6 - 04 - 2024
پیامهایی که به مقصد نمیرسد!
علی حسینی- هفته دوم فروردین ماه در سال ۱۴۰۳ با خبر اختلال در یک پیامرسان داخلی آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که برخی کاربران در فضای مجازی از اختلال در پیامرسان «ایتا» خبر دادند و امکان ارسال و دریافت پیام در آن وجود نداشت. با گذشت زمان اندکی از اعلام این خبر روابط عمومی این پیامرسان ضمن تایید این خبر دلیل آن را اینگونه توضیح داد که به دلیل اشکال فنی در تجهیزات سختافزاری شبکه، ارتباط کاربران با اختلال و قطعی مواجه است. مسالهای که عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت به آن اشاره کرد و توضیح داد: «در حال راهاندازی دیتا سنتر دوم این پیامرسانها هستیم تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.» او درباره تعدد اختلالها در پیامرسانها گفت: «در روزهای گذشته چند ساعت یک پیامرسان خارجی اختلال داشت؛ گاهی اختلال طبیعی است ولی باید تلاش شود که تکرار نشود و به حداقل برسد. زیرساخت این پیامرسانها را وزارت ارتباطات تامین میکند و تلاش ما این است که روزبهروز کیفیت زیرساختها تقویت شود. در حال راهاندازی دیتا سنتر دوم این پیامرسانها هستیم تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.»
اختلالات مکرر در پیامرسانهای داخلی نقضی واضح از حق آزادی بیان است. این اقدامات نهتنها محدودیتهایی را برای دسترسی به اطلاعات و ارتباطات مردم ایجاد میکنند بلکه باعث مختل کردن جریان اطلاعات و انتقال آزاد ایدهها و نظرات میشود. اختلالات مکرر در پیامرسانهای داخلی کاربران را در معرض آسیبهای جدی امنیتی و حریم خصوصی قرار میدهد. این وضعیت نهتنها به حقوق کاربران تجاوز میکند بلکه اثرات عمیقی بر اطمینان و اعتماد عمومی نیز دارد. این اقدامات به شدت نیازمند بررسی و اصلاح است تا حقوق مدنی و آزادیهای شهروندان به درستی احترامگذاری شود. از طرفی وجود فیلترینگ در ایران مردم را از جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات دور کرده و به عنوان یک مانع جدی در راه توسعه فرهنگ آزادی و انتقال آزاد اطلاعات عمل میکند. در نتیجه به جای اینکه دولت از ابزارهای فیلترینگ برای سرکوب آزادی بیان استفاده کند بهتر است از دیدگاه باز و متناسب با حقوق بشر عمل کرده و به ایجاد یک فضای آزاد و دموکراتیک در فضای دیجیتال تلاش کند. همچنین اختلالات مکرر در پیامرسانها علاوه بر نقض حقوق بشر، خسارات مالی جدی برای افراد و کسبوکارها به همراه دارد و این اختلالات باعث از دست رفتن فرصتهای تجاری و کاهش درآمدها میشود که از آن بهعنوان یک تهدید جدی برای اقتصاد و رفاه اجتماعی یاد میشود.
گسترش خسارتها در سایه اختلال در فضای مجازی
کیوان نقرهکار کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در خصوص اختلالات پیامرسانهای داخلی به «جهانصنعت» گفت: زمانی که فضای مجازی در تمامی عرصههای زندگی تاثیرگذار است، ضروری است که متولیان امر در حوزههای مختلف نسبت به ارائه بهترین خدمات کوشا باشند. یکی از این بخشهایی که در فضای مجازی در دنیا و کشور ایران به آن توجه میشود شبکههای اجتماعی است. شبکههای اجتماعی نهتنها به عنوان یک اپلیکیشن رابط و واسط بین افراد است بلکه در تمامی حوزهها میتواند تاثیرگذار باشد.
او ادامه داد: ویژگی شبکههای اجتماعی بینالمللی این است که با پشتوانه مالی، نگاه کارشناسی و علمی و بهرهگیری از نخبگان مختلف که در دنیا حضور دارند، در تلاشند که بهترین خدمات را به تمام مخاطبانشان به سراسر دنیا ارائه کنند. حال اگر سرویسدهندگان داخلی و بومی جایگزین شبکههای اجتماعی بینالمللی شوند و تمامی آنچه به آن نیاز است برآورده نشود، مشکلاتی را برای مردم و جامعه به وجود میآورد. بنابراین نکتهای که بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد این است که چرا اصرار داریم که پیامرسانهای داخلی بیایند و خدماتی از این دست را که بسیار تاثیرگذار است ارائه کنند؟ آیا نباید تمامی ضمانتهای لازم را ارائه کنند تا خیال مخاطبان و کاربران راحت باشد؟ نقرهکار در ادامه افزود: همچنین باید دید که مشکل از کجاست. خسارتهایی که به کاربران وارد شده فقط از جنس ریالی نیست. این خسارتها چگونه جبران میشود؟ دولت که اصرار زیادی دارد پیامرسانهای داخلی به عنوان پیامرسانهای اصلی استفاده شوند و حتی راه پیامرسانهای بینالمللی را میبندد آیا میتواند صرفا با یک بیانیه این مشکلات و اختلالات را حل کند؟ نباید فراموش کرد که یک ثانیه قطعی در فضای مجازی ممکن است خسارتهایی را به بار آورد که اگر آن را شمارش کنیم شاهد عدد بسیار بالایی هستیم. این خسارتها فقط اقتصادی نیست و میتواند در حوزههای دیگر هم تاثیرگذار باشد.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد