24 - 06 - 2020
ویروس بیتدبیری
کرونا در کنار همه ضررهایی که برای دنیا داشت، توانست مدتی طبیعت را به مرخصی بفرستد. در کنار آن مراکز فرهنگی و هنری، گردشگری و میراث فرهنگی هم توانستند قدری از هجوم مردم در امان باشند. اما در روزهای مرخصی این مراکز، تخریب انسانی به نحوی دیگر جریان دارد.
در تازهترین اقدام مسوولان شهری کرمانشاه قصد کردهاند پروژه تلهکابین این شهر را در نزدیکی طاقبستان کلید بزنند؛ پروژهای که باعث نگرانی بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی به خصوص میراث تاریخی شهر کرمانشاه شده است. تجربه ناخوشایند ساختوساز در اطراف بناهای تاریخی ضررهای بسیاری به میراث ملی ایران وارد کرده است، از کاخ گلستان در تهران تا ارگ کریمخانی در شیراز.
سعید طلوعی شهردار کرمانشاه، نقش تلهکابین را در جذب گردشگر آنقدر قوی میداند که معتقد است به واسطه ویژگیهای خاصاش نمیتوان آن را هر جایی احداث کرد.
او با تاکید بر اینکه «تلهکابین» ویژگیهای خاص خود را دارد و حتما باید در نقطهای احداث شود که علاوه بر در دسترسبودن برای مردم به عنوان جاذبهای گردشگری، در کوهستان و کوه نصب شود، از همان ابتدا احتمال تکرار این پروژه را در بیستونِ جهانی کمتر میکند و اظهار میکند: ویژگی تلهکابین میطلبد که در محدوده شهری در کرمانشاه نصب شود. از سوی دیگر در گذشته مبدا و مقصد تلهکابین جای دیگری بود بنابراین طرح نخست را تغییر دادیم تا از محدوده طرح میراث فرهنگی خارج شود.
او در ادامه به پروسه ۲۰ ساله این طرحِ گردشگری اشاره میکند که به دلایل متعددی تاکنون به تاخیر افتاده و میگوید: آخرین بار اواسط سال گذشته در دیداری که با علیاصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس داشتیم توانستیم مجوزی را که سالهای گذشته برای کرمانشاه مشکل ایجاد میکرد بگیریم.
شهردار کرمانشاه در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر میراث فرهنگی نقشهها و مجوز را دیده و امضا کرده است، بیان میکند: ممکن است زیردستان یا معاونان او امضا کرده باشند اما ما مجوز را داریم. معاون میراث فرهنگی وزارتخانه و نماینده مردم کرمانشاه در مجلس و معاون استاندار آن را امضا کردهاند. در آن صورتجلسه بر مجوزهای قبلی صادرشده از سوی میراث فرهنگی اشاره و تاکید شده است.
طلوعی در پاسخ به سوال مجدد ایسنا که وزیر میراث فرهنگی طرح تلهکابین را دیده و تایید کرده که معاون او آن را امضا کرده باشد، اظهار میکند: این طرحها صدها بار رفته و برگشته است. همهچیز در یک جلسه تایید نمیشود. ما یک گیر در میراث فرهنگی داریم و نظرات بسیار متفاوت هستند. در ۱۰۰ کیلومتر آن طرفتر میگویند شاید چهار استخوان درآورده باشند. اینها حدسیات است. آنچه اکنون برای ما وجود دارد، طاقبستان و حریم آن است که معتقدیم رعایت کردهایم بنابراین تا امروز کارهایی که کردهایم به درستی بوده و کاملا در چارچوب قوانین و مقررات انجام شده است.
چرا همه تمرکز تامین زیرساختها سهم طاقبستان شد
او به پیگیریهای مدیریت شهری برای جذبِ سرمایهگذار در این مدت اشاره میکند و میگوید: باید کسی این پروژه را میگرفت که توانایی انجام آن را داشته باشد. ایستگاههایی که برای مبدا و مقصد تلهکابین انتخاب شدند قسمت بالایی بیمارستان امامحسین(ع) در ضلعِ غربی پارک کوهستان و مقصد آن در دشت کاهو که در ارتفاع قرار دارد، انتخاب شدند.
او به تهیه حدود ۲۹ تا ۳۰ هکتار فضای تفریحگاهی در دشت کاهو مانند مجتمعهای فرهنگی، ورزشی، سرویسهای بهداشتی، کافیشاپهای متعدد و حتی درمانگاه برای کامل کردن پروژه گردشگری تلهکابین اشاره میکند و ادامه میدهد: با امضای سرمایهگذار برای آغازِ اجرای طرح، پروسه قانونی آن آغاز شد که به دلیل اهمیت پروژه، به سرعت روند مجوزها طی شد و اکنون پیمانکار در شُرفِ زدنِ فونداسیون پاورها و پایههای تلهکابین است. حتی پیمانکار در سفری به اتریش، کابینهای تلهکابین را خریداری کرده که اکنون امکانات لازم برای راهاندازی تجهیزات آماده است.
طلوعی با ابراز رضایت از «سرعت بالا و روحیه جهادی که برای آغاز کار احداث تلهکابین با وجود همه مشکلات و موانع ایجاد شده» تاکید میکند: خوشبختانه اکنون مشکل خاصی نیست و براساس زمانبندی، ۲۲ بهمن امسال خط را از مبدا تا مقصد به نتیجه میرسانیم و بحثهای جانبی در دشت کاهو و موارد دیگر بعدا کار میشوند.
او اضافه میکند: افزایش تعداد تاورپایهها در طول مسیر از ۹ به ۳۰ عدد رسیده است. در واقع طرح را از اتریش تغییر دادند اما مسیر همان مسیر است و فقط به دلیل تقویت مسیر، پایهها در فواصل طولانیتری نصب میشوند.
شهردار کرمانشاه اما بار دیگر در پاسخ به تکرار این پرسش که «چرا تمرکز برای ایجاد زیرساختهای گردشگری را فقط به سمت طاقبستان بردهاید؟» باز هم میگوید: «ویژگیهای طاقبستان برای احداث یک تلهکابین این فضا را میطلبید. فانفار (فضای شهربازی در حریم درجه یک طاقبستان که بعد از تخریب گودبرداری شده تا بار دیگر ساخته شود) متعلق به حدود ۵۰ سال قبل است که دیگر هیچکدام از استانداردها را نداشته و فرسوده شده بود بنابراین باید آن را به استانداردهای روز جهانی متصل میکردیم. در این میان تنها وسیله دارای ارتفاع، چرخ و فلک است که آن هم قاعدتا به دلیل ویژگیهای خاص این وسیله است.»
او با تاکید بر اینکه در بخش مبدأ تلهکابین، پارکینگ پیشبینی شده است، ادامه میدهد: در ایستگاه دوم یعنی مقصد که در دشت کاهو تعبیه شده، همه تسهیلات را جا میدهیم. از سوی دیگر همه تجهیزات قابل نصب در این بخش حتی سازه مُتِل، به صورت چوبی است یعنی فضای طرحِ تهیهشده نیاز به خاکبرداری آنچنانی ندارد و سرمایهگذار همه چیز را به صورت سنتی دیده است. در واقع همه چیزهای طراحیشده در آن بخش فقط برای جذب توریست تعبیه نشدهاند بلکه تلاش کردهایم تا یک مدل جدید از دنیا را به این منطقه بیاوریم.
طلوعی چند بار بر این نکته تاکید میکند و سعی دارد بگوید قرار نیست هیچ پایه بتنی برای تلهکابین روی تن دشت برای همیشه زخم بگذارد و آسیبی به محیطزیست وارد شود؛ چیزی که تجربه خلاف آن را ثابت کرده است
آثار باستانی برای ما فعلا طاقبستان است که حریم آن را هم رعایت کردهایم
او نسبت به همه پروژه آگاه است و از همه اقدامات سرمایهگذار گرفته تا دیگر دستگاهها برای تکمیل این پروژه حرف میزند اما زمانی که درباره لزوم توقف کار تا زمان اعلام نظر نهایی کارشناس باستانشناس میراث فرهنگی سوال میکنم، آن را بیاهمیت جلوه میدهد و میگوید: من نمیدانم کارشناس میراث فرهنگی آن بالا رفته است یا خیر؟ اما آن بالا آثاری وجود ندارد. ممکن است همینجا (با اشاره به دفتر سرمایهگذاری شهرداری کرمانشاه و محل مصاحبه) نیز آثاری داشته باشد اما ما به چشم نمیبینیم. چیزی که میبینیم فعلا طاقبستان است. ممکن است هر جا که حفاری میکنیم آثار باستانی به دست آوریم. نمیتوانیم بگوییم چون این اتفاق احتمالا رخ میدهد، پس نباید کاری کرد، اما در حال حاضر خبری از آثار تاریخی وجود نیست. آثار باستانی ما فعلا طاقبستان است و از آن بالا چیزی به ما گزارش نشده است. اگر هم آنجا اثر باشد، ساختوسازهای ما سازههای سبک و چوبی هستند و قابل حمل و جمعآوری.
شهردار کرمانشاه اما به این نکته اشاره نمیکند که آیا پایههای بتنی تلهکابین و آن همه سازه سنگینی که برای نصب تلهکابین به دشت کاهو منتقل میشوند نیز قابل جمعآوری هستند و در صورت لزوم به سرعت جمعآوری میشوند یا خیر. با این وجود تاکید میکند: ما طبیعت را به هم نمیزنیم. هر گاه به این نکته رسیدند که آنجا اثری است، امکان جمعآوری هم داریم.
۱۸۰ میلیارد هزینه احداث تلهکابینی که شاید حذف شود
بر اساس بند سوم صورتجلسه سوم خرداد که برای این طرح در استانداری کرمانشاه روی آن بحث و حتی منتشر شده است، حاضران در جلسه بر این نکته تاکید کردهاند «در صورتیکه برای ثبت جهانی طاقبستان، یونسکو با تلهکابین مخالفت کند و آن را مانعی برای ثبت جهانی بداند، آن سازه و همه تجهیزاتش به طور کامل حذف میشود.» با توجه به تایید حاضران در جلسه که گفته شد به صورت آنلاین آن را امضا کردهاند، به نظر میرسد همه آنها روزه شکداری گرفتهاند که هر لحظه امکان باطل شدنش وجود دارد.
از سوی دیگر شهردار کرمانشاه هزینه اجرایی کردن این پروژه توسط سرمایهگذار در شش ماه گذشته و از مبدأ تا مقصد را حدود ۱۸۰ میلیارد تومان برآورد میکند.
طلوعی اما در پاسخ به این پرسش که چرا باید چنین طرحی را مطرح کنید و در شرایط کنونی کشور هزینه به این هنگفتی را برای پروژهای خرج کنید که احتمال از بین رفتن این همه سرمایه را دارد، در حالیکه میتوان با آن دستکم بخش زیادی از زیرساختهای گردشگری استان را تقویت کرد، میگوید: اطلاعی از آن ندارم و این بند را قبول ندارم.
او تلهکابین نصبشده در «گنجنامه همدان» را الگوی خوبی برای این طرح میداند و میگوید: موقعیت انتخابشده برای تلهکابین طاقبستان حدود هزار متر با محوطه فاصله دارد، مسافت زیادی است، در حالی که برای گنجنامه با فاصله کمتری این اتفاق افتاده است. ما در کرمانشاه حریم را رعایت کردهایم.
لطفاً براي ارسال دیدگاه، ابتدا وارد حساب كاربري خود بشويد