پیکاپ ترا اقتصادی‌تر؛ چرا ناوارا یک میلیارد گران‌تر است؟

آخرین اخبار
کدخبر: 586523
نیسان ناوارا وارداتی حدود ۴.۳ میلیارد قیمت دارد و پیکاپ ترا که پلتفرم مشترکی با این خودرو دارد، با نرخ حدود ۳.۴۹۰ میلیارد تومان در بازار ایران فروخته می‌شود
پیکاپ ترا اقتصادی‌تر؛ چرا ناوارا یک میلیارد گران‌تر است؟

جهان صنعت، قیمت نیسان ناوارا برای بازار ایران مشخص شد. یک میلیارد تومان بالاتر از برادر اقتصادی خود یعنی پیکاپ نیسان ترا.

نیسان ناوارا بر پایه همان پلتفرم پیکاپ نیسان ترا ساخته شده. هر دو محصول تولیدی شرکای نیسان در چین هستند، با این تفاوت که ناوارا به استانداردهای اصلی نیسان نزدیک‌تر است، در حالی که ترا پیکاپ بر مبنای نسخه اقتصادی‌شده همان پلتفرم و با ساده‌سازی‌ شاسی و معماری فنی همراه شده است.

مشخصات کامل نیسان ناوارا وارداتی

ناوارا در دو نسخه فنی و تجهیزاتی وارد بازار ایران شده. هر دو بر پایه موتور ۲.۵ لیتری چهارسیلندر (۲۴۸۸ سی‌سی) ساخته شده‌اند. حداکثر توان موتور این پیکاپ در نسخه تنفس طبیعی ۱۹۰ اسب بخار و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور است. این ترکیب همراه با با گیربکس اتوماتیک، یکی از موتورهای کم‌استهلاک بازار چین به‌حساب می‌آید.

هر دو نسخه وارداتی ناوارا از گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند و انتقال نیرو از طریق سامانه چهارچرخ محرک صورت می‌گیرد. این سیستم در مقایسه با نمونه‌ای که روی ترا استفاده شده، تنظیمات متفاوتی دارد و تقسیم گشتاور را بصورت یکنواخت‌تری در مسیرهای ناهموار ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، ناوارا وارداتی بخاطر طول ۵۲۶۶ میلی‌متر، عرض ۱۹۰۰ میلی‌متر و ارتفاع نزدیک به ۱۸۵۰ میلی‌متری در رده پیکاپ‌های متوسط قرار می‌گیرد. فاصله محوری خودرو نیز ۳۱۵۰ میلی‌متر است.

نیسان ناوارا به دلیلی شاسی کلاسیک بدنه، تعلیق دوبل جناقی جلو و ساختار مقاوم‌سازی‌شده عقب در بخش باربری و مقاومت بدنه امتیاز بالایی کسب کرده. نسخه‌های صادراتی این پیکاپ با شاسی ضخیم‌تر و اتصالات تقویت‌شده عرضه می‌شوند.

البته تجربه سواری ناوارا بر اساس استاندارد روز بازار چین تنظیم شده؛ یعنی نه به خشکی یک پیکاپ اقتصادی است و نه به نرمی یک کراس‌اوور اما تعادل مناسبی برای استفاده ترکیبی ایجاد می‌کند.

هر دو نسخه ناوارا به ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کنترل کشش، کمک‌حرکت در سربالایی و سرازیری، کیسه‌های هوای چندگانه و دوربین کمکی تجهیز شده‌اند. بنابراین، اختلاف دو نسخه تنفس طبیعی و توربو بیشتر در سطح امکانات رفاهی، نمایشگر، رینگ، تریم داخلی و تجهیزات جانبی بار خلاصه می‌شود.

قیمت نسخه صادراتی ناوارا در بازار چین بین ۲۱۵۰۰ تا ۲۲۸۰۰ دلار قرار می‌گیرد. قیمت نهایی ناوارا برای مصرف‌کننده ایرانی با احتساب تعرفه ۱۳۰ درصدی واردات و هزینه‌های ترخیص و شماره‌گذاری به حدود ۴ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان می‌رسد.

شرکت واردکننده هم قیمت نیسان ناوارا تنفس طبیعی و توربو را به ترتیب ۴.۲ و ۴.۳۳ میلیارد تومان تعیین کرده است.

تفاوت نیسان ناوارا با پیکاپ ترا

پیکاپ نیسان ترا و ناوارا از نظر شاسی و معماری اصلی مشترک هستند اما ترا که با قیمت ۳.۴۹۰ میلیارد تومان در بازار ایران حضور دارد، بر اساس نسخه اقتصادی‌سازی‌شده همان پلتفرم ناوارا توسعه یافته؛ طراحی لاستیک، تنظیمات تعلیق، برخی قطعات بدنه و مجموعه قوای محرکه با نگاهی به کاهش هزینه تولید انتخاب شده‌اند.

در مقابل، نیسان ناوارا یک محصول صادراتی با استانداردهای نزدیک‌تر به نسخه‌های جهانی است. هرچند موتور ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی آن از موتور ۲.۰ لیتر توربو ترا ضعیف‌تر به نظر می‌رسد اما دوام، کیفیت ساخت قطعات، انتخاب متریال، مهندسی سیستم تعلیق، کیفیت مونتاژ و سطح کنترل کیفی بسیار سخت‌گیرانه‌تری هم دارد. همین موضوع ارزش نگهداری ناورا را در بلندمدت بیشتر از ترا کرده است.

علت اختلاف یک میلیاردی قیمت؛ از چین تا ایران چه رخ می‌دهد؟

قیمت پیکاپ نیسان ترا در ایران ۳.۴۹۰ میلیارد تومان و حدود یک میلیارد ارزان‌تر از ناوارا است. دلیل این تفاوت قیمت، نتیجه تلفیق سه عامل اصلی است:

اول اینکه ناوارا بخاطر صادراتی بودن، قیمت بالاتری از پیکاپ ترا دارد.

دوم اینکه موتور ۲.۵ لیتری ناوارا در ساختار تعرفه‌ای ایران در گروه «۲ تا ۲.۵ لیتر» و با تعرفه ۱۳۰ درصد قرار می‌گیرد؛ درحالی‌که ترا با موتور ۲ لیتری (۱۹۹۷ سی‌سی) تعرفه ۴۰ درصدی دارد.

علت سوم هم به سطح تجهیزات ناوارا بازمی‌گردد که یک پله بالاتر از ترا قرار گرفته است. چراکه نسخه صادراتی ناوارا سیستم تعلیق، متریال شاسی و کنترل کیفیت سخت‌گیرانه‌تری دارد.

منبع: فرارو

وب گردی