چالشهای تامین مالی و توجیه اقتصادی راهآهن تهران- اصفهان

جهان صنعت– کارشناس صنعت ریلی گفت که پروژه راهآهن تهران- اصفهان با چالشهای جدی در تامین مالی و توجیه اقتصادی روبهرو است. به نظر میرسد که این طرح در حال حاضر در اولویتهای کلان کشور قرار ندارد و گزینههای کمهزینهتری مانند راهآهن برقی میتوانند جایگزین مناسبی باشند.
محمدجواد شاهجویی اظهار کرد: موضوع راهآهن تهران اصفهان مسالهای پیچیده و چندبعدی است و در واقع این پروژه هم از منظر تامین مالی با چالشهای جدی روبهرو بوده و هم از نظر دانش فنی و همچنین توجیهپذیری اقتصادی محل بحث است و اجرای چنین طرح عظیمی حتی پس از بهرهبرداری بهگونهای خواهد بود که برای استفاده عمومی و مقرون به صرفه بودن آن، دولت ناگزیر از پرداخت یارانههای سالانه قابلتوجهی خواهد شد. او افزود: برای پیشبرد پروژه، ناچار به استفاده از سرمایهگذاری و فاینانس چینی بودیم چراکه در شرایط موجود، توجیه اقتصادی چندانی برای اجرای آن وجود ندارد و علاوه بر این پروژه با مسائل و مشکلات مدیریتی نیز مواجه بوده است. به عنوان نمونه چندین بار شریک ایرانی در میانه کار تغییر کرده، از شرکت ساخت به شرکت راهآهن و از راهآهن به شرکت ساخت بازگشته که خود، چالشهای اجرایی فراوانی به همراه داشته است.
کارشناس صنعت ریلی تصریح کرد: در مجموع اگر بخواهیم شرایط کنونی را بررسی کنیم باید اذعان کرد که ساخت راهآهن سریعالسیر تهران قم اصفهان دستکم در حال حاضر در زمره اولویتهای کلان کشور قرار نمیگیرد و این طرح به طور مستقیم منافع راهبردی کشور را تامین نمیکند و اهدافی که برای آن تعریف شده، میتواند با گزینهای کم هزینهتر و البته کارآمدتر یعنی راهآهن برقی با هزینهای حدود یکپنجم پروژه فعلی تحقق یابد. چنین جایگزینی علاوه بر سرعت مطلوب، توجیه اقتصادی بالاتری نیز خواهد داشت.
شاهجویی ادامه داد: بنابراین با توجه به شرایط و چالشهای موجود به نظر میرسد بعید است این پروژه در چشمانداز نزدیک پیشرو به مرحله افتتاح و بهرهبرداری برسد.