12 - 11 - 2022
پکروز ایران چرا از جامجهانی جا ماند؟
«جهان صنعت»-شناور بزرگ ایران که طبق وعده وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قرار بود از هفته آینده جابهجایی مسافران جامجهانی را در مسیر قطر آغاز کند که به گفته جدید خود او، امکان پهلوگیری این شناور در بنادر قطر برای میزبانی مسابقات جامجهانی ۲۰۲۲ منتفی شده است. اما چرا؟
عزتالله ضرغامی- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی – در حالی از منتفی شدن حرکت شناورهای ایرانی به سمت قطر سخن گفته که پنجشنبه ۱۹ آبانماه در جریان سفر به استان هرمزگان، از کشتی «سانی» که با عنوان کروز ایران قرار بود بخشی از جابهجایی و اقامت مسافران را در جامجهانی ۲۰۲۲ قطر به عهده داشته باشد، بازدید کرد.
این شناور مسافربری از مردادماه درحال تعمیر است. ضرغامی حالا گفته که «این کشتی برای خدمت دادن به گردشگران آماده شده است، اما دولت قطر به دلایل مشکلات داخلی خودش امکان پهلو گرفتن کشتی و شناورهای ایرانی را ندارد و مسوولان قطری از به وجود آمدن این شرایط و اینکه نمیتوانند گردشگر دریایی جذب کنند، عذرخواهی کردند.»پیش از این، مهدی فرمهینیفراهانی- سرپرست ادارهکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- اطلاع داده بود که «قطر، بندر دوحه را به یکسری از کشتیهای کروز اختصاص داده که قرار است در این بندر پهلوگیری کنند و پیشبینی کردند که حدود ۱۲ هزار تخت در این کشتیها قرار دهند تا مسافرانی که تماشاگر بازیها هستند بتوانند در این هتلهای دریایی پذیرش شوند. قرار بود کشتیهای ما به بنادر «الرویس» و «الحمد» بروند که بهعلت بعد مسافتی که تا بندر دوحه دارند، الرویس حدود ۱۵۰ کیلومتر و حمد حدود ۲۵ کیلومتر از محل برگزاری مسابقات فاصله دارند، نهایتا قطر اعلام کرد اگر بخواهد کشتیهای ایرانی را در این بنادر پهلو دهد، نمیتواند وسیله نقلیهای برای انتقال مسافران به دوحه فراهم کند.»وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی هم دربازه اتفاقی که رخ داده، گفته است: «طرف قطری مشکل جدی اقامت دارد و تنها تعداد محدودی از کشتیهای بسیار بزرگ که در عمل هتل هستند، در آنجا پهلو میگیرند و مشکل اقامتی تماشاگران را حل میکنند. در دو هفته اخیر با وجود هماهنگیهای قبلی انجام شده (قطریها) اعلام کردند نمیتوانند در این حوزه همکاری کنند.»به گزارش ایسنا، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی میگوید: «البته کاری که ما در این حوزه انجام دادیم به جامجهانی قطر ربطی ندارد و توسعه طرحها در حوزه گردشگری دریایی با قوت ادامه مییابد. امکانات جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفرهای دریایی به قطر آماده است و از این ظرفیت نه تنها برای قطر، بلکه برای سایر کشورها و حتی جزایر داخلی و خارج از منطقه استفاده خواهد شد.»
با آنکه مسوولان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان بنادر گفتهاند تجهیز امکانات برای جابهجایی مسافران جامجهانی از راه آبی از ابتدای امسال آغاز شده و مذاکراتی هم در این راستا با طرف قطری صورت گرفته بود، اما پیگیریهای ایسنا از معاونت گردشگری و بخشهایی که پیگیر حضور شناورهای ایرانی در جامجهانی قطر بودند، حاکی از این است که تاخیر در آمادهسازی شناورهای مسافربری و مشکلاتی که بر سر راه تامین سوخت یارانهای وجود دارد و همچنین برخی ناهماهنگیها، در کنار محدودیتهای قطر، به از دست رفتن زمان و فرصت بهرهبرداری از جامجهانی ۲۰۲۲ برای ایران منجر شده است.
هدف ایران از جهت استفاده از کشتیهای مسافربری، ضمن برقراری ارتباط دریایی بین دو کشور، ایجاد شرایطی برای سفر ارزانتر در جامجهانی قطر بود که لقب گرانترین جامجهانی فوتبال را گرفته است. با وجود آنکه عزتالله ضرغامی- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی- در بازدید از کشتی «سانی»- شناوری که قرار بود جابهجایی بخشی از مسافران جامجهانی را انجام دهد- گفته است «مشکل سوخت شناورهای مسافربری با دستور رئیسجمهوری و مصوبه هیات دولت حل شده و با توجه به اختصاص سوخت یارانهای، فعالیت این شناورها به لحاظ اقتصادی به صرفه است»، اما پیگیریها بیانگر آن است که «سانی» همچنان با مشکل تامین سوخت یارانهای مواجه بوده و مذاکرات با وزارت نفت دراینباره ادامه داشته است و یکی از چالشهای این شناور برای رسیدن به جامجهانی، تامین سوخت یارانهای بود که پیشبینی شده بود با سفر ضرغامی به هرمزگان، این مشکل برای جامجهانی ۲۰۲۲ برطرف شود که در نهایت، اعلام شد حرکت این شناور به سمت قطر برای جامجهانی منتفی شده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد