20 - 03 - 2018
ویژهنامه نوروزی سینما و ادبیات
مجله سینما و ادبیات در شماره نوروزیاش در بخش «سینمای جهان» استیون اسپیلبرگ کارگردان شناختهشده آمریکایی را که معرف سینمادوستان ایرانی است برگزیده و فیلمهای مهم این کارگردان و مولفههای سینماییاش را مورد بررسی قرار داده است. در مقالهای به نام «فهرست شیندلر: چرا اسپیلبرگ و آشویتس در صدر فهرستاند» به ترجمه صالح نجفی در همین بخش مقایسه دقیقی در مورد بازنمایی هولوکاست در سینمای گدار و اسپیلبرگ صورت گرفته است. رابین وود از بنیانگذاران مطالعات فیلم، یکی از محبوبترین منتقدان در حوزه نقد فیلم در ایران است. بخش «فیلمها و احساسها» در شماره نوروزی مجله پروندهای در بزرگداشت این منتقد برجسته تدارک دیده است.بخش «هنر و سیاست» در ویژهنامه نوروزی جان پیلجر مستندساز و خبرنگار پرآوازه استرالیایی را سوژه نگاه خود کرده است. پیلجر با حدود ۶۰ فیلم مستند خبری برجستهترین نماینده جریان «مستندسازی مولفمحور» بوده است.بخش «فیوژن» خونآشامها را از چشم دوربین سینما بررسی کرده و در سیر استحاله خونآشامها در آثار ادبی و هنری بر «نوسفراتو: شبح شب» ساخته ورنر هرتسوگ و «خونآشام» اثر تئودور درایر متمرکز شده است.چالشهای سرمایهگذاری در سینمای ایران محور بخش «سینمای ایرانِ» ویژهنامه نوروزی است؛ یکی از مهمترین موضوعاتی که در جریان تولید فیلم تاثیر مستقیم و غیرقابل انکاری دارد. سینما و ادبیات در این پرونده تلاش کرده جریانهای مختلف سرمایهگذاری و تهیهکنندگان اصلی و فرعی سینمای ایران را شناسایی کند و در میزگرد منیژه حکمت،هارون یشایایی، سیدضیاءهاشمی، محمدهادی کریمی و جواد طوسی در گفتوگوهای جداگانهای با علیرضا رئیسیان، سیدجمال ساداتیان، مجید برزگر، علیرضا تابش و… به ارائه راهکارهایی در مورد کلاف درهمپیچیده سرمایهگذاری در سینمای ایران برسد.اما حد نوآوری در ادبیات تا کجاست؟ یافتن راههای بکر در روایت اصولا از چه طرقی ممکن است. اصلا نوآوری چیست و تا کجا باید نوآور بود؟ پاسخ را در میزگرد حسین پاینده، فرشته احمدی، مهدی یزدانیخرم و محمدرضا گودرزی و مقالات احمد اخوت، محمود حدادی، محمود حسینیزاد، رضا عامری و محمدرضا کاتب در «بخش ادبی» همین شماره بخوانید.بخش «هیروگلیف» در این شماره موضوع شعر سینما را انتخاب کرده است و این وضعیت را در سینمای نصیب نصیبی ردگیری کرده و در میزگردی با حضور محمدرضا اصلانی، هوشیار انصاریفر، پویا رفویی و شهناز صاحبی (همسر مرحوم نصیبی) مفصل به بحث نشسته است.اما عیدانه مجله سینما و ادبیات پرونده مفصلی است در مورد کتاب و مجموعه تلویزیونی داییجان ناپلئون. شخصیتها، دیالوگها، فضاسازی و طنز بینظیر ایرج پزشکزاد در کتاب داییجان ناپلئون و مجموعه تلویزیونی بینظیری که ناصر تقوایی در اقتباسی وفادارانه از این کتاب ساخت در یاد تکتک ما ماندگار است. در میزگرد خواندنی امید روحانی با علیرضا زریندست، محمد شهبا، محمدحسن شهسواری و مقالات فرخنده آقایی، احمد ابومحبوب، رضیه انصاری، عباس بهارلو، امیر بهاری، ناصر زراعتی، سیروس علینژاد، کاوه فولادینسب و شیوا مقانلو و گفتوگو با سرور کسمایی مترجم اثر به زبان فرانسه تمام زوایای نادیده و گوشه و کنار این کتاب و مجموعه تلویزیونی به دقت مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته است. نسخه کامل داییجان ناپلئون پس از ۳۷ سال از سوی انتشارات فرهنگ معاصر به چاپ رسیده است.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد