چرا نرخ سوم بنزین روی کارتها شارژ نمیشود؟
جهان صنعت- مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از آغاز اجرای سازوکار جدید تخصیص سهمیه و پرداخت مابهالتفاوت قیمت بنزین به تاکسیهای اینترنتی خبر داد و اعلام کرد که براساس مصوبه جدید دولت، پرداختها بهصورت ماهانه و براساس پیمایش رانندگان انجام میشود.
عباس باصفا در برنامه تلویزیونی «میز اقتصاد» با تشریح جزئیات تغییرات تازه در نظام سهمیهبندی اظهار کرد: هماکنون ۳۱میلیون کارت هوشمند سوخت در کشور صادر شده که از این میان ۲۵میلیون کارت مربوط به خودروهای شخصی و سواری و ۶میلیون کارت برای موتورسیکلتهاست. به گفته او، از این تعداد، ۲۵میلیون کارت دارای تراکنش فعال هستند و همچنان در شبکه هوشمند سوخت مورد استفاده قرار میگیرند.
وی با اشاره به الگوی سوختگیری افزود: حدود ۸۰درصد سوختگیریها با نرخ اول انجام میشود و سهم نرخ دوم بسیار پایین است؛ بهگونهای که حتی استفاده از کارت آزاد جایگاه بیشتر از نرخ دوم کارت سوخت شخصی است. باصفا گفت: پس از مصوبه هیاتوزیران درباره افزایش قیمت بنزین آزاد، ظرفیت تولید کارت سوخت سهبرابر شده و از ۱۲هزار درخواست روزانه به ۳۶هزار درخواست رسیده است. هماکنون روزانه ۳۵ تا ۴۰هزار کارت سوخت تولید میشود.
بهگفته مدیر سامانه هوشمند سوخت، صدور کارتهای هوشمند در مدت کوتاهی انجام میشود و اگر درخواست از طریق سامانه شرکت ملی پخش ثبت شود، کارت در کمتر از ۱۰روز به دست متقاضی میرسد اما ثبت درخواست از طریق دفاتر پلیس + ۱۰ بهدلیل روند اداری طولانیتر، حدود ۴۰روز زمان میبرد. باصفا درباره تغییر سهمیه خودروها گفت: تاکسیها که پیشتر ۲۹۰ تا ۳۰۰لیتر سهمیه دریافت میکردند، از این پس تنها ۵۰درصد سهمیه نرخ دوم را دریافت خواهند کرد و عملا سهمیه آنها نصف شده است. او همچنین آماری از کارتهای فعال ارائه داد و گفت: «تعداد کارتهای مربوط به تاکسیها حدود ۳۲۳هزار، خودروهای دولتی ۱۸۰هزار، سواریها ۲۱میلیون، موتورسیکلتها ۶میلیون و وانتها ۲میلیون و ۶۴۳هزار عدد است.» او افزود: حدود ۶۵۰هزار خودروی وارداتی نیز با اجرای مصوبه جدید سهمیه خود را از دست میدهند. یکی از مهمترین تغییرات، نحوه تخصیص سهمیه به مالکان چند خودرو است. مدیر سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد: از این پس کارت سوخت بهصورت فردمحور صادر میشود و نه خودرو محور بنابراین مالکی که چند خودرو به نام دارد باید در سامانه تعیینشده یکی از خودروها را بهعنوان «خودروی دارای سهمیه یارانهای» انتخاب کند. کارت سوخت دیگر خودروهای او ابطال خواهد شد و این خودروها تنها میتوانند کارت سوخت جدید با سهمیه ۱۶۰لیتری ماهانه و قیمت ۵هزار تومانی دریافت کنند.
وی تاکید کرد: تحت هیچ شرایطی امکان انتقال سهمیه یک کارت به کارت دیگر وجود ندارد اما سقف ذخیره سهمیه نرخ اول همچنان ۳۶۰لیتر است. او همچنین توضیح داد که برای خودروهای نوشماره، سهمیه نرخ اول و دوم طبق مصوبه جدید از ابتدا لحاظ نمیشود اما خودروهای دست دوم که مالکان آنها تغییر میکند همچنان سهمیه قبلی را حفظ خواهند کرد. باصفا درباره فرآیند انتقال مالکیت خودرو نیز گفت: «معیار اصلی شناسایی مالک، کد VIN خودرو است و نه نام درجشده روی کارت سوخت.» بنابراین حتی اگر کارت سوخت قبلی به نام مالک جدید نباشد، نیازی به تعویض آن وجود ندارد. او تاکید کرد: بسیاری از مراجعات مردم به مراکز مربوط به تعویض کارت کاملا غیرضروری است و کارتهای فعلی بدون هیچ مشکلی فعال خواهند بود.
در خصوص سهمیه موتورسیکلتها نیز وی اعلام کرد: این گروه مشمول هیچ تغییری نیستند و روال تخصیص سهمیه آنها همانند گذشته ادامه خواهد داشت. همچنین خودروهای دولتی، خارجی و وارداتی نیز نیاز به تعویض کارت ندارند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت در بخش دیگری از سخنان خود به طرح جدید واریز مابهالتفاوت قیمت بنزین تاکسیهای اینترنتی اشاره کرد و گفت: «با توجه به تفاوت نرخ دوم و سوم بنزین(۳هزار تومان و ۵هزار تومان)، شرکتهای تاکسی اینترنتی باید میزان پیمایش رانندگان را به وزارت کشور گزارش دهند تا مابهالتفاوت محاسبه و به حساب رانندگان واریز شود.» به گفته باصفا، پرداخت مستقیم به رانندگان، از بروز پدیده «مهاجرت کارتهای سوخت» و قاچاق احتمالی جلوگیری میکند.
وی با اشاره به تکلیف قانونی شرکت ملی پخش اعلام کرد: مطابق قانون بودجه، ۹۵درصد سوختگیریها باید با کارت شخصی انجام شود و فقط ۵درصد از طریق کارت جایگاه مجاز است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت تاکید کرد: کمبود کارت جایگاه وجود ندارد و هر کارت اضطراری جایگاه میتواند تا ۲۵۵ تراکنش روزانه ثبت کند.
