پیش‌بینی یاتا از سود شرکت‌های هواپیمایی در سال‌آینده

گروه مسکن
کدخبر: 587428
انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) پیش‌بینی کرده است که شرکت‌های هواپیمایی در سال آینده سود خالص بی‌سابقه ۴۱ میلیارد دلاری را تجربه خواهند کرد، علی‌رغم چالش‌های مداوم زنجیره تأمین و تأخیر در تحویل هواپیماهای جدید.
پیش‌بینی یاتا از سود شرکت‌های هواپیمایی در سال‌آینده

جهان صنعت– انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی(یاتا) اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی جهان سال آینده سود خالص بی‌سابقه ۴۱‌میلیارد دلاری را تجربه خواهند کرد.

طبق پیش‌بینی یاتا، بخش هواپیمایی باوجود مشکلات مداوم زنجیره تامین که به کندترشدن تحویل هواپیماها و تاخیر در عرضه جت‌های کم‌مصرف‌تر منجر شده سود بی‌سابقه‌ای را ثبت خواهد کرد. این پیش‌بینی درحالی صورت می‌گیرد که شرکت هواپیماسازی ایرباس هدف تحویل هواپیماهای خود را برای سال جاری کاهش داده و مشکل کیفیت برخی از پنل‌های بدنه فلزی هواپیماهایA320 خود را اعلام کرده است.

ایرباس و بوئینگ، شرکت‌های پیشروی هواپیماسازی جهان هر دو در سال‌های اخیر با تاخیر تحویل هواپیما به مشتریان خود مواجه بودند و شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند که بدون هواپیماهای جدیدتر و کارآمدتر نمی‌توانند هزینه‌های سوخت پرواز را با مسافران بیشتر کاهش دهند اما با این حال یاتا برای سال آینده خوش‌بین بوده است. ویلی والش، مدیرکل یاتا در بیانیه‌ای گفت: شرکت‌های هواپیمایی با موفقیت تاب‌آوری در کسب‌وکارهای خود ایجاد کردند که سودآوری پایداری را به‌همراه دارد. کاهش قیمت سوخت جت می‌تواند تا حدودی تسکین‌دهنده باشد اما هزینه‌های نظارتی به‌ویژه در اروپا و همچنین عدم قطعیت مرتبط با درگیری‌های جهانی، تهاجم پهپادها و تداخل سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) مانع سودآوری بیشتر می‌شود. او افزود: اعتماد به ایرباس تضعیف شده اما عملکرد بوئینگ در بحبوحه مشکلات زنجیره تامین بهبود یافته است.

ایرباس در اوایل ماه جاری مجبور شد اهداف تحویل را کاهش دهد زیرا نقص‌هایی در برخی از پنل‌های بدنه هواپیماهای آن ظاهر شد. والش گفت: شاهد تغییری هستیم که در آن پذیرفته شده که عملکرد بوئینگ به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته است. مردم اعتماد بسیار بیشتری به بوئینگ در انجام تعهدات و اعتماد کمتری به ایرباس دارند. این برای صنعت ناامیدکننده است زیرا هواپیماهای جدید کمتری نسبت به آنچه انتظار می‌رفت تحویل خواهیم داد.

والش سازندگان موتور را به دلیل تاخیر در تحویل‌ها سرزنش کرد و گفت: آنها در تهیه موتورهای جدید و تعمیرشده از تولیدکنندگان بدنه هواپیما عقب ماندند و سازندگان هواپیما را به عقب‌انداختن جدول زمانی تحویل مجبور کردند.

منبع: رویترز

وب گردی