24 - 06 - 2020
پاسخگویی به نیازها از محل تولید داخل
گروه صنعت- با توجه به اینکه امسال با عنوان جهش تولید نامگذاری شده است، نهضت ساخت داخل یکی از محوریترین رویکردهای وزارت صمت در سال جاری است تا به این وسیله بتوان از محل تولید داخل پاسخگوی نیازهای مصرفکنندگان بود. بر همین اساس ۲۱۰ رشته فعالیت صنعتی برای توسعه ساخت داخل شناسایی شده و موضوعاتی از جمله طراحی بسته تامین مالی مورد نیاز صنایع، شناسایی ظرفیتهای خالی و توسعه عمق ساخت داخل در صنایع دارای توجیه اقتصادی مورد تاکید مسوولان قرار گرفته است. در همین خصوص معاون امور صنایع وزارت صمت با تاکید بر استفاده از ظرفیت موجود در حوزه داخلیسازی و مهمتر از آن صرفهجویی ارزی، اعلام کرد که از این پس تولید داخل، پاسخگوی نیازها خواهد بود. این در حالی است که با توجه به عبور دلار از کانال ۲۰ هزار تومان و تورم افسارگسیخته در کشور در کنار خودتحریمیهای داخلی و تحریمهای بینالمللی چندان امیدی به توسعه و جهش تولید در سال جاری وجود ندارد.
با این حال مهدی صادقی نیارکی با اشاره به جایگاه نهادها و تشکلها در مراجع تصمیمساز و تصمیمگیر کشور گفت: تشکلهای تخصصی به منزله بازوهای مشورتی در دستگاههای اجرایی و مراجع تصمیمگیر و تصمیمساز هستند و باید از این پتانسیلها در سیاستگذاریها بهرهمند شد.وی با اشاره به تشکیل شورای خبرگان صنعت افزود: کنفدراسیونها با توجه به بدنه کارشناسی، نقش بالاتری در نهادها و تشکلها برعهده دارند و در سطح کلان اقتصادی میتوانند پیشنهادهای سازندهای برای برونرفت صنایع از چالشهای اقتصادی ارائه کنند.
معاون امور صنایع وزارت صمت همچنین به مهمترین اولویتهای وزارت صمت در سال جهش تولید پرداخت و خواستار حضور موثر و جریانساز تشکلها در سیاستگذاری کلان اقتصادی شد. صادقی نیارکی نهضت ساخت داخل را یکی از محوریترین رویکردهای وزارت صمت در سال ۹۹ عنوان کرد و گفت: توسعه ساخت داخل در صنایع مزیتدار با هدف افزایش عمق ساخت داخل در صنایع راهبردی با جدیت در حال پیگیری است و۲۱۰ رشته فعالیت نیز در این راستا مشخص شدهاند.وی افزود: با توجه به جریانی که در بخش تولید شکل گرفته، ضروری است نقش تشکلها در این نهضت نیز مشخص شود.
معاون امور صنایع وزارت صمت در ادامه با اشاره به دورنمای اقتصاد در سال ۱۴۰۴ و نقش بهرهوری در رشد اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیلهای موجود در کشور از لحاظ امکانات بسیار غنی هستیم و طی این سالها ظرفیتهای خوبی در حوزه زیرساختها، ماشینآلات و تجهیزات ایجاد شده و باید این سرمایهگذاری به صورت هدفمند به سمت توسعه صنایع مزیتدار، هدایت شود.
سرنوشت واردات اتوبوس و مینیبوس
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در ادامه توضیحاتی در مورد واردات اتوبوس و مینیبوس ارائه داد و با بیان اینکه واردات هر دستگاه اتوبوس آماده، دستکم به یکصد هزار دلار ارز نیاز دارد، تاکید کرد: واردات اتوبوس و مینیبوس در دستور کار نیست و با ظرفیت موجود داخلیسازی و صرفهجویی ارزی از همین محل، تولید داخل، پاسخگوی نیازهاست.
صادقینیارکی افزود: برنامه امسال وزارت صنعت تولید ۳۰ هزار دستگاه خودروی تجاری اعم از کامیون، کامیونت، کشنده و اتوبوس است. به گفته این مقام مسوول، سال گذشته کمتر از دو هزار دستگاه خودروی تجاری از سوی کارخانجات داخلی تولید شد، این در حالی است که فقط ظرفیت تولید اتوبوس ۱۹ هزار دستگاه در سال است.وی با اشاره به اعلام برنامههای وزارت صنعت در تولید اتوبوس و مینیبوس به وزارت کشور و کمیسیون زیربنایی دولت تاکید کرد: امکان تامین کل نیاز داخلی به صورت حداکثری و با ساخت داخل بالا وجود دارد. صادقینیارکی ادامه داد: این محصولات تقاضامحور است، یعنی باید شهرداریها یا سازمان راهداری و حملونقل جادهای تقاضایی در این بخش تعریف کنند.
داخلیسازی اندک اتوبوسهای برقی
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انعقاد قرارداد تولید و تحویل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس با هدف تجهیز ناوگان حملونقل عمومی بین ایرانخودرو و شهرداری تهران در هفته جاری، ابراز امیدواری کرد که تامین مالی این قراردادها بهویژه پیشپرداختهای مقرر شده، انجام شود تا «جهش تولید» را در این بخش شاهد باشیم.وی در خصوص میزان ساخت داخل خودروهای تجاری داخلی گفت: اکنون ۶۳ درصد اتوبوسهای دیزلی ساخت داخل شده، اما در اتوبوسهای برقی به دلیل تامین موتور و گیربکس آنها از خارج، درصد داخلیسازی کمتر است.
وی خاطرنشان کرد: ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید این خودروهای تجاری نیز در کانال مربوطه و با تعامل بین وزارتخانه و شرکتهای خودروساز با بانک مرکزی پیگیری میشود.
این اظهارنظر در حالی است که بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت از افت ۲/۸ درصدی تولید مینیبوس و میدلباس در دو ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر میدهد به طوری که در این مدت تنها ۸۹ دستگاه از آنها تولید شد، اما تولید اتوبوس با رشد ۲۰۰ درصدی به ۱۴۷ دستگاه رسید. در فروردین و اردیبهشتماه امسال همچنین ۶۷۴ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد که در مقایسه با دو ماهه سال گذشته رشد ۲/۱۴ درصدی نشان میدهد.
لزوم تکمیل زنجیره ارزش
مهدی نیازی مشاور عالی و دستیار ویژه معاونت امور صنایع نیز با تاکید بر بهرهمندی از پتانسیلها و ظرفیتهای موجود در تشکلها، نکاتی در حوزه تکمیل زنجیره ارزش در صنایع راهبردی و تشکیل صندوقهای ریسکپذیری در نهادها و تشکلها با هدف حمایت از توسعه ساخت داخل در هر بخش تخصصی ارائه کرد و خواستار ارائه طرحی از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت در راستای کاهش ارزبری و توسعه ساخت داخل در صنایع راهبردی شد.صدری رییس هیاتمدیره خانه صنعت،معدن و تجارت جوانان ایران نیز ضمن استقبال از طراحی بسته تامین مالی مختص صنعت خواستار احیای شورایعالی صنعت و افزایش تعامل وزارت صمت با تشکلها شد.
بررسی وضعیت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط و رفع دغدغههای این بخش و همچنین ایجاد هماهنگی بین دستگاهها از جمله موضوعاتی بود که اخیرا از سوی مسوولان کشور مورد بررسی قرار گرفت.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد