14 - 01 - 2020
چهارمین جلسه کمیسیون فناوری و اقتصاد دانشبنیان
چهارمین جلسه کمیسیون اقتصاد دانشبنیان ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی در سایت ۲ شرکت صنایع تولیدی کروز با حضور نمایندگان بخش خصوصی، شرکتها و نمایندگان بخش دولتی و حاکمیتی با ریاست سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای انقلاب فرهنگی و مدیران بنگاههای بزرگ کشور به همراه بازدید از خط تولید این بنگاه اقتصادی برگزار شد.
در ابتدای این نشست مدیریت شرکت صنایع تولیدی کروز به توضیح مختصری در خصوص این شرکت از بدو تاسیس در سال ۶۱ تاکنون پرداخت و گفت: کروز به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده قطعات در ایران دارای بیش از ۱۲ هزار نیروی کار است که بیشتر آنان را بانوان تشکیل میدهند. این شرکت با همه مشکلات در حال حاضر برنامههای توسعهای خود را با تکیه بر تحقیق و توسعه و تاکید بر افزایش عمق داخلیسازی با قدرت ادامه میدهد و حاصل آن، داخلیسازی قطعات زیادی با سطح بالای تکنولوژی در داخل است. همچنین کروز در سال ۹۷ از بین ۱۰۰ شرکت برتر رتبه ۴۱ را در کشور کسب کرده و در حال حاضر این بنگاه اقتصادی در ۱۵ دسته محصول در حال تامین قطعات برای خودروسازان است.
پس از معرفی کوتاهی از شرکت کروز، اعضای کمیسیون اقتصاد دانشبنیان از ظرفیتها، خطوط تولید و همچنین واحد تحقیق و توسعه این شرکت بازدید کردند. در این بازدید توضیحات مختصری در خصوص قطعات پیشرفته تولیدی این شرکت مانند ECU که در حال حاضر در پنج نسل داخلیسازی شده است، ارائه شد.
مدیر مجموعه کروز در خصوص میزان پیشرفت در داخلیسازی قطعات خودرو اظهار کرد: با شروع تحریمها قطعهسازان به دلیل عدم همکاری شرکای خارجی به فکر چاره افتادند و تنها راه گذر از این شرایط سخت را داخلیسازی قطعات هایتک دانستند. زمینه و انگیزه داخلیسازی قطعات هایتک مانند ECU، کنترلر ایربگ (ACU)، جلو آمپر، مولتیمدیا، پنلهای نمایشدهنده اطلاعات، کنترل بدنه و… به دلیل تحریمها و عدم تامین آن، برای کروز ایجاد شد و به تولید انبوه رسید.
همچنین در بازدید از بخش تحقیق و توسعه کروز چنین توضیح داده شد که این بنگاه اقتصادی در شش گروه محصول الکترونیک، ایربگ، مولتیمدیا، جلو آمپر و… تحقیق و توسعه انجام میدهد. این شرکت در این بخش سعی بر آن داشته که در این سالها از دانش و تخصص مهندسان، دانشجویان، نخبگان و دانشگاههای داخلی برای حل مسائل بنیادی استفاده کند. همچنین این دانشجویان و نخبگان با آشنایی با روند کار و گذراندن دورههای آموزشی و عملی در کروز پس از مدتی میتوانند نیروی کار ثابت این بنگاه اقتصادی شوند.
پس از بازدید، اعضا به بحث و گفتوگو پیرامون موضوع جلسه پرداختند و ابراهیم سوزنچیکاشانی، معاون خطمشیگذاری ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: خودروسازان کشور بعد از ۲۰ سال و چه بسا بیشتر حالا به جایی رسیدهاند که باید آستین همت بالا زنند و پلتفرمهای خود را طراحی کنند و دانش آن را فراگیرند، در اصل به جای واردات، پلتفرم ساخت داخل خود را به بازار ارائه کنند و از توان داخلی بهره ببرند و وظیفه اصلی همه مسوولان است تا از هر خودروسازی که پلتفرم جدیدی تولید میکند، حمایت کنند. پیشبینی میکنیم این فرآیند از خودروسازان خصوصی برآید و بتوانند با سرمایهگذاری به این دستاورد دست یابند و خودروی ملی خود را تولید کنند.
مدیر شرکت کروز در ادامه گفتوگو به سهم کروز در تامین قطعات خودروسازان اشاره و تصریح کرد: کروز در حال حاضر با داخلیسازی عمده محصولات خود در خودکفایی دو خودروساز بزرگ کشور تاثیر بسزایی داشته است. تحریم صنعت ما سبب بسته شدن همه راهها به خارج از کشور و قطع همکاری با شرکای خارجی شد. نهتنها ایران بلکه اگر برای مثال کشور آلمان که هماکنون سالانه هشت میلیون خودرو تولید میکند به تحریم احاطه شده بر صنعت خودروی کشور ما دچار شود، ظرفیت آن به دو میلیون خودرو میرسد. پس در وهله اول باید دانش فنی را فراگیریم تا بتوان غلبهای بر تحریمها داشت که لازمه آن اراده و سرعت عمل است. همچنین در خصوص داخلیسازی پلتفرم خودرو نیازمند ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار سرمایهگذاری است.
عباس علیآبادی، مدیرعامل گروه مپنا در مورد داخلیسازی پلتفرم یادآور شد: قبل از تحریمها به دلیل هدایت نادرست دولت نتوانستیم به داخلیسازی پلتفرم دست یابیم. علاوه بر آن به دلیل عدم توجیه اقتصادی ظرفیت تولید یک یا دو میلیون خودرو در سال باید خودروسازان پلتفرمهای خود را یکسان کنند تا تولید آن به صرفه باشد.
دکتر امیرحسین کاکایی ضمن تشکر از میزبانی کروز در چهارمین جلسه کمیسیون فناوری و اقتصاد دانشبنیان بیان کرد: تصور ما از داشتن طراحی پلتفرم اشتباه است. BMW به عنوان یکی از خودروسازان بزرگ دنیا با برخورداری از بالاترین سطح تکنولوژی در این صنعت، بیش از ۵۱ درصد از قطعاتش را از خارج وارد میکند. ما باید اکوسیستم نوآوری را در بحث دانشبنیان، علم و فناوری و… به صنعت خودروی کشور وارد کنیم.
در بخش پایانی پس از ارائه نظرات و پیشنهادهای اعضا، دکتر سوزنچی در جمعبندی مباحث مطرحشده، گفت: هدف از برگزاری این جلسات ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مسوول در زمینه اقتصاد دانشبنیان توسط دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی است.
وی افزود: موضوع تولید خودروی الکتریکی نیازمند یک عزم ملی است و حوزه فناوریهای نوین حوزهای حساس است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
معاون خطمشیگذاری ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بخشهای مختلف ذینفع در تولید خودروی الکتریکی باید برنامههای عملیاتی خود را ارائه دهند.
پس از سخنان دکتر سوزنچی مقرر شد کارگروهی برای تدوین پیشنویس مدل تشکیل کنسرسیوم ملی خودروی الکتریکی تشکیل و این پیشنویس برای نهاییسازی در یک نشست نیمروزه با حضور همه ذینفعان مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم به شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تصویب ارائه شود.
اعضای کارگروه اولیه عبارتند از شرکت صنایع تولیدی کروز، گروه مپنا، گروه صنعتی ایرانخودرو، معاونت برنامهریزی وزارت صنایع، صباباتری و موسسه تحقیقات دفاعی، ستاد حملونقل معاونت علمی و سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی شهرداری.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد