3 - 06 - 2018
پیش از سن بلوغ بهترین زمان آموزش جنسی برای دانشآموزان
رییس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت و رییس سابق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش کشور ضمن ریشهیابی موضوع تعرض به چند دانشآموز در یک مدرسه تاکید کرد: معلمی تنها توانایی تدریس و صرفا داشتن مدرک تحصیلی نیست و باید به مراقبت بعد از استخدام نیز توجه شود. امروز میتوانیم وظیفه نظارت بر مدارس و انجام وظایف متولیان تعلیم و تربیت را با تشکیل نهاد مدنی «سازمان نظام معلمی» به آن تفویض کنیم.
به گزارش ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان به بررسی ابعاد تعرض و آزارجنسی گروهی از دانشآموزان در تهران پرداخت و با اشاره به ریشه وقوع چنین اتفاقاتی اظهار کرد: این ناهنجاریهای اخلاقی و اختلالات رفتاری در وهله اول ناشی از عدم تربیت صحیح است. وقتی تربیت به صورت متوازن و در ابعاد مختلف شخصیتی اتفاق نیفتد و فرد به مرحله خودمدیریتی در کنترل قوا و غرایز نرسد نمیتوان به پیامدهای رفتاری شخص اطمینان پیدا کرد.
او اضافه کرد: نکته دوم این است که نفس اماره به بدیها فرمان میدهد و اگر تقوا و خداترسی نباشد، شخص مقهور نفس اماره میشود. در این میان تقویت ایمان مذهبی و خداترسی چاره کار است.
رییس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت با اشاره به حیازدایی گفت: وقتی در جامعه اخلاق و ایمان جایگاه خود را از دست داده و رفتارهای ناهنجار اخلاقی و جنسی زشت شمرده نشود و برخی از ضد ارزشها، ارزش قلمداد شود، ارتکاب بزه و جرم آسان میشود. از سوی دیگر فضای بیرونی و فرهنگی و اخلاقی نیز در وقوع چنین پیشامدهایی موثرند. انسان متاثر از محیط بیرونی و فضای پیرامون، نوع نگرش و رفتارش عوض میشود. در همین ماجرای اخیر نیز شخص مرتکب جرم برای اینکه مقاومت قربانیان خود را بشکند برای آنها فیلم و تصاویر و پیامهای مستهجن و تحریککننده غرایز جنسی نمایش میداده است. اگر این فضا، فضای غالب باشد، مقاومتها از بین میرود و آلودگی توسعه مییابد.
محمدیان با اشاره به بهداشت جسمی و روانی و حتی نوع رژیم غذایی که بر این موضوع اثرگذار، تحریککننده و تشدیدکننده است بیان کرد: مراقبتهای خانوادگی و محیطی نیز نکته دیگری است که باید به آن توجه کرده و خانواده، مدرسه و نهادهای مدنی مسوول باید در این حوزه هوشیارانه عمل کنند، متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل میشود.
او در پاسخ به پرسشی درباره روند گزینش معلم در سیستم آموزشوپرورش اظهار کرد: فرزندان ما گوهرهای پاک و قیمتی هستند و ما نمیتوانیم آنها را به دست هر کسی بسپاریم. مدرسه باید دانشآموزان را به چشم امانت بنگرد. آموزشوپرورش دستگاه مورد اعتماد مردم است و نباید اجازه دهد این اعتماد عمومی مخدوش شود.
به گفته محمدیان، امروز میتوانیم وظیفه نظارت بر مدارس و انجام وظایف متولیان تعلیم و تربیت را با تشکیل نهاد مدنی سازمان نظام معلمی به آن تفویض کنیم. همانطور که اکنون سازمان نظام پزشکی بر صلاحیتهای حرفهای، آموزشهای دورهای و رسیدگی به شکایات از جامعه پزشکی و خطاهای صنفی و حرفهای نظارت میکند یا به دفاع از حقوق حرفهای آنان میپردازد.
او همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ضرورت آموزش مسایل جنسی در آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: بنده بر اساس نظریههای تربیتی و طبی آموزشهای بهداشت و سلامت جنسی و مراقبتهای جنسی را فینفسه بدون اشکال و جایز میدانم اما در این آموزشها برصلاحیتهای آموزشدهنده، مراتب سنی رشد، آموزشگیرنده و محتوای آموزشی و موضوع آموزش تاکید دارم زیرا این نوع آموزشها تیغ دولبه است و اگر صلاحیت و شرایط رعایت نشود به اصطلاح از قضا سرکنگبین صفرا میافزاید. هرچند سخت بودن به معنای حذف کردن نباید باشد.
محمدیان ادامه داد: در این میان باید به چند نکته توجه کرد از جمله اینکه این آموزشها باید از خانه شروع شود و مادران نقش اساسی دارند. مادر باید تا سن چهار سالگی نقاط شرمگین بدن را به فرزندانش بشناساند و اختصاصی بودن و پوشیدگی و حیا را در آن متذکر شود و باید نمود این امر را در پوشش داخل خانه توسط پدر و مادر و فرزندان بزرگتر مراعات کرد.
معاون سابق وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه آموزش دختران در زمینه بهداشت بلوغ و بهداشت جنسی تا قبل از سن بلوغ توسط مادر و در صورت فقدان مادر توسط محارم درجه یک زن یا مربیان صاحب صلاحیت مهدهای کودک انجام شود گفت: در مورد پسران نیز باید مراقبتهای تغذیهای، پوشش، دوستان و خلوتگزینی به صورت محسوس و نامحسوس انجام شود.
او در آخر افزود: در مدرسه از کلاس چهارم به بعد باید مشاوره با افراد صاحب صلاحیت آغاز و پرونده بهداشت تربیتی تنظیم شود. در دوره متوسطه اول نیز بهداشت بلوغ، مخاطرات بلوغ و در دوره دوم دبیرستان آسیبهای اجتماعی، رفتارهای پرخطر، تقوای جنسی و آمادگیهای تشکیل خانواده باید ارائه شود.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد