پروژه جاهطلبانه گردشگری امارات

نادر نینوایی– برای صنعت گردشگری اماراتمتحده عربی، پروژه دیزنیلند ابوظبی نشاندهنده یک نقطه عطف بزرگ است که احتمالا بخش تفریح و سرگرمی منطقه را تغییر شکل خواهد داد.
همکاری بین دیزنی و دولت اماراتمتحده عربی چیزی بیش از یک همکاری است. این اقدام بر جاهطلبی اماراتمتحده عربی برای قرار گرفتن در خط مقدم گردشگری و سرگرمی جهانی تاکید میکند. با حضور دیزنی در اماراتمتحده عربی، این کشور آماده است تا موج جدیدی از بازدیدکنندگان بینالمللی، بهویژه خانوادهها و علاقهمندان به دیزنی را که مدتهاست رویای تجربه جادوی دیزنی در خاورمیانه را در سر میپرورانند، جذب کند.
انتظار میرود این افزوده جدید به زیرساختهای گردشگری اماراتمتحده عربی، هزاران شغل، چه مستقیما در داخل پارک موضوعی و چه در بخشهای اطراف آن، مانند مهماننوازی، خردهفروشی و حملونقل ایجاد کند. مراکز گردشگری موجود این کشور احتمالا شاهد افزایش قابلتوجه تعداد بازدیدکنندگان خواهند بود که منجر به تقاضای بیشتر برای هتلها، رستورانها و خدمات حملونقل میشود. اقتصاد گردشگری اماراتمتحده عربی نیز از اقامتهای طولانیتر بهرهمند خواهد شد زیرا بازدیدکنندگان خارجی نهتنها برای بازدید از دیزنیلند بلکه برای کشف سایر جاذبههای این کشور نیز به این منطقه هجوم میآورند.
دیزنیلند ابوظبی نهتنها یک موهبت برای اماراتمتحده عربی است بلکه تاثیرات گستردهای بر کل بخش گردشگری خاورمیانه دارد. پویایی گردشگری منطقه در حال تغییر شکل است زیرا کشورهای بیشتری به دنبال تقلید از موفقیت اماراتمتحده عربی در جذب گردشگری بینالمللی سطح بالا هستند.
اماراتمتحده عربی با آوردن اولین پارک موضوعی دیزنی به منطقه، استاندارد جدیدی را برای گردشگری تفریحی در خاورمیانه تعیین میکند.
نقش رسانههای اجتماعی در رونق گردشگری
اعلام خبر ساخت دیزنیلند ابوظبی موجی از هیجان را در شبکههای اجتماعی برانگیخته است به طوری که طرفداران کلیپهایی از روشن شدن برج خلیفه در جشن را به اشتراک میگذارند و در مورد جاذبههایی که در پارک جدید به نمایش گذاشته خواهد شد، گمانهزنی میکنند. رسانههای اجتماعی نقش محوری در این کمپین ایفا کردهاند و هیجان را تقویت کرده و سروصدای زیادی در مورد پارک موضوعی آینده ایجاد کردهاند. برای صنعت گردشگری، این موضوع اهمیت روزافزون بازاریابی دیجیتال و پلتفرمهای آنلاین را در شکلدهی به علاقه مصرفکنندگان برجسته میکند. برای صنعت گردشگری این نشاندهنده یک روند رو به رشد است. مسافران به دنبال گزینههای سازگار با محیطزیست هستند که به آنها امکان میدهد از جاذبههای جهانی لذت ببرند. دیزنیلند ابوظبی برای جذب دوستداران محیطزیست، فناوریها و شیوههای سبز، مانند ساختمانهای با بهرهوری انرژی بالا، مدیریت پایدار پسماند و ابتکارات حفاظت از آب را ادغام میکند.
آینده گردشگری در اماراتمتحده عربی و خاورمیانه
با نگاهی به آینده، دیزنیلند ابوظبی قرار است به سنگ بنای صنعت گردشگری اماراتمتحده عربی تبدیل شود و آینده تفریح و سرگرمی در منطقه را شکل دهد. دیزنی به عنوان یک نماد جهانی جادو و شگفتی، پتانسیل جذب میلیونها بازدیدکننده بینالمللی به ابوظبی را دارد و اماراتمتحده عربی را به عنوان یک مقصد گردشگری در سطح جهانی تثبیت میکند.
در خاورمیانه، موفقیت اماراتمتحده عربی در آوردن دیزنی به منطقه احتمالا سایر کشورها را ترغیب میکند تا در پروژههای گردشگری مشابه در مقیاس بزرگ سرمایهگذاری بیشتری کنند. انتظار میرود کشورهایی مانند عربستان سعودی، قطر و عمان در حالی که برای جذب بازدیدکنندگانی که به دنبال تجربیات فراموشنشدنی هستند، رقابت میکنند، پیشنهادات گردشگری خود را بهویژه در حوزه سرگرمیهای خانوادگی، افزایش دهند. برای صنعت گردشگری جهانی، افتتاح دیزنیلند در ابوظبی نشاندهنده یک لحظه محوری در تغییر به سمت سفرهای خانوادگی و تنوعبخشی به مقاصد گردشگری است. اماراتمتحده عربی در آوردن جاذبههای نمادین به منطقه پیشرو است و با افزایش تقاضای گردشگری، رقابت بین کشورهای همسایه تشدید خواهد شد. موفقیت دیزنیلند ابوظبی احتمالا به عنوان الگویی برای سایر کشورهایی که به دنبال افزایش جذابیت خود برای گردشگران بینالمللی، بهویژه خانوادهها هستند، عمل خواهد کرد.
