9 - 01 - 2020
پرواز ابدی
سازمان هواپیمایی در پاسخ به «جهانصنعت»: در بررسی علت حادثه رویکرد سیاسی نداریم
اشکان نظامآبادی- روز گذشته یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراینی با ۱۶۸ مسافر و ۹ خدمه پروازی در منطقهای بین پرند و شهریار تهران سقوط کرد. این هواپیمای اوکراینی از مبدا فرودگاه امام در حال پرواز به مقصد کییف بود که در نزدیکی فرودگاه در منطقه بین شهر جدید پرند و شهریار سقوط کرد.
بوئینگ اوکراینی که قرار بوده در ساعت ۵:۱۵ به مقصد کییف، اوکراین پرواز کند با تاخیر یک ساعته در ساعت ۶:۱۲ پرواز کرده است. البته هنوز معلوم نیست که این تاخیر به علت نقص ایمنی بوده است یا خیر اما باید توجه کرد که بروز تاخیر در فرودگاههای ایران تقریبا به موضوعی عادی تبدیل شده است. اطلاعات درج شده در وبسایت سیمپل فلایینگ نشان میدهد که مدل این هواپیما بوئینگ ۷۳۷- ۸۰۰ بوده است که ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکاست و تنها سه سال از عمر آن میگذرد. گفته میشود بسیاری از مسافران این پرواز دانشجویان ایرانی بودند که بعد از تعطیلات زمستانی به دانشگاههای خود در خارج از این کشور بازمیگشتند.
بلافاصله پس از سقوط هواپیما چند فیلم از یک شی در حال آتش که به سمت زمین سقوط میکرد منتشر شد؛ شاهدان عینی نیز از مشاهده آتش در هنگام سقوط خبر میدهند. هر چند هنوز علت اصلی حادثه مشخص نیست اما مهمترین فرضیه پیشرو نقص فنی موتور و آتشسوزی است. در ماههای گذشته گزارشهای زیادی از سقوط هواپیماهای ساخت شرکت بوئینگ مطرح میشود. همین موضوع باعث شد تا پرواز بوئینگ مکس که به تازگی توسط این شرکت معرفی شده بود در اکثر نقاط دنیا از جمله ایران ممنوع شود. هواپیمای اوکراینی نیز مربوط به یک نسل قبلتر این مدل بوئینگ است. مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری هم خانواده بودن هواپیمای اوکراینی با بوئینگ مکس را با حادثه سقوط بیارتباط ارزیابی میکند. حسن رضاییفر در گفتوگو با «جهانصنعت» میگوید: ۷۳۷ یک مدل قبلتر از بوئینگ مکس است و در حال حاضر یکی از هواپیماهای بهروز و باکیفیت دنیا شناخته میشود.» او اخباری که در مورد ممنوعیت پرواز این هواپیما منتشر شده است را بیاساس دانست.
پس از سقوط هواپیما اعلام شد که ایران جعبهسیاه را به شرکت بوئینگ تحویل نمیدهد؛ موضوعی که از سوی بسیاری از ناظران و عموم مردم به دلیل رفتارهای پرتنش ایران و آمریکا در روزهای اخیر ارزیابی شد. رضاییفر در پاسخ به این پرسش «جهانصنعت» که چرا ایران جعبهسیاه را به شرکت سازنده تحویل نمیدهد؟ میگوید: «براساس ضوابط بینالمللی چنین وظیفهای نداریم چراکه بوئینگ تنها کارخانه سازنده هواپیما محسوب میشود و براساس قانون جعبهسیاه باید تحت کنترل کمیته بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری که هواپیما در آن سقوط کرده بازخوانی شود. در مورد این حادثه هم کمیته بررسی ایران پس از جمعآوری اطلاعات جعبهسیاه را یا در داخل ایران یا تحت نظر یک لابراتوار بینالمللی بررسی میکند.»
بوئینگ با کمیته بررسی سوانح همکاری میکند
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به احتمال رویکرد سیاسی ایران در تحویل ندادن جعبهسیاه به کشور سازنده با توجه به روابط پرتنش اخیر میان ایران و آمریکا میگوید: «رویکرد سیاسی در تصمیمگیری حادثه نقشی ندارد و معمولا هم روال به گونهای است که جعبهسیاه توسط لابراتوارهای کمیسیون بررسی سوانح بررسی میشود. در حال حاضر لابراتوارهای معتبری در دنیا وجود دارند که اگر قصد بررسی جعبهسیاه در داخل کشور را نداشته باشیم بررسی را به آنها میسپاریم. براساس قانون کمیتههای بررسی سانحه باید مستقل عمل کنند و رویکرد سیاسی در این مورد وجود ندارد؛ شرکت بوئینگ هم از کمیته بررسی سوانح آمریکا جداست و مستقل عمل میکند. این شرکت به عنوان سازنده هواپیما میتواند در بررسی سانحه با کمیته همکاری کند.
انتشار گزارش نهایی یک سال طول میکشد
رضاییفر در واکنش به اعلام نقص موتور در هواپیما توسط سفارت اوکراین میگوید: «این فرضیه را فعلا تایید نمیکنیم و باید شواهد عینی را بیشتر بررسی کنیم. البته برخی از شاهدان به ما گفتهاند که آتشسوزی مشاهده کردند اما فعلا هیچ اطلاعاتی از علت دقیق حادثه نداریم.» او در مورد اخبار متناقض در مورد تعداد جانباختههای ایرانی میگوید: «خبر رسمی همان ۱۴۴ ایرانی است و ۳۳ نفر هم با پاسپورت خارجی در هواپیما حضور داشتند. به گفته رضاییفرد، این سانحه به دلیل اینکه بسیار مرگبار و با دامنه وسیع رخ داده است تهیه گزارش نهایی آن ممکن است یک سال طول بکشد.
مدیرکل دفتر بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با اشاره به اینکه هیچکدام از شایعاتی که درباره نحوه بروز سانحه و سقوط هواپیمای ۷۳۷ مطرح میشود را فعلا نمیتوان تایید کرد، میگوید: به زودی اطلاعات بیشتری از علت حادثه منتشر میشود. او در واکنش به تصاویری که در فضای مجازی درباره آتش گرفتن هواپیمایی ۷۳۷ قبل از سقوط منتشر شده میگوید: هیچگونه اطلاعاتی در این زمینه را فعلا نمیتوان تایید کرد چرا که باید ابتدا بررسی این سانحه به صورت کامل انجام شده و نتایج آن مشخص شود.
معاون وزیر: جعبهسیاه را به آمریکا نمیفرستیم
رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز پس از حادثه گفت: جعبهسیاه هواپیمای سقوط کرده اوکراینی را به کشور سازنده آن ارائه نخواهیم داد. علی عابدزاده گفت: براساس قوانین ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) رسیدگی به سوانح هوایی در کشور مورد سانحه و توسط سازمان هواپیمایی همان کشور انجام میشود که این سانحه نیز توسط سازمان هواپیمایی کشوری مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت اما اوکراینیها نیز میتوانند در هنگام بررسی سانحه حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه علت وقوع سانحه مشخص نیست، گفت: تا زمانی که جعبهسیاه این هواپیما تجزیه و تحلیل نشود علت وقوع سانحه کشف و اعلام نخواهد شد.
خلبان تماسی با برج مراقبت نداشته است
او یادآور شد: اطلاعی از نقص فنی احتمالی نداشتهایم و خلبان این هواپیما نیز تماسی با برج مراقبت یا اپروچ نداشته است. رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: هواپیمای سقوط کرده هواپیمای ۷۳۷ مکس نبوده چون این تیپ هواپیما اجازه پرواز در دنیا ندارد و ما اجازه پرواز این نوع هواپیما را از آسمان ایران ندادهایم. به گفته عابدزاده خلبان بیش از وقوع سانحه تماسی با برج نداشت و اعلام سانحه نکرد. او تاکید کرد: اطلاعات جعبهسیاه این هواپیما پس از بازخوانی به سازمان هواپیمایی کشوری داده میشود.
عابدزاده در پاسخ به پرسشی درباره اینکه جعبهسیاه هواپیماها برای بازخوانی به کشور تولیدکننده ارسال میشود آیا قرار است جعبهسیاه این بوئینگ در آمریکا بازخوانی شود، گفت: جعبهسیاه را به شرکت سازنده و آمریکاییها نخواهیم داد. فعلا معلوم نیست جعبهسیاه برای بازخوانی به کدام کشور میرود.
سفارت اوکراین: حادثه تروریستی نبود
سفارت اوکراین در تهران اخبار مبتنی بر اصابت موشک یا تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ایرلاین اوکراینی در تهران را تکذیب و اعلام کرد که این اتفاق تنها به علت نقص موتور هواپیما رخ داده است. سفارت اوکراین در تهران در واکنش به انتشار برخی اخبار و شایعات مبنی بر اصابت موشک یا تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ متعلق به اوکراین اینترنشنال ایرلاین در حوالی تهران، این احتمال را رد کرد و خاطرنشان کرد که این اتفاق صرفا به علت نقص فنی موتور هواپیما رخ داده است. گزارشهای منتشر شده در آسوشیتدپرس حاکی از آن است که ولادیمیر زلنسکی، رییسجمهور اوکراین نیز ضمن تسلیت و همدردی با خانواده جانباختگان این حادثه ناگوار بلافاصله برنامه سفر خود را به عمان لغو کرد و به منظور پیگیری مسائل مربوط به سقوط هواپیما در کییف، پایتخت این کشور، باقی ماند. ساعاتی پس از حادثه نیز هیات اوکراینی در سازمان هواپیمایی کشوری حاضر شدند و احتمالا در رابطه با مسائل مربوط به جعبهسیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ جلسهای با مدیران این سازمان برگزار کردهاند.
همه بوئینگها مشکل دارند؟
سقوط بوئینگ اوکراینی بار دیگر امنیت محصولات شرکت سازنده را زیر سوال برده است. بسیاری بر این باورند که این همان مدل هواپیمایی است که در سال گذشته دو بار سقوط کرد. هواپیمای نسل جدید بوئینگ ۷۳۷ که به اختصار ۷۳۷NG نامیده میشود، یک هواپیمای باریک پیکر ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکاست که به دو موتور CFM International CFM۵۶ مجهز شده است. این هواپیما برای نخستین بار در دسامبر سال ۱۹۹۷ توسط این غول هواپیماسازی معرفی شد و نخستین ایرلاینی که به خریداری و استفاده از آن اقدام کرد، ساوث وست ایرلاین بود.
نخستین پرواز آن نیز در نهم فوریه همان سال به ثبت رسیده است.
این سومین باری است که در طول یک سال گذشته یک هواپیمای بوئینگ تنها دقایقی بعد از پرواز سقوط میکند چراکه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس به فاصله کمتر از شش ماه در سال گذشته سقوط کردند و بالغ بر ۳۰۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آنها جان باختند. بعد از این حوادث ناگوار که شباهتهای زیادی به یکدیگر داشتند، تمامی ایرلاینهای فعال در جهان پرواز این مدل از هواپیما را در خطوط پروازی خود ممنوع و متوقف اعلام کردند تا نتایج سازمان هوانوردی فدرال آمریکا و سایر موسسات مربوطه در خصوص نقص نرمافزاری و سایر مشکلات ایمنی آن معلوم و مشخص شود.
پس از آن اخباری مبنی بر توقف موقت تولید این نوع خاص از هواپیما توسط شرکت بوئینگ آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ منتشر شد. حالا بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه هوانوردی بعد از سقوط سومین هواپیمای بوئینگ که این بار در تهران رخ داد، ضمن اشاره به خسارات و دردسرهای فراوانی که از این پس برای شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا پیش خواهد آمد، خاطرنشان کردهاند که این اتفاق نیز شباهت زیادی به سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس دارد چراکه همه آنها تنها دقایق کوتاهی بعد از آغاز پرواز، سقوط کرده و همگی به مدل ۷۳۷ بوئینگ تعلق دارند.
براساس گزارش وبسایت cbsnews، بوئینگ ۷۳۷ مکس برای نخستینبار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و نخستین پرواز آن نیز در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت.
بوئینگ به هنگام معرفی و تولید هواپیمای ۷۳۷ مکس مدعی شده بود که این جت جدید از قابلیتهای جدیدی همچون مصرف بهینه سوخت، اندازه بزرگتر و تواناییهای بیشتر در پرواز و مسافتهای طولانی برخوردار شده است. یکی از مهمترین تفاوتهای هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس با سایر مدلهای ساخته شده توسط این شرکت، تجهیزات و امکانات نرمافزاری جدید و حسگرهای بهکار رفته در آن است که البته به گفته بسیاری از کارشناسان صنعت هوایی، نقص فنی منجر به سقوط دو فروند از این نوع هواپیما در سال گذشته نیز به همین دلیل بوده است.
در واقع حسگر و سنسورهای جدید به کار رفته همزمان با نرمافزارهای پیشرفته در بوئینگ ۷۳۷ مکس، دماغه هواپیما را به صورت اتوماتیک هدایت میکند که با بررسیهای صورت گرفته توسط سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به نظر میرسد همین امر موجب از دست رفتن کنترل هواپیما، پایین آمدن خودکار دماغه هواپیما به سمت پایین و در نهایت سقوط آن در دقایق کوتاهی بعد از پرواز میشود.
واکنش بوئینگ
حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ بار دیگر نام و نشان این شرکت را تحتالشعاع قرار داد و از آنجایی که از قبل هم با پروندههای حقوقی ایرلاینهای شاکی دستوپنجه نرم میکرد، با مشکلات متعددی روبهرو خواهد شد. با وجود فرضیات ضد و نقیض در مورد علت حادثه بوئینگ اعلام کرد در حال جمعآوری اطلاعات در مورد هواپیمای اوکراینی سقوط کرده در ایران است. شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا اعلام کرد از گزارش رسانهها در مورد سقوط یک هواپیمای اوکراینی در ایران آگاه شده است و در حال جمعآوری اطلاعات در این زمینه است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد