12 - 06 - 2018
چه زمانی سهام را بفروشیم
گاهی یک سرمایهگذار زمانی که اخبار و گزارشهای مالی خوب از شرکت ارائه میشود باید سهام را نگه دارد. با این حال برخی اوقات سرمایهگذار باید اخبار مثبت را نشانهای برای فروش بداند. به گزارش سنا، اما چگونه میتوانیم زمان فروش سهام را براساس اخبار منتشر شده تشخیص دهیم؟ بسیاری اوقات، شرکتها از تاثیرگذاری یک خبر بد روی قیمت سهام شرکت مطلع هستند و برای اینکه میزان آسیب احتمالی به قیمت سهام را کاهش دهند، این خبر بد را با یک خبر خوب آمیخته میکنند و سپس آن را به خبرگزاریها و سایر رسانهها میفرستند با این امید که فعالان بازار به خبر منفی واکنش نشان نداده یا از آن چشمپوشی کنند. اما شما نباید فریب این تاکتیک را بخورید! کل گزارش منتشر شده را بخوانید و اگر خبر بدی در آن وجود دارد با دقت و ریزبینانه آن را بررسی کنید. شاید این خبر، نشانهای از رسیدن زمان مناسب برای فروش سهام باشد.
تاثیر اخبار در آینده
همه سرمایهگذاران باید تاثیرگذاری اخبار مثبت را در آینده شرکت بسنجند مثلا اگر یک شرکت اعلام کرد که در حال برنامهریزی برای انتشار یک محصول جدید است که احتمالا سودآوری شرکت را رشد میدهد، شاید برخی از افراد این موضوع را یک خبر کاملا مثبت ارزیابی کنند. اما با وجودی که این خبر به ظاهر یک خبر جذاب است، سرمایهگذار باتجربه باید به این بیندیشد که شرکت مورد نظر باید در آینده برای تولید و توزیع و فروش این محصول چقدر هزینه کند. به عبارتی وقتی شرکت مبالغ زیادی پول به عنوان هزینههای آن محصول در کوتاهمدت پرداخت میکند، چه تضمینی وجود دارد که در آینده آن محصول موفق باشد و باعث رشد سودآوری شرکت شود؟ بنابراین باید اخبار مثبت را پردازش و تلاش کنید پتانسیلها و پیامدهای آن را برای شرکت مشخص کنید. اگر پیامدهای جدی وجود دارد، شاید بهتر باشد از آن سهم خارج شوید. گاهی اوقات یک شرکت گزارش مالی درخشان و عالی منتشر میکند که هم نسبت به سه ماهه مشابه سال مالی پیش و هم نسبت به سه ماهه قبل عملکردی بسیار خوب تلقی میشود. گاهی اوقات این گزارش مطابق انتظار تحلیلگران است اما اگر شرکت نتواند انتظارات طیف عظیمی از بازار که شایعاتی در خصوص بیشتر بودن سود شرکت شنیدهاند را برآورده کند، قیمت سهام ممکن است به شدت افت کند. نکته اینجاست که همه سرمایهگذاران باید چشم و گوش شان باز باشد و تحلیلهای منتشر شده، اخبار رسانهها و سایر اطلاعرسانیهای مرتبط با آن شرکت را بخوانند تا سطح توقع فعالان بازار را به دست آورند. به این طریق اگر شرکت گزارشی داد که صرفا یک گزارش سه ماهه ظاهرا خوب است، میتوانید قبل از اینکه عموم از حقیقت بو ببرند، آن سهام را بفروشید. وقتی یک شرکت، از مقدار سود تخمین زده شده توسط جمع فراتر میرود و این روند بهطور مرتب در دورههای سه ماهه تکرار میشود شاید تماشای این روند برای شما جالب و جذاب باشد، مخصوصا اگر خودتان سهامدار شرکت باشید و قیمت سهامتان مرتب در حال رشد باشد.
انتظارات غیرواقعبینانه
اما باید در نظر داشته باشید گاهی اوقات وقتی یک شرکت گزارش سه ماهه خیلی خوبی ارائه داده است، شاید برای شرکت بسیار مشکل شود که در دورههای مشابه سال مالی بتواند عملکرد بهتری از بازه زمانی مشابه در سال قبل کسب کند. فعالان بازار گاهی اوقات انتظارات غیرواقعبینانهای دارند مثلا اینکه شرکتها بهطور مرتب گزارشهای سه ماهه را بهتر از سه ماه قبل داشته باشند و نسبت به سال مالی قبل سودشان همچنان رشد کند. متاسفانه وقتی یک شرکت به طرزی اجتنابناپذیر لغزش میکند، سرمایهگذاران تصمیم به فروش سهام در ابعاد گسترده میگیرند. از این موضوع درس بگیرید و وقتی شرکت موردنظر شما یک گزارش سه ماهه خوب داد، آن را به خاطر آورید. وقتی تحلیلگران سهام یک شرکت را بررسی میکنند و آن را در سطح گسترده توزیع میکنند، معمولا توجهات به سهام آن شرکت افزایش مییابد. دلیل این موضوع ساده است: وقتی تحلیلگران معتبر، تحلیلهایی را منتشر میکنند، شرکتهای کارگزاری آن سهم را معمولا به مشتریانشان پیشنهاد میدهند. به علاوه، این تحلیل به دست افراد زیادی از مشتریان شرکتهای کارگزاری میرسد. بعد از اینکه این اطلاعات مثبت منتشر شد، سرمایهگذاران باید بسنجند که آیا این شرکت پتانسیل دریافت توجهات بیشتر و پوشش رسانهای بیشتر را دارد یا خیر زیرا این موضوع به طرز قابل ملاحظهای جریان پول ورود به سهام را تقویت میکند. اگر تحلیلگران و شرکتهای زیادی به سهام یک شرکت پرداختهاند و آنقدر این اطلاعات منتشر شده که به دست همه رسیده است، احتمالا باید از آن سهم خارج شده و به فکر یک سهام دیگر برای خرید باشید زیرا شخص جدیدی باقی نمانده که وارد سهم شود و قیمت آن را بالاتر ببرد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد