11 - 09 - 2016
پیشنهاد ثبت ساختمان خانه سینما
احمد مسجدجامعی و تیم تهرانگردی در آستانه روز ملی سینما، تهرانگردی این هفته خود را با بازدید از ساختمان شماره یک خانه سینما واقع در خیابان بهار آغاز کردند.
در این بازدید منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، ابراهیم مختاری، محمدرضا موئینی، عبدالله اسفندیاری، اکبر عالمی، جعفر صانعیمقدم، کامران ملکی و … حضور داشتند.
منوچهر شاهسواری با اشاره به ساختمان خانه سینما گفت: «لابراتوار استودیو «ایرانفیلم» قدیم در این ساختمان بوده است، این ساختمان از سال ۱۳۲۵ به عنوان استودیو «ایرانفیلم» کار خود را آغاز کرد و بیشترین فعالیتش دوبلاژ بود. »
به گفته او استودیو «ایران فیلم» تا سال ۱۳۶۱ فعالیت میکرد تا اینکه از سال ۱۳۶۷ با خرید این ساختمان توسط بهرامدوست خانه سینما به عنوان نخستین نهاد صنفی عرصه فرهنگ و هنر ایرانی تا امروز به فعالیت خود ادامه میدهد.
احمد مسجدجامعی پس از بازدید از این مکان پیشنهاد ثبت این ساختمان به عنوان نخستین ساختمان خانه سینما و ساختمان شماره یک خانه سینما را داد و تاکید کرد: «نشانها، اسناد و برخی از تجهیزات به عنوان نمادهای استودیو ایران فیلم و اسناد تاریخی میتواند در یک مکان نمایش داده شود.»
در ادامه این بازدید تیم تهرانگردی به استودیو شرکت «فیلمساز» رفت. این شرکت که در سال ۱۳۳۹ کار خود را در خیابان ترکان و در یک محل اداری آغاز کرد و چند سال بعد به خیابان «خاقانی» نقل مکان کرد تا دو سال پیش به کار خود ادامه میداد اما از آن به بعد فعالیت این شرکت متوقف شده است.
بازدید از استودیوی تعطیل شده «بدیع»
در ادامه بازدید تیم تهرانگردی در آستانه روز سینما؛ این گروه به مرکز خدمات صنایع فیلم ایران ( استودیو بدیع) رفتند.
این استودیو مانند شرکت «فیلمساز» از دوسال پیش هیچ فعالیتی ندارد و حتی مسوولان آن در صدد فروش برخی از دستگاههای قدیمی آن هستند.
کیهان خسروانی، مدیر استودیو «بدیع» این استودیو را نخستین مکانی دانست که نخستین فیلم رنگی ایران در سال ۱۳۴۷ در آن صداگذاری شده است.
در این استودیو طرح دیجیتالی شدن دستگاهها به دستور وزارت ارشاد راهاندازی شد اما پس از آن هیچ حمایتی از این استودیو انجام نشده است.
همچنین به گفته خسروانی فیلم «دوئل» به عنوان نخستین فیلمی که صدای آن با استفاده از دستگاههای دالبی صداگذاری شد، در این استودیو انجام شد. او تاکید کرد: «به دلیل نبود برخی حمایتها، از دوسال پیش این مرکز فعالیت خود را متوقف کرده و حتی دو دستگاه دیجیتالی آن برای فروش گذاشته شدهاند. »
در ادامه این بازدید تیم تهرانگردی به ساختمان سازمان سینمایی واقع در وزارت ارشاد رفت و از پوسترهای قدیمی این مرکز بازدید کرد همچنین از پوستر فیلم «اعدامی» با بازی رضا کرمرضایی و داوود رشیدی که هیچگاه اکران نشد، رونمایی شد.
تالار وحدت ۲ در قلب میدان انقلاب
پنجمین ایستگاه تهرانگردی این هفته به بنیاد خیریه کامرانی رسید که بخش عمده فعالیتهایش در مجتمع سینمایی «مرکزی» در میدان انقلاب انجام میشود. تیم تهرانگردی با حضور در این مجتمع سینمایی با فعالیتهای فرهنگی و سینمایی این خیریه آشنا شدند. تینا پاکروان، سفیر بنیاد خیریه کامرانی در این زمینه توضیح داد: «این بنیاد خیریه که در سال ۱۳۳۷ توسط سیفالله کامرانی بنیان گذاشته شده بود، مشارکت در ساخت مراکز درمانی مختلف مانند بیمارستان علیاصغر، چند مرکز درمانی در جوادیه، نظامآباد، خیابان شاپور و یک مرکز سیتی اسکن را زیر نظر خود دارد. علاوه بر آن، این بنیاد چند سالن سینمایی، اتاقهای پلاتو، ضبط صدا و دستگاههای مانیتورینگ را در اختیار دارد که هنوز در هیچ کجای ایران امکان تهیه آنها نیست.
او با اشاره به وضعیت فعالیت این سینما، پرفروشترین فیلمهای امسال این مجتمع را «من سالوادور نیستم»، «۵۰ کیلو آلبالو» و «لانتوری» بیان و تاکید کرد: «این مجتمع سینمایی، تنها سینمایی است که همه درآمدش متعلق به بنیاد خیریه است. »
او با اشاره به اینکه اتاقهای پلاتو در این مجتمع سینمایی پیش از این متعلق به استودیو «پامچال» در دهه ۳۰ بوده است و این استودیو دوبلاژ، بزرگترین استودیو دوبلاژ خاورمیانه بود، افزود: در آن زمان در این اتاقها کار دوبلاژ انجام میشد تا اینکه در سال ۱۳۴۰ با حضور بنیاد خیریه کامرانی، قدری فعالیتهای این استودیو گسترش پیدا کرد. او با اشاره به اینکه در مجمتع سینمایی مرکزی یک لابراتوار فیلم بوده است، اضافه کرد: «وسایل آن لابراتوار به استودیو فیلمساز فروخته شد. »
پاکروان با بیان اینکه معمار مجتمع سینمایی مرکزی مهندس سیحون بوده است، افزود: «یکسری اتاقهای تمرین تئاتر در گذشته در این مجتمع موجود بود که در حال حاضر نیز در حال بهرهبرداری از آنها هستیم.» به گفته او برخی از این پلاتوها پس از تالار وحدت بزرگترین و مجهزترین اتاقهای پلاتو هستند.
در ادامه گروه تهرانگردی از دو اتاق که یکی از مجهزترین مانیتورهای تصفیه رنگ فیلمهای قدیمی، اتاق نهایی صدا، دستگاههای اریلیزر که نسخههای دیجیتال را به ۳۵ نگاتیو و نسخههای نگاتیو را به دیجیتال تبدیل میکند، بازدید کرد. در پایان نیز بخشهایی از فیلم «حاج آقا آکتور سینما» که از یک سال و نیم گذشته توسط یک گروه ۱۰ نفره در دست بازسازی رنگ و فیلم است، نمایش داده شد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد