتوآمد هیاتهای تجاری اروپایی و آمریکایی به ایران به نظر میرسد از این پس بازار چین در ایران همانند گذشته پرسود نباشد. روز جمعه، رییسجمهور چین پس از ۱۴ سال برای گسترش روابط تجاری خودش پا به ایران گذاشت، اما در این میان عدهای معتقدند که این سفر برای چینیها بسیار حیاتی و استراتژیک است.
روابط تجاری ایران و چین بعد از سفر رییسجمهور این کشور به ایران قطعا گسترش خواهد یافت. این در حالی است که البته این سفر، مذاکرات دیپلماتیک را نیز پشتوانه روابط تجاری قرار داده و میتواند راه را برای همکاریهای مشترک میان دو کشور هموار کند.
اگرچه در پسابرجام فرصتهای زیادی پیش آمده تا هیاتهای بزرگ خارجی علاقهمند به سرمایهگذاری در بازار ایران باشند و همکاریهای مشترکی با کشور داشته باشند اما آنچه به نظر میرسد این است که ورود غربیها به کشور نتوانسته پای دومین اقتصاد بزرگ دنیا را از ایران ببرد. بهطوری که اسدالله عسکراولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین به «جهانصنعت» گفت: طی مذاکراتی که روز گذشته با مقامات چینی انجام شده است، ۱۷ پروتکل نیز امضا شد که این تفاهمنامهها در زمینههای مختلفی از جمله حملونقل، فرهنگی، سیاسی، فناوری و توسعه زیرساختها، بنادر، مناطق آزاد و حملونقل ریلی و قطار پرسرعت بوده است.
جزییات بسته اقتصادی دولت برای چین
با اینکه پیشبینی میشد با برداشته شدن تحریمها و بهبود فضای بینالمللی بساط کالاهای چینی از بازار ایران برچیده شود اما شواهد حاکی از موضوع دیگری است. در همین خصوص مجیدرضا حریری، نایبرییس اتاق مشترک ایران و چین با اعلام جزییات بسته اقتصادی دولت یازدهم برای رییسجمهور چین گفت: روابط تجاری ایران و چین پس از سفر «شی جین پینگ» به ایران قطعا گسترش خواهد یافت.
وی تصریح کرد: براساس سیاست توسعه اقتصادی چین، جاده ابریشم احیا خواهد شد و در کنار ظرفیتی که برای کشورهای قبلی قرار گرفته، در این جاده زمینه توسعه فراهم است. بانک توسعه زیرساخت آسیا نیز تدارکی است که چین برای کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم واقع شدهاند، دیده است و ایران هم به عنوان یکی از این کشورها میتواند به خوبی از این ظرفیت برای توسعه زیرساختهای خود بهره گیرد.
به گفته حریری، ایران میتواند از سه پتانسیل چین برای تامین مالی زیرساختها یعنی منابع بانک توسعه زیرساخت آسیا، صندوق جاده ابریشم و صندوق کنفرانس شانگهای بهره گرفته و در همه آنها ذینفع باشد و این درست زمانی است که ایران برای توسعه خود، به سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز دارد و میتواند زمینه اصلی فعالیت ما با چین در دوره جدید باشد.
وی اظهار داشت: اکنون فرصتی برای انجام سرمایهگذاری جدید میان ایران و چین فراهم است البته این موضوع میتواند با ایجاد شرکتهای مشترک میان دو کشور پیش رود. سفری که رییسجمهور چین به ایران داشته، عمدتا شامل برنامههایی برای توسعه زیرساختها مثل حملونقل ریلی، جادهای، بنادر و توسعه مناطق آزاد است و سیاستگذاری برای آینده روابط تجاری و اقتصادی دو کشور را پیگیری میکند.
توسعه حملونقل
نایبرییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ادامه داد: براساس تفاهمهای سیاسی و اقتصادی که در حاشیه سفر رییسجمهور چین به ایران صورت میگیرد، میتوان کارهای زیادی برای بخشخصوصی تعریف کرد بنابراین اگر اولویت ما حملونقل باشد، چین یکی از کشورهایی است که به صورت رقابتی توانسته بخشی از حملونقل ریلی داخلی کشور آمریکا را نیز به عهده گیرد و در مناقصه برنده شود.
وی اظهار داشت: در سفر رییسجمهور چین به ایران، سیاستگذاری در خصوص روابط آینده اقتصادی و تجاری دو کشور صورت خواهد گرفت و تا جایی که مطلع هستم، قرار است در توسعه زیرساختها، بنادر، مناطق آزاد و حملونقل ریلی و قطار پرسرعت مذاکراتی با ایران از سوی رییسجمهور چین صورت گیرد.
به گفته حریری، البته اثر این مذاکرات به زودی مشخص نمیشود بلکه باید اثرات رفع تحریمها و حضور پررنگتر چینیها در اقتصاد ایران را از سالهای آتی مشاهده کنیم ولی اتفاق اصلی این است که دسترسی به منابع بانکی خارجی از جمله منابع بانکی سه صندوق توسعه زیرساخت آسیا، صندوق جاده ابریشم و کنفرانس شانگهای برای ایران سهلتر میشود.
وی افزود: مهمتر از گشایش چند کمپانی مشترک ایرانی- چینی در اقتصاد ایران، فراهم آوردن زیرساختها از جمله بنادر و صنایع است که بیش از آنکه چند شرکت ایرانی- چینی به اقتصاد ایران اضافه کنیم، باید با استفاده از منابع پولی چین، به این فکر باشیم که زیرساختهای کشور را به سرعت توسعه دهیم چراکه اقتصاد ایران اکنون از نبود زیرساختها رنج میبرد و با توجه به نیاز بالقوهای که ایران به سرمایهگذاری سالانه ۳۰ تا ۵۰ میلیارد دلار دارد، درصد عمدهای از این رقم باید از سوی چینیها تامین شود.
حریری تصریح کرد: چین هماکنون ۲۵ درصد تجارت ایران را دارد و در حوزه نفت و گاز نیز حدود ۵۰ درصد محصولات ایرانی را چینیها خریداری میکنند بنابراین این حق برای ما محفوظ است که ۲۵ درصد از سرمایه مورد نیاز کشور را که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد میشود، چینیها تامین کنند.
کالاهای مبادله شده بین ایران و چین
گفتنی است براساس آمار رسمی گمرک ایران، پروپان مایعشده، بوتان مایعشده، متانول (الکل متیلیک)، سنگآهن، پلیاتیلن، پارا اکسیلن و استیرن اقلام عمدهای هستند که ایران در ۹ ماهه سال ۹۴ به چین صادر کرده است. در مقابل کشور ما از چین بیشتر از هر کالای دیگری، قطعات جهت تولید اتومبیل، انواع ماشینآلات، محصولاتی از فولاد، دستگاه تهویه مطبوع، ابزارها و دستگاههای کامپیوتر، ماژول نمایشگر و دستگاههای فرستنده و گیرنده تلفنهمراه وارد کرده است.
امید آن است که با گسترش روابط تجاری بین ایران و چین، پای کالاهای بنجل چینی که از راههای غیرقانونی وارد کشور میشود، برچیده شود تا بتوانیم از ویژگیهای مثبت اقتصادی چین در زمینه توسعه زیرساختهای اقتصادی کشور بهره ببریم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد