25 - 04 - 2022
چالشهای پیشروی تکمیل پروژه راهآهن رشت-کاسپین
«جهانصنعت»- معاون ساخت و توسعه راهآهن از پیشرفت ۶۸ درصدی ساخت راهآهن رشت- کاسپین خبر داد و گفت: کمبود منابع اعتباری، ارزش بالای زمینهای کشاورزی، باغات و مستحدثات مسیر و هزینه بالای تملک اراضی و صعوبت عملیات اجرایی در زمینهای باتلاقی از موانع مهم ادامه ساخت این پروژه است. عباس خطیبی راهآهن رشت- کاسپین را آخرین حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال- جنوب در کنار راهآهن رشت- آستارا دانست و گفت: با توجه به اهمیت این مسیر ریلی در بعد ملی و بینالمللی در سفر استانی سال گذشته رییسجمهور جزو مصوبات سفر قرار گرفت و مقرر شد ۶۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به پروژه تخصیص یابد.
او ادامه داد: از مصوبات سفر رییسجمهور تاکنون ۲ هزار میلیارد ریال آن ابلاغ شده است و با توجه به اینکه عملیات زیرسازی این محور ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کل پروژه نیز ۶۸ درصد پیشرفت در عملیات اجرایی دارد در صورت تامین منابع مورد نیاز این محور ریلی مهم امسال افتتاح میشود.
معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها عملیات اجرایی در این پروژه را در دو بخش نسبت به سایر محورها متفاوت اعلام کرد و افزود: رفع معارض در این پروژه با توجه به ارزش بالای زمینهای کشاورزی، باغات و مستحدثات، تثبیت زمینهای باتلاقی و شالیکاری سختیهای خاص خودش را دارد و از سوی دیگر کمبود مصالح خاکی برای عملیات خاکریزی با توجه به عدم وجود معادن قابل وصول، کار را نسبت به سایر پروژهها متفاوت کرده است.
خطیبی در ارتباط با مشارکت بندر کاسپین در ساخت راهآهن رشت- کاسپین خاطرنشان کرد: تعهدات بندر کاسپین طبق مصوبه هیات دولت، عدد بسیار ناچیزی از هزینههای پروژه را در بر میگیرد که با توجه به پیگیریهای متعدد هنوز به طور کامل اجرایی نشده است. معاون ساخت و توسعه بنادر و فرودگاهها پیشرفت عملیات روسازی در این پروژه را ۳۴ درصد اعلام کرد و افزود: این محور ریلی ۳۵ کیلومتر است که تاکنون عملیات ریلگذاری، بالاستریزی و رلواژ اول در ۱۱ کیلومتر مسیر تکمیل شده است. معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها ارتباط دریای خزر و دریای عمان و خلیجفارس از طریق ریل و حملونقل کالا به صورت ترکیبی از شرق آسیا به سمت اروپا به ویژه روسیه و قفقاز را از مهمترین مزایای بهرهبرداری از این خط ریلی دانست.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد