پایش تخلفات جناغی در ۲۰ نقطه کلیدی تهران

جهان صنعت، ترافیک عصرگاهی تهران خسته و کلافهکننده بوده و کافی است در ترافیکی بزرگراهی مثلا در مسیر بزرگراه جلال آل احمد شرق به غرب قبل از زیرگذر گیشا گیر کرده باشید تا دم زیرگذر ناگهان خودرویی که مثلا مسیرش به سمت بزرگراه چمران شمال باشد دم زیر گذر و جناغ بزرگراه مسیر عوض کند و اصلاحا خود را در میان خودروها دیگر جا بزند؛ قطعا این حس خوشایندی نبوده و نیست.
طرح جناغی یکی از راهکارهای پلیس برای عدم اجازه گردش بهصورت غلط به رانندگان است؛ بعضی از رانندگان در خروجی بزرگراهها بدون رعایت قوانین و مقررات و احترام به حقوق و وقت دیگران در نقطه صفر گردشهای نامناسبی انجام میدهند، این کار باعث سد شدن راه دیگر خودروها و تصادف شده و باعث میشود لاینهای مختلف یک بزرگراه درگیر ترافیک خروجی شده و در نهایت کل بزرگراه دچار مشکل شود.
از این قبیل تخلفها بین برخی رانندگان متخلف دیگر نهادینه شده و استفاده از جناغیهای بزرگراهها را امتیازی برای دور زدن ترافیک در ذهن خود تلقی میکنند فارغ از این که این یک تخلف رانندگی بوده و مشمول جریمه است.
تعرض به این محدوده که معمولا از هاشور قرمز و خطوط ممتد برای نمایش آن استفاده میشود، ممنوع است.
نخستین بار سال ۹۶ بود که از دوربینهای آزمایشی برای ثبت تخلف جناغی بزرگراهی تهران استفاده شد و در آن مقطع رییس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از اجرای طرح آزمایشی ثبت مکانیزه «تخلف جناغی» در رمپهای خروجی بزرگراهها خبر داده و جریمه آن را هم ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.
در آن مقطع اعلام شد که دوربینهای نصب شده در خروجی بزرگراهها این قابلیت را دارند که تخلف ورود خودروها به رمپهای خروجی بزرگراهی شامل رعایت نکردن مقررات خط کشی، ورود خارج از خطوط مشخص به این معابر و عبور از خط ممتد را ثبت میکنند.
از آن طرح کذایی که به صورت پایلوت اجرا و مشخص نشد که دقیقا چه نتیجهای دربر داشت چند سالی گذشت که سوم بهمن ۱۴۰۲ معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ پیرامون اجرای طرح جناغی در معابر پایتخت، گفته بود: در این راستا ۲ دوربین ثبت تخلف در خروجی بزرگراهها به عنوان پایلوت و تست نصب شده تا ایرادات کار گرفته شود.
سرهنگ احسان مومنی در این خصوص افزود: طرح جناغیها در مبادی خروجی از محورهای بزرگراهی درحال اجراست و از آنجایی که این طرح در میزان کاهش تصادفات و همچنین نظم بخشی به سطح محورهای بزرگراهی اثر مثبتی داشته، یکسال است که شروع شده و همچنان ادامه دارد.
وی ادامه داد: تصادفات ناشی از تغییر مسیر در هنگام اجرای طرح جناغی تقریبا صفر است اما باید فرهنگ سازی بیشتری انجام شود تا زمانی که پلیس نیست خود مردم به اجرای این طرح پایند باشند.
سرهنگ مومنی گفت: به دنبال این موضوع هستیم که در ورودی طرح جناغیها دوربین ثبت تخلف نصب شود، البته در ۲ جا نصب شده است و در حال انجام تستهای آزمایشی قرار دارد تا بتوانیم ایرادات کار را برطرف کنیم تا طرح جناغیها مجهز به دوربین شده و اجرای طرح سیستمی شود.
تجهیز ۲۰ نقطه از شهر تهران به سیستم ثبت تخلفات جناغی
حالا پس از یک سال و نیم این طرح جدی تر گرفته شده و به گفته مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک تهران قرار است ۲۰ نقطه از شهر به سیستم ثبت تخلفات جناغی تا پایان شهریور مجهز شوند.
حمید برادران امروز/دوشنبه/ با بیان اینکه این اقدام به منظور بهبود جریان ترافیک و کاهش گرههای ترافیکی در نقاط حساس شهر انجام خواهد شد، افزود: دستورالعمل این طرح در کارگروه سامانههای ثبت تخلف تدوین و در حال ابلاغ توسط وزارت کشور است.
وی در خصوص نحوه عملکرد این سیستم هم گفت: این سیستم به این صورت عمل میکند که هرگاه خودرویی خطکشی مثلث خروجی جناغی را لمس یا از آن عبور کند، پلاک آن ثبت میشود.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران تاکید کرد: این اقدام با هدف نظمبخشی به تردد در رمپ و لوپهای اصلی بزرگراهها انجام میشود چرا که بینظمی در این نقاط تاثیر زیادی بر ترافیک بزرگراهها دارد و این تجهیز کمک میکند رانندگان متخلف نتوانند صف خروجی را دور زده و بخواهند با ایجاد گلوگاه جریان ترافیک بزرگراهی را تحت تاثیر قرار دهند.
منبع: ایرنا