20 - 04 - 2017
چالش سهگانه قطعهسازان
گروه صنعت- صنعت قطعهسازی برای تامین نیازمندیها و الزامات خودروها و دانش فنی جدید مستلزم سرمایهگذاری است. با توجه به دغدغه انتخابات پیش رو در صنعت خودرو سه چالش اساسی قطعهسازان در سال ۹۶ وجود دارد که باید به آنها پرداخت. ورود خودروهای جدید و شیب و رمپاپ عمق ساخت داخل از ۴۰ به ۷۰ درصد، حجم سرمایهگذاری ثابت ارزی و ریالی مورد نیاز برای پاسخگویی به الزامات جهانی و همچنین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز که باید برای افزایش تولید در نظر گرفته شود سه چالش اساسی قطعهسازان در سالجاری است.
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعهسازان خودرو کشور در این خصوص معتقد است: اوضاع صنعت خودرو و قطعهسازی کشور در سالجاری غیر قابل پیشبینی است و این ناشی از تاثیر بسیار زیاد مسایل سیاسی بر صنعت خودرو است. آرش محبینژاد با اشاره به تاثیر نتیجه انتخابات ریاستجمهوری بر صنعت خودرو ایران، اظهار داشت: متاسفانه صنعت خودرو به شدت تحت تاثیر اتفاقات سیاسی است از این رو انتظار میرود با تغییر دولت و سیاستهای اقتصادی در کشور، تحتتاثیر سیاستهای جدید قرار گیرد.
وی با اشاره به وجود سند چشمانداز توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ گفت: هر چند سند چشمانداز توسعه در افق ۱۴۰۴ در اختیار است اما باید قبول کرد در شرایطی که صنایع و اقتصاد کشور سیاستزده است، با توجه به انتخابات پیش رو، خیلی نمیتوان پیشبینی درستی از شرایط آتی در این صنعت داشت.
محبینژاد با اشاره به اینکه هماکنون در سطح کلان چالشهایی پیش روی صنعت قطعهسازی کشور است، افزود: در چنین شرایطی هر دولت با هر سیاستی که بر سر کار باشد قطعا مهمترین آن ورود محصولات جدید به صنعت خودرو است که با عمق ساخت داخل کمتری نسبت به محصولات فعلی شروع به تولید خواهد کرد.
محصولات تا ۹۰درصد داخلیسازی میشود
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعهسازان تاکید کرد: در حال حاضر محصولاتی در کشور تولید میشوند که گاه تا ۹۰ درصد داخلیسازی میشوند بنابراین اگر قرار باشد این محصولات با تولیدات جدیدی که در شرایط خوشبینانه با عمق ساخت داخل ۴۰ درصد شروع به تولید میشوند جایگزین شوند، در این میان قطعا ۴۰ تا ۵۰ درصد قطعهسازان داخلی بازارشان را از دست خواهند داد.
محبینژاد تصریح کرد: مسلما باید جریان جایگزینی تولیدات جدید با محصولات فعلی به صورت آرام و تدریجی صورت گیرد و فکری به حال قطعهسازانی که در محصولات جدید حضور ندارند، شود.
وی با تاکید بر اینکه نباید در جریان تولید محصولات جدید تنها منافع بخشی از قطعهسازان تامین شود، اظهار داشت: هرگونه بیتوجهی به قطعهسازانی که سهمی در تولید محصولات آتی ندارند، موجب ضربه شدید به آنها و شکست و رکود یکباره این بخش از قطعهسازان خواهد شد. این فعال در صنعت قطعهسازی کشور در ادامه تامین سرمایه در گردش و ثابت را دیگر موضوع مهم امروز در صنعت قطعهسازی کشور دانست و گفت: صنعت قطعهسازی برای تامین نیازمندیها و الزامات خودروها و دانش فنی جدید مستلزم سرمایهگذاری است.
استانداردهای خودروهای جدید در حال تغییر است
محبینژاد تصریح کرد: از آنجا که استانداردهای خودروهای جدید در حال تغییر است از این رو خودروسازان جهانی نیز در جریان همکاریها، انتظارات دیگری را از قطعهسازان داخلی خواهند داشت.
وی به خبر خودرو گفت: امروز صنعت قطعهسازی نیازمند سرمایهگذاری ثابت در حوزه ماشینآلات تولید و زیرساختها و از سویی سرمایهگذاری اساسی در انتقال دانش فنی برای ایجاد مشارکتهای بینالمللی است که بخشی از آن میتواند از طریق قطعهساز داخلی صورت گیرد و بخشی نیز از طریق جذب سرمایهگذار خارجی فراهم شود.
این مقام مسوول با توجه به دغدغه انتخابات پیش رو در صنعت خودرو، به سه چالش اساسی قطعهسازان در سال ۹۶ پرداخت و افزود: ورود خودروهای جدید و شیب و رمپاپ عمق ساخت داخل از ۴۰ به ۷۰ درصد، حجم سرمایهگذاری ثابت ارزی و ریالی مورد نیاز برای پاسخگویی به الزامات جهانی و همچنین سرمایه در گردش و نقدینگی مورد نیاز که باید برای افزایش تولید در نظر گرفته شود، سه چالش اساسی قطعهسازان در سالجاری است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد