چرا دریافت عوارض ۳آزادراه دوباره دستی شد؟

گروه مسکن
کدخبر: 590249
الکترونیکی‌شدن عوارض آزادراه‌ها که از دوران کرونا آغاز شد، اکنون در برخی مسیرها متوقف و به حالت دستی بازگشته است. این تغییر باعث ایجاد پرسش‌های جدی درباره سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی شده است.
چرا دریافت عوارض ۳آزادراه دوباره دستی شد؟

جهان صنعت– الکترونیکی‌شدن عوارض آزادراه‌ها که از دوران کرونا آغاز شد و در دولت‌سیزدهم به اوج رسید حالا در برخی مسیرها متوقف و معکوس شده؛ عقبگردی که پرسش‌های جدی از وزارت راه ایجاد کرده است.

حدود شش‌سال قبل و همزمان با شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در کشور محمد اسلامی، وزیر راه‌وشهرسازی دولت‌دوازدهم با اشاره‌به آغاز همه‌گیری کرونا از اواخر سال۱۳۹۸ و ضرورت کاهش مبادله اسکناس و پول نقد به دلیل احتمال انتقال ویروس از اجرای طرح الکترونیکی‌شدن پرداخت عوارض آزادراهی خبر داده بود.

او دراین‌باره گفته بود: در گام‌نخست چهارآزادراه به شبکه پرداخت الکترونیکی عوارض متصل شد. پس از آن سه‌آزادراه دیگر و امروز نیز چهارآزادراه به این شبکه متصل شدند. با این اقدام تعداد آزادراه‌هایی که به شبکه پرداخت الکترونیکی عوارض متصل شدند به ۱۱آزادراه رسید.

باوجود مقاومت برخی سرمایه‌گذاران پروژه‌های آزادراهی نسبت‌به حذف عوارض‌گیری دستی این روند به‌ویژه در دولت‌سیزدهم شتاب بیشتری گرفت. خروجی اقدامات انجام‌شده در این‌دوره الکترونیکی‌شدن عوارض ۲۲آزادراه ازمجموع ۲۸آزادراه در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور دولت قبل بود. پیش از آن و در دولت حسن روحانی نیز عوارض شش‌آزادراه عمدتا دولتی به‌صورت الکترونیکی دریافت می‌شد.

در دولت چهاردهم اما تنها عوارض یک‌آزادراه یعنی خرم آباد-پل زال در مهرماه سال گذشته الکترونیکی شد که آن‌هم طی فرآیندی عجیب و بدون ارائه توضیح شفاف مجددا به‌حالت دریافت دستی بازگشته است.

علاوه بر آزادراه خرم آباد-پل زال دو آزادراه ساوه-سلفچگان و زال-اندیمشک نیز مدت کوتاهی پس از الکترونیکی‌شدن عوارض به‌شیوه سنتی‌ودستی بازگشتند.

بر این اساس عوارض آزادراه زال-اندیمشک که در تاریخ ۲۶اسفندماه۱۴۰۲ الکترونیکی شده بود ۱۵مردادماه امسال دوباره به‌صورت دستی دریافت می‌شود.

آزادراه ساوه-سلفچگان نیز که اسفندماه۱۴۰۲ عوارض آن الکترونیکی شده بود پس از حدود ۱۷ماه باهمراهی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از فرآیند دریافت عوارض الکترونیکی خارج شد.

بازگشت فرآیند دریافت عوارض آزادراهی به‌شیوه دستی باتوجه به الزامات قانونی، مصوبات پیشین و سیاست‌های ابلاغی در حوزه هوشمندسازی خدمات حمل‌ونقل مصداق ترک فعل ازسوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور محسوب می‌شود.

در این‌میان مشخص نیست وزارت راه‌وشهرسازی برچه‌مبنای قانونی و با چه‌استدلالی با این عقب‌گرد آشکار در اجرای یکی از پروژه‌های ملی هوشمندسازی همراهی کرده آن‌هم درشرایطی که الکترونیکی‌شدن عوارض علاوه‌بر شفافیت مالی، کاهش ترافیک و ارتقای ایمنی به یکی‌از مطالبات جدی افکار عمومی تبدیل شده است.

منبع: تسنیم

وب گردی