چالش تازه صنعت مبلمان ایرانی

جهان صنعت– رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران گفت: توجه به کپیرایت، خلق طرحهای بومی و ثبت برند از الزامات صادرات پایدار است. باید از صادرات بینام و نشان و بدون شخصیت تجاری فاصله بگیریم.
حسن احمدیان با اشاره به فضای اقتصادی حاکم بر کشور، اظهار کرد: اقتصاد ایران در شرایطی به سر میبرد که هم از منظر کلی و هم بهصورت خاص در حوزه صنعت، با چالشهایی کمسابقه مواجه است. نوسانات نرخ ارز، استمرار تحریمها و شرایط ناپایدار منطقهای، تامین مواد اولیه را برای فعالان صنعت مبلمان و دکوراسیون دشوار و پرهزینه کرده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، کاهش قدرت خرید خانوارها باعث شده تا بازار داخلی با افت نسبی تقاضا روبهرو شود اما در همین بستر نامساعد، فعالان این حوزه با تکیه بر ظرفیتهای داخلی، توسعه فناوری و ارتقای کیفیت تولید، توانستهاند مسیر تازهای به سوی بازارهای منطقهای و جهانی باز کنند. احمدیان تصریح کرد: صنعت مبلمان و دکوراسیون ایران در سالهای اخیر با نوسازی زیرساختها و حرکت بهسوی استانداردهای جهانی، نهتنها در رقابت با محصولات خارجی عقب نمانده بلکه توانسته بخش قابلتوجهی از نیاز داخل را تامین کند و مانعی جدی در برابر واردات و خروج ارز از کشور باشد.
وی خاطرنشان کرد: توسعه این صنعت میتواند هزاران فرصت شغلی پایدار ایجاد کند، چه در تولید، چه در طراحی، چه در فروش و صادرات. این مساله در شرایط فعلی که اشتغال یکی از دغدغههای اصلی کشور است، باید جدی گرفته شود.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران تاکید کرد: توجه به کپیرایت، خلق طرحهای بومی و ثبت برند از الزامات صادرات پایدار است. باید از صادرات بینام و نشان و بدون شخصیت تجاری فاصله بگیریم.
احمدیان ابراز امیدواری کرد که سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی مبلمان، با وجود همه دشواریهای اقتصادی، به محفلی برای تبادل تجربیات، ایجاد پیوندهای تجاری و تقویت بنیه صادراتی کشور بدل شود. حسین نوروزی، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران از برگزاری سیوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی تخصصی صادراتی صنعت مبلمان کشور از تاریخ ۸ تا ۱۱مردادماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران خبر داد. وی با اشاره به فراهم شدن شرایط مناسب برای ازسرگیری فعالیتهای نمایشگاهی اظهار کرد: برقراری نسبی پروازهای داخلی و خارجی، همچنین تسهیلات ارائهشده از سوی شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی در حمایت از کسبوکارهای نمایشگاهی و تولیدکنندگان، زمینه را برای برگزاری نمایشگاهی موفق فراهم کرده است.
بنابر این گزارش باوجود رکود بازار داخلی، صنعت مبلمان و دکوراسیون با نگاه به بازارهای خارجی، توسعه فناوری و طراحی صنعتی، جایگاه خود را در زنجیره اقتصاد حفظ کرده است و فرصتی تازه برای نمایش این توانمندیها در سطح منطقهای و جهانی خواهد بود.