تاثیر جهانی دیزنیلند ابوظبی بر سفر
احداث دیزنیلند ابوظبی لحظهای تعیینکننده در صنعت گردشگری را رقم میزند. ورود دیزنیلند به خاورمیانه نهتنها اماراتمتحده عربی را به عنوان یک مقصد تفریحی جهانی روی نقشه قرار داده بلکه استاندارد جدیدی را برای گردشگری خانوادگی در منطقه تعیین کرده است.
همزمان با آماده شدن این پارک برای افتتاح، اماراتمتحده عربی همچنان خود را به عنوان رهبر گردشگری جهانی معرفی و فانتزی، سرگرمی و نوآوری را در یک افق دیدنی ترکیب میکند. دیزنیلند ابوظبی فقط یک پارک موضوعی نیست بلکه نمادی از جاهطلبی اماراتمتحده عربی برای تغییر چشمانداز گردشگری جهانی و خلق خاطرات ماندگار برای نسلهای آینده است.
تحقیقات سالانه تاثیر اقتصادی (EIR) نشان میدهد که سفر و گردشگری در اماراتمتحده عربی برای یک سال رکوردشکن دیگر در سالجاری میلادی آماده میشود و پیشبینی میشود که این بخش ۵/۲۶۷ میلیارد درهم به اقتصاد ملی این کشور کمک کند. این میزان تقریبا ۱۳درصد از تولید ناخالص داخلی امارات را تشکیل میدهد.
براساس برآوردها، تا پایان سال، سفر و گردشگری در امارات همچنین از بیش از ۹۲۵هزار شغل پشتیبانی خواهد کرد. پیشبینی میشود که هزینههای بازدیدکنندگان داخلی نیز به رکورد ۶۰میلیارد درهم برسد که ۴۷درصد بالاتر از سال۲۰۱۸ بوده و نشاندهنده تداوم حرکت قدرتمند بازار سفرهای داخلی در اماراتمتحده عربی است.
استفاده امارات از فناوری برای معرفی جاذبهها
یکی از نقاط عطف گردشگری امارات، عملکرد قدرتمند این کشور در پیشبرد نوآوری، پایداری و اتصال یکپارچه سراسر شهرها و جاذبههای گردشگری است، همچنین ابتکاراتی مانند توسعه شهر هوشمند، ارتقای زیرساختهای در سطح جهانی و تمرکز دقیق بر تجربه بازدیدکنندگان، توان مضاعفی به گردشگری اماراتمتحده عربی بخشیده است.
جولیا سیمپسون، مدیرعامل شورای جهانی سفر و گردشگری گفت: «اماراتمتحده عربی همچنان در صنعت سفر و گردشگری جهانی پیشرو است. از شهرهای هوشمند پیشرفته گرفته تا مهماننوازی استثنایی و سیستمهای ویزای یکپارچه، این کشور الگویی از چگونگی هدایت رشد اقتصادی توسط چشمانداز استراتژیک است.»
وی افزود: «اماراتمتحده عربی با ابتکاراتی مانند استراتژی گردشگری ۲۰۲۵ و منشور ملی گردشگری، در حال آمادهسازی برای آیندهای است که ریشه در پایداری و نوآوری دارد. با رهبری قوی و هماهنگی بخش دولتی و خصوصی قرار است در آینده نزدیک فصل دیگری از داستان موفقیت گردشگری اماراتمتحده عربی رقم بخورد.»
نگاهی به آینده
طبق دادهها، در سال ۲۰۲۴ صنعت گردشگری اماراتمتحده عربی ۳/۲۵۷میلیارد درهم به اقتصاد این کشور کمک و از بیش از ۸۹۸هزار شغل حمایت کرده است که تقریبا یکهشتم مشاغل در این کشور را شامل میشود.
هزینههای مسافران بینالمللی به ۳/۲۱۷میلیارد درهم میرسد در حالی که هزینههای بازدیدکنندگان داخلی ۶/۵۷میلیارد درهم به اقتصاد ملی تزریق میکند.
با نگاهی به ۱۰سال آینده، شورای جهانی سفر و گردشگری پیشبینی میکند که این بخش طی یکدهه آتی تقریبا ۸/۲۸۷میلیارد درهم به اقتصاد کمک خواهد کرد که ۴/۱۰درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را تشکیل میدهد.
انتظار میرود نیروی کار از یکمیلیون شغل فراتر رود که نقش محوری این بخش را در تنوع اقتصادی و رشد ملی برجسته میکند.
رشد فزاینده گردشگری خاورمیانه
بخش سفر و گردشگری خاورمیانه همچنان با سرعت در حال رشد است. در سال۲۰۲۴ این منطقه ۹/۳۴۱میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کمک و از ۳/۷میلیون شغل پشتیبانی کرده است.
شورای جهانی سفر و گردشگری پیشبینی میکند که سفر و گردشگری در سراسر منطقه در طول سال۲۰۲۵ به رشد خود ادامه دهد.
در نهایت باید اذعان داشت ایجاد زیرساختهای جدید و دیزنیلند ابوظبی در اماراتمتحده عربی، کلید خوردن پروژههای عظیم گردشگری عربستان نظیر «نئوم» و «باهیج» و پیشرفتهای چشمگیر ترکیه و قطر در زمینه ایجاد زیرساختهای توریسم، همه و همه موجب تغییر شکل مختصات گردشگری در خاورمیانه خواهد شد. طبیعی است اگر ایران هم بخواهد در این فضای رقابتی سهمی از جذب گردشگر را به خود اختصاص دهد باید همین امروز گامی موثر در جهت سرمایهگذاریهای کلان در حوزه گردشگری بر دارد